Nätverkslösning till farsan, tvåplansvilla

Permalänk
Medlem

Nätverkslösning till farsan, tvåplansvilla

Hej,

Under senaste åsknedslaget så dog farsans modem och router, och han söker nu efter nya grejer. Den gamla routern var en Linksys (EAxxxx nånting) inköpt för något år sedan.

Routern stod i ett rum i ovanvåningen, och den trådlösa mottagningen var dålig på hela undervåningen. Han testade med en dosa i elnätet men det fungerade dåligt.

Han har ADSL (upp till 24), men det snackas om att dra in fiber i grannskapet i en nära framtid. Huset är ett trähus med puts på väggarna, ca 120 kvadratmeter per våning. Han vill inte behöva dra fler kablar i huset. Han har mest trådlösa enheter och han är mest på undervåningen.

Min tanke är att köpa en stark router och sedan ha en trådlös förstärkningsgrunka på undervåningen för att få bra täckning överallt. Har ni ett förslag på en sådan lösning? Budget ca 2-3k.

Permalänk
Inaktiv

Om han mest är på undervåningen lär det vara bättre att ställa routern där, antar att första uttaget finns där också.

Stort hus, så gissar att han inte har så många andra nät att dela plats med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om han mest är på undervåningen lär det vara bättre att ställa routern där, antar att första uttaget finns där också.

Stort hus, så gissar att han inte har så många andra nät att dela plats med?

Nja tror tyvärr att första uttaget finns där på ovanvåningen. Han bor på en gård på landet så det finns inget störande nät i omgivningen.

Permalänk
Medlem

Inte funderat på att sätta en accesspunkt på nedervåningen om routern står på ovanvåningen?

Permalänk
Testpilot

Det jag skulle göra är att koppla Routern mot elnätet, sedan sätta en accesspunkt vid varje rum där täckningen är dålig.

alt. så skulle jag ställa en kraftigare router nere, sedan ställa den i WISP-läge (Den andra routern agerar som sin egna router, medan första routen som ett modem).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Det enklaste och bästa borde väl vara att behålla routern vid första uttaget och att dra en nätverks kabel därifrån (blir ett litet hål bara ner till nedre plan ☺) till en dedikerad accesspunkt?
De accesspunkter via elnätet funkar ju bäst om signalen går över samma fas, vilket inte är troligt att det gör till alla rum där man behöver sätta upp en.

Mvh

Permalänk
Medlem

Lura inte på "farsan" nån strulig lösning. Övertyga honom istället att dra kabel mellan våningsplanen. En router och en accesspunkt på varsin våning. Det är helt enkelt så man gör

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics/31576...

Permalänk
Medlem

Minns inte exakta modellen men en Asus 802.11AC router som jag läst recension på klarade 100 meter inomhus för den som testade det i ett hus på landsbygden. Ni kan börja med en sådan eftersom du nuvarande routern behöver bytas.

Sedan om ni upplever att det fortfarande inte fungerar bra så är det bästa att köpa en access punkt, typ en ubiquinti eller vad de heter och sätter på nedre våningen, om det går att borra genom golvet. Detta kommer bli bästa alternativet att ha en AP eftersom det påstods att nät via elen inte fungerade bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Minns inte exakta modellen men en Asus 802.11AC router som jag läst recension på klarade 100 meter inomhus för den som testade det i ett hus på landsbygden. Ni kan börja med en sådan eftersom du nuvarande routern behöver bytas.

Sedan om ni upplever att det fortfarande inte fungerar bra så är det bästa att köpa en access punkt, typ en ubiquinti eller vad de heter och sätter på nedre våningen, om det går att borra genom golvet. Detta kommer bli bästa alternativet att ha en AP eftersom det påstods att nät via elen inte fungerade bra.

Om du syftar på AC-66u så kan jag berätta att den är väldigt känslig för betongväggar + Kakel(toaletter). Men annars duger den och har ganska bra räckvidd köpte den i tro att det skulle bli bättre men icke Blev lite bättre men inte tillräckligt. Som de flesta säger. Dra en sladd som Accespunkt bara.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Lura inte på "farsan" nån strulig lösning. Övertyga honom istället att dra kabel mellan våningsplanen. En router och en accesspunkt på varsin våning. Det är helt enkelt så man gör

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics/31576...

Överlägset bästa lösningen och det enda rätta. Kan lika gärna göra det ordentligt när man ändå håller på, det är knappast komplicerat att dra en kabel i huset.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Tror att vi börjar med en router och placerar den i hallen däruppe, och sedan drar en kabel vid behov (om jag lyckas övertala honom om detta).

Någon som har tips på en lämplig router för runt 1500 kr eller mindre?