Vilket Fett för Fläktar (200mm i detta fall).

Permalänk

Vilket Fett för Fläktar (200mm i detta fall).

Vet inte om det är rätt plats för Topicen, men är med Kylning iaf.

Ja undrar vad man ska använda för fett på Fläktar, kan inget alls om fett (grease) så är ett frågetecken.
Använde symaskinsolja på en Laptopfläkt förut vilket gjorde susen, men läste att olja räcker bara ett par månader sen tar det slut,
fett ska däremot hålla mycket längre (hoppas på år;P?).

Jag är snål så någon Super Luxe Edition bryr jag mig inte om, prisvärdhet före allt:)

Kan beställa från Ebay för antar att det är billigare från utlandet.

Tack:)!

Permalänk
Medlem

Tror inte fett är nån direkt bra ide i en dator fläkt. Det blir helt enkelt för "trögt" för den att agera optimalt, man har fett i saker med mer "kräm" i så att säga. Någon olja är någ det bästa, en symaskin olja du hade fungerar bra. Du kan doppa en kniv-spets i oljan och sen låta det falla 1-3 droppar i lagret (inte mer en så).

Permalänk
Medlem

Fett är som sagt ganska segt, och även på saker som bilar