Permalänk
Medlem

Bästa 970 kortet?

Hej. Har länge funderat på vilket 970 kort som är det bästa. Hade planer på en uppgradering någon gång i framtiden när pengarna finns. Så då undrar jag vilket kort som är det bästa.

Permalänk
Medlem

MSI Gaming om du inte drabbas av coilwhine.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

MSI Gaming om du inte drabbas av coilwhine.

Hör ganska mycket utanför headsetet så jag tror att jag skulle störa mig på coilwhine då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostick:

Hör ganska mycket utanför headsetet så jag tror att jag skulle störa mig på coilwhine då :/

Alla kort har inte coilwhine en del har en del har inte. Så är det oberoende av vilken tillverkare du väljer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av ostick:

Hej. Har länge funderat på vilket 970 kort som är det bästa. Hade planer på en uppgradering någon gång i framtiden när pengarna finns. Så då undrar jag vilket kort som är det bästa.

Personligen köpte jag detta för 3 dagar sedan och det fungerar utmärkt! http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
Inget coilwhine från mitt håll men det varierar ju.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk

Asus Strix eller MSI's är och rekommendera med tanke på att de korten har passiv kylning. Fläktarna går endast igång vid belastning, d.v.s när kortet når en viss temperatur.

Själv har jag MSI GeForce GTX 970 Gaming och det kan jag rekommendera starkt. Det är extremt tyst och går endast igång vid belastning och tror det är över 60C. Annars ligger kortet på 40-42C idle. Jag har haft väldigt mycket tur och jag har inte fått ett kort med spol tjut (coil whine).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

EVGA är väl det bästa. MSI, Asus, Gigabyte också starka kandidater. DOCK, skulle jag aldrig lägga nästan 1k mer (som vissa tillverkare ligger på) på ett graffe som presterar identiskt, så länge det inte är en totalt usel fläkt, typ referens. Galax har ett kort med helt ok kylning. Bara sätta en egen fläktkurva. 2,8k.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Jag har Msi och är väldigt nöjd med deras fläktar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

nytt 970

Köpte mig en helt ny dator för några dagar sedan från Inet. Zotac 970 (hittills utan coilwhine tack och lov) samt deras i7 4790k uppgraderingspaket. Är hitintills nöjd men har inte hunnit testa några spel förutom wow än och jag oroar mig lite för temperatur då jag inte är säker på vad för program man bör använda för att enbart få en temperaturavläsningsfunktion för GPU och CPU? Tar tacksamt emot länk till lämpligt program, mvh!

Permalänk
Medlem

Köpte denne, http://www.inet.se/produkt/5411310/gigabyte-geforce-gtx-970-w... Funkar fint. Sitter med ca: 40c när jag spelar.

Skrivet av Gustav.Henrik:

Köpte mig en helt ny dator för några dagar sedan från Inet. Zotac 970 (hittills utan coilwhine tack och lov) samt deras i7 4790k uppgraderingspaket. Är hitintills nöjd men har inte hunnit testa några spel förutom wow än och jag oroar mig lite för temperatur då jag inte är säker på vad för program man bör använda för att enbart få en temperaturavläsningsfunktion för GPU och CPU? Tar tacksamt emot länk till lämpligt program, mvh!

MSI afterburner + Rivertuner.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Det är pris krig på GTX970 korten nu så kolla av prisjakten ...
Har beställt ett till MSI Gaming GTX970 till datorn för 3 dagar sen fynda på Netonnet för 3198 kr
Det är lite priskrig nu man få kolla av dagens bästa pris ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Rekommenderar gärna EVGA SC precis som Asus och MSI har det helt tysta fläktar vid lägre belastning och en riktig bra kylare i övrigt för att inte tala om höga klockfrekvenser från fabrik.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

jag gillar Gigabytes kort rikrigt bra kylare för pengarna inte den tystaste i historien men riktigt effektiv ligger på ca 40-45°c idle och ca 60-65° load i furmark överklockat till 1475mhz på gpu.

sen angående som någon skrev tidigare att MSI korten är semi passiva går detta även fixa med gigabytes kort via att modifiera fläktkurvan via MSI afterburner/EVGA pressision X utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu när jag läst runt lite om varje kort så har jag jämfört med mitt asus 760 dc2 oc. Är det verkligen värt att uppgradera från ett 760 till 970? Eller ska jag vänta med att uppgradera så köper jag ett 980 istället?

