Permalänk
Medlem

Från Homeplug till AP - bra lösning?

Hej på er,

Har nyligen fått fiber indraget i vårt hus som är relativt gammalt, med många tjocka väggar (trä, gips, betong osv.). Fiberboxen installerades på nedervåningen, högra sidan av byggnaden. Har just nu 100/10 i hastighet som körs på en Asus RT-AC68U. Får maxhastighet på trådat och trådlöst på nedervåningen där det finns full täckning på 5 Ghz-bandet, och lite sämre på 2.4 Ghz-bandet. Upplever dock prestandan som väldigt bra oavsett hastighet.

Mitt problem är dock att det är verkligen dålig täckning på övervåningen, där når inte 5 Ghz-bandet alls och 2.4 Ghz-bandet presterar inte tillfredställande nog. har tyvärr ingen möjlighet att ändra plats på själva routern men funderar på att införskaffa en accesspunkt till övervåningen. Har kollat på Ubiquiti Unifi AP AC och den verkar riktigt bra. Ett annat problem är dock att jag inte kan dra en ethernetkabel till övervåningen och undrar nu till er kunniga om det skulle fungera bra med en homeplug? Om det hjälper så kan jag nämna att vi renoverade hela huset under 2014 och bland annat drogs alla elkablar om och nya elluttag sattes i hela huset.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har inget bra alls att säga om homeplug, inget jag rekommenderar.

Däremot har ASUS en bra AP http://www.pricerunner.se/pl/117-2813102/Naetverkskort/ASUS-E...

Du skulle kunna koppla ihop dom trådlöst med varandra, om du har en bra plats någonstans mitt i mellan.
Har du inte möjlighet att dra ethernetkabel i en slang där elen drogs (bara en tanke).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Om det hjälper så kan jag nämna att vi renoverade hela huset under 2014 och bland annat drogs alla elkablar om och nya elluttag sattes i hela huset.

Säker på att du inte har någon kanal dragen till övervåningen då? Om du inte vet så kolla med elektrikerna som drog elen, de kanske vet

3000 känns jävligt saftigt, hade nog satsat på en billigare först å se om man blir nöjd med det (5-700)

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Mycket möjligt att det finns kanaler dragna eftersom i princip hela huset renoverades, men är det verkligen enkelt att dra igenom en ethernetkabel då? Tänkte inte på detta alternativ eftersom jag trodde att det skulle behöva borras och göra hål i väggar eller golv.

Permalänk
Medlem

ta och undersök strukturen på huset. särskilt i gamla som byggts om många gånger finns det ofta gott om skrymslen, springor och vrår att dra en ofarlig kabel genom.

för ja, som några säger här så kräver HP närmast perfekta förutsättningar att fungera alls. (vilket det iof borde vara om det är nydraget) men inte ens då kan man inte räkna med att få ut en bråkdel av vad som annonseras på paketen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Tack för era svar.

Mycket möjligt att det finns kanaler dragna eftersom i princip hela huset renoverades, men är det verkligen enkelt att dra igenom en ethernetkabel då? Tänkte inte på detta alternativ eftersom jag trodde att det skulle behöva borras och göra hål i väggar eller golv.

Brukar kunna finnas plats kvar i kanalerna, "enkelt" vet jag inte, man får vara lite händig.
Ska inte svära på hur det är med försäkringar å sånt om man är där inne och pillar själv, kanske egentligen något för en elektriker.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurk:

Jag har inget bra alls att säga om homeplug, inget jag rekommenderar.

Däremot har ASUS en bra AP http://www.pricerunner.se/pl/117-2813102/Naetverkskort/ASUS-E...

Du skulle kunna koppla ihop dom trådlöst med varandra, om du har en bra plats någonstans mitt i mellan.
Har du inte möjlighet att dra ethernetkabel i en slang där elen drogs (bara en tanke).

Nej man kan inte koppla in en accesspunkt trådlöst för då är det inte längre en AP och den sänker prestandan.
Homeplug kan fungera bra om enheterna är anslutna till samma fas, jag har just monterat homeplug åt en vän och det utpresterade en enkel wifilösning, nu satt inte de önskade uttagen på samma fas men det blev "bättre än wifi och bra nog" men mätte man via samma fas så gav det drygt 130Mbit, jag använde av2 delar med en möjlig länkhastighet på 600Mbit.

Min granne kör också homeplug till en iptv, de kopplade om elen så de fick samma fas mellan de uttag de önskade använda och det fungerar också väldigt bra för dem, omkopplingen var inte gratis men det var den smidigaste lösningen i deras fall, homeplug är inte bättre än en nätverkskabel men kan man tänka sig att ser till att enheterna ligger på samma fas och inte se det bara som att man ska plugga in dem kan det vara ett bra alternativ till kabeldragning, det finns även homepluggar med inbyggd AP.
Det enda man "vet" hur det presterar är kabel så man bör prova på plats hur resultatet blir för andra tekniker och är man seriös och ser det som ett alternativ till att dra kabel som får kosta lika mycket går det säkert att lösa så det funkar bra tex genom att koppla om elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vad hindrar dig från att dra en nätverkskabel? Det kan vara jävligt bökigt ibland... men det är ALLTID bättre än trådlöst och homeplugs. Man slipper problem sen helt enkelt.