Permalänk
Skrivet av ostick:

Nu när jag läst runt lite om varje kort så har jag jämfört med mitt asus 760 dc2 oc. Är det verkligen värt att uppgradera från ett 760 till 970? Eller ska jag vänta med att uppgradera så köper jag ett 980 istället?

köp 2 st 970 isf skulle jag säga är mer prisvärt än ett 980. 970 går att få för 2500-3000:- ibland om man inte vill betala de där 500-1000:- extra för några få mhz extra överklock som ändå går att dra på själv utan problem.

SLI skalar väldigt bra 80-90% ökning i de flesta spel dvs det kommer prestera bättre för i princip samma pengar.

sen om du vill komma undan billigare så kommer nog att köpa ett 760 till göra att du kan köra ett par år till utan uppgradering och de kostar ju inte möe nu när de är utgående modell körde mina gtx 460 fram till i november i år efter 3-4 år tjänstetid utan nåra större problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna om att köpa ett 970, när kommer nästa gen av ATI och Nvidia?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

Jag går i tankarna om att köpa ett 970, när kommer nästa gen av ATI och Nvidia?

AMD kommer nog med nya kort nu i vår /sommar skulle jag tro då deras arkitektur är ganska gammal och presterar ofta sämre än Nvidias modeller.

Nvidia troligen tidigast till hösten om man bortser från ev överklockade ultra mega delux modeller av redan existerande arkitektur men tveksamt att det kommer ny arkitektur i år öht iom att de för tillfället inte har någon konkurens i prestandatoppen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

köp 2 st 970 isf skulle jag säga är mer prisvärt än ett 980. 970 går att få för 2500-3000:- ibland om man inte vill betala de där 500-1000:- extra för några få mhz extra överklock som ändå går att dra på själv utan problem.

SLI skalar väldigt bra 80-90% ökning i de flesta spel dvs det kommer prestera bättre för i princip samma pengar.

sen om du vill komma undan billigare så kommer nog att köpa ett 760 till göra att du kan köra ett par år till utan uppgradering och de kostar ju inte möe nu när de är utgående modell körde mina gtx 460 fram till i november i år efter 3-4 år tjänstetid utan nåra större problem.

Om jag ska köra dubbla grafikkort så måste jag väl ha ett bättre nätagg än 600w?

Permalänk
Skrivet av ostick:

Om jag ska köra dubbla grafikkort så måste jag väl ha ett bättre nätagg än 600w?

Har du någorlinda kvalité på agget så räcker 600W till 2 gtx 970.

med min setup med en överklockad I5 2500k och dubbla 970 på ett 600W och ligger jag på runt 550W enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine och då ska man ta den med en nypa salt då den överdriver lite för att de ska finnas marginal.

Swecs test på Gigabytes G1 kort som kom här om dan låg de under 400W för hela systemet med ett singelkort även med ganska saftig överklockning på gpu

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du någorlinda kvalité på agget så räcker 600W till 2 gtx 970.

med min setup med en överklockad I5 2500k och dubbla 970 på ett 600W och ligger jag på runt 550W enligt http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine och då ska man ta den med en nypa salt då den överdriver lite för att de ska finnas marginal.

Swecs test på Gigabytes G1 kort som kom här om dan låg de under 400W för hela systemet med ett singelkort även med ganska saftig överklockning på gpu

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8962?k=ce7d4c5c62bb7...

Så på bilden visar den vad hela systemet tar vid 100% eller visar den bara grafikkortet? Just to make sure

Permalänk
Skrivet av ostick:

Så på bilden visar den vad hela systemet tar vid 100% eller visar den bara grafikkortet? Just to make sure

hela systemet som det står längst upp på bilden

och då är väl CPu 80-100W nånting av förbrukningen ram nån watt å hd nån watt. så ett extra så lägg på ungefär 150W nånting till och om du har nån äldre mer strömtörstig cpu som jag en 20-30w till på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hela systemet som det står längst upp på bilden

och då är väl CPu 80-100W nånting av förbrukningen ram nån watt å hd nån watt. så ett extra så lägg på ungefär 150W nånting till och om du har nån äldre mer strömtörstig cpu som jag en 20-30w till på sin höjd.

Okej. Tack för hjälpen

Permalänk

Köpte mig ett Gigabyte GTX 970 G1

Läste den här recensionen innan köp. Det blev ganska tufft mellan Strix och G1, men till slut blev det G1 pga av låga temperaturer på GPU och VRM, http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_970...

Visa signatur

FD R3 | ASUS P8Z68 V-LX | i5-2500K & Antecs Kühler 620 | GTX 970 G1 Rev 1.0 | Corsair VENGEANCE 8GB RAM |Corsair HX 750W|
Samsung 850 PRO 256GB & OCZ 120gb SSD & 1TB HDD | Windows 7 Ultimate | ASUS VE248H |