Gjorde en fuling här i vår lägenhet för ett tag sedan. Mellan vardagsrum och sovrum körde vi homeplugs först... men nu är det kabel istället. 40 cm tegelvägg och borrade för att dra igenom färdigkontakterad nätverkskabel. Ska man göra det ordentligt kör man med fasta uttag och installationskabel.

Jag gjorde precis samma sak för några veckor sedan. Det kom några gubbar med en jätteborr och tog sig igenom den 50 cm tjocka tegelvägg som skiljer vardagsrummet och hallen. Hålet behövde vara 5 cm i diameter för jag behövde få igenom fler kablar än bara nätverkskabeln (HDMI, digitalljud och lite annat). Var visserligen ett jäkla jobb med ett städa bort tegeldammet som lade sig över hela lägenheten, men det var mödan värt trots allt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man kan inte koppla in en accesspunkt trådlöst för då är det inte längre en AP och den sänker prestandan.

Den sänker prestandan till vad? Hälften?... 300mbit trådlöst och dubblar svarstiden till typ 1ms?
Den är sjukt bra ASUS -> ASUS om man bara hittar en plats att hänga upp den. Bäst är givetvis kabel mellan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Hej på er,

Har nyligen fått fiber indraget i vårt hus som är relativt gammalt, med många tjocka väggar (trä, gips, betong osv.). Fiberboxen installerades på nedervåningen, högra sidan av byggnaden. Har just nu 100/10 i hastighet som körs på en Asus RT-AC68U. Får maxhastighet på trådat och trådlöst på nedervåningen där det finns full täckning på 5 Ghz-bandet, och lite sämre på 2.4 Ghz-bandet. Upplever dock prestandan som väldigt bra oavsett hastighet.

Mitt problem är dock att det är verkligen dålig täckning på övervåningen, där når inte 5 Ghz-bandet alls och 2.4 Ghz-bandet presterar inte tillfredställande nog. har tyvärr ingen möjlighet att ändra plats på själva routern men funderar på att införskaffa en accesspunkt till övervåningen. Har kollat på Ubiquiti Unifi AP AC och den verkar riktigt bra. Ett annat problem är dock att jag inte kan dra en ethernetkabel till övervåningen och undrar nu till er kunniga om det skulle fungera bra med en homeplug? Om det hjälper så kan jag nämna att vi renoverade hela huset under 2014 och bland annat drogs alla elkablar om och nya elluttag sattes i hela huset.

Tack på förhand

Kör med homeplug. Får ut ca 100Mbit. Köp och prova och lämna tillbaka om du inte är nöjd. Men som alltid är det bättre om du kan dra kabel istället om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Hade nog börjat med Asus AP:n som brygga, enkelt å inte så farligt dyrt.

Så får du väl kränga av den här på Swec om den inte håller måttet

(läste för övrigt på om att nätverk inte är en höjdare ihop med EL-installation, dock helt ok i rören för tele)

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Hej på er,

Har nyligen fått fiber indraget i vårt hus som är relativt gammalt, med många tjocka väggar (trä, gips, betong osv.). Fiberboxen installerades på nedervåningen, högra sidan av byggnaden. Har just nu 100/10 i hastighet som körs på en Asus RT-AC68U. Får maxhastighet på trådat och trådlöst på nedervåningen där det finns full täckning på 5 Ghz-bandet, och lite sämre på 2.4 Ghz-bandet. Upplever dock prestandan som väldigt bra oavsett hastighet.

Mitt problem är dock att det är verkligen dålig täckning på övervåningen, där når inte 5 Ghz-bandet alls och 2.4 Ghz-bandet presterar inte tillfredställande nog. har tyvärr ingen möjlighet att ändra plats på själva routern men funderar på att införskaffa en accesspunkt till övervåningen. Har kollat på Ubiquiti Unifi AP AC och den verkar riktigt bra. Ett annat problem är dock att jag inte kan dra en ethernetkabel till övervåningen och undrar nu till er kunniga om det skulle fungera bra med en homeplug? Om det hjälper så kan jag nämna att vi renoverade hela huset under 2014 och bland annat drogs alla elkablar om och nya elluttag sattes i hela huset.

Tack på förhand

Jag har inga problem alls med Homeplug. Har rullat problemfritt för mig sedan ett år tillbaka. Se till att dom är på samma fas bara, det är när dom är på olika faser som dom strular.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurk:

Den sänker prestandan till vad? Hälften?... 300mbit trådlöst och dubblar svarstiden till typ 1ms?
Den är sjukt bra ASUS -> ASUS om man bara hittar en plats att hänga upp den. Bäst är givetvis kabel mellan.

Det teoretiskt minst dåliga som kan hända är en halvering av prestandan för alla wifienheter inom radioräckvidd om man kör repeater och ofta blir det sämre än så, sedan om det är "bra nog" är svårt att sia om men prestandan går ju ner även för våningen som fungerar bra idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra kabel till AP, då blir det bra. Allt annat är nödlösningar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, det uppskattas verkligen.

Ska kontakta elektriker för att se om det finns möjlighet att dra kabel i första hand och jag ska även se om jag kan låna en homeplug för att testa prestandan via en sån. Kommer antagligen inte vara samma fas eftersom det är på olika våningsplan men som sagt är alla kablar, proppskåp och uttag helt nya så det kanske hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag installerade TP-Link homeplug där det var WIFI i mottagarpluggen. Det kostade ca. 500:- Det var ju en chansning men 500:- behöver man ju inte sörja för hela livet. Det fungerar utmärkt. Inga jätteprestanda tror jag men det märks ingen förlust på Bredbandskollen och det beror på att det var ett uselt ADSL som den var kopplad till. 14 Mb/s vart det med WIFI. Kommer inte ihåg beteckningen för prylarna är inte hemma hos mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det teoretiskt minst dåliga som kan hända är en halvering av prestandan för alla wifienheter inom radioräckvidd om man kör repeater och ofta blir det sämre än så, sedan om det är "bra nog" är svårt att sia om men prestandan går ju ner även för våningen som fungerar bra idag.

Jo men du pratar allmänt, den här rackaren (Asus mot asus) gör något trick... kan vara en smula effektdopat för den visar väldigt hög täckning.
450 hamnar det på iaf, i range extender mode och över fiber blir det +1 ms mot bbk än med kabel. 100/100 trådlöst blir typ 107/107 med win10.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Brukar kunna finnas plats kvar i kanalerna, "enkelt" vet jag inte, man får vara lite händig.
Ska inte svära på hur det är med försäkringar å sånt om man är där inne och pillar själv, kanske egentligen något för en elektriker.

en elektriker skulle inte dra en nätverkskabel i samma kanal som samtida eller befintlig elinstallation, eller i varje fall inte stå för det om nån envisades med att denne skulle göra det. så det kan man alltså likaväl göra själv isf.

vad försäkringsbolaget säger om det väl händer nåt är dock uppenbart: "för mycket packade kablar och plastreaktioner i väggen orsakade värmeutveckling och därvid branden."

låt bli detta mao.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av RAPAPPA:

Hej på er,

Har nyligen fått fiber indraget i vårt hus som är relativt gammalt, med många tjocka väggar (trä, gips, betong osv.). Fiberboxen installerades på nedervåningen, högra sidan av byggnaden. Har just nu 100/10 i hastighet som körs på en Asus RT-AC68U. Får maxhastighet på trådat och trådlöst på nedervåningen där det finns full täckning på 5 Ghz-bandet, och lite sämre på 2.4 Ghz-bandet. Upplever dock prestandan som väldigt bra oavsett hastighet.

Mitt problem är dock att det är verkligen dålig täckning på övervåningen, där når inte 5 Ghz-bandet alls och 2.4 Ghz-bandet presterar inte tillfredställande nog. har tyvärr ingen möjlighet att ändra plats på själva routern men funderar på att införskaffa en accesspunkt till övervåningen. Har kollat på Ubiquiti Unifi AP AC och den verkar riktigt bra. Ett annat problem är dock att jag inte kan dra en ethernetkabel till övervåningen och undrar nu till er kunniga om det skulle fungera bra med en homeplug? Om det hjälper så kan jag nämna att vi renoverade hela huset under 2014 och bland annat drogs alla elkablar om och nya elluttag sattes i hela huset.

Tack på förhand

Jag hade samma problem så jag testade först en homeplug lösning men jag förlorade ganska mycket hastighet så jag testade att köpa ASUS-EA-N66, vilket funkade inte alls bra för mig. Sedan spenderade jag lite mer pengar än vad jag spenderade på både homeplug och extendern då köpte jag en till ASUS RT-AC68U (Har en RT-AC68U redan) och satte up den som en extender som är väldigt enkelt som asus erbjuder i sitt gränssnitt.

Då kan du sätta den andra RT-AC68 på övervåningen och använda den som extender. De funkar väldigt bra med varandra och löser alla problem med två routers automatiskt, jag förlorar nästan ingen hastighets alls men jag har även en ASUS PCI-E AC68 i min stationära dator så då förlorar jag ingen hastighet har inte testat på några surplattor eller mobiltelefoner men har aldrig upplevt lagg på någon streaming sida som tex Youtube och Netflix. På min Macbook Pro (Min skoldator) förlorar lite hastighet men ingen märkvärd hastighets förändring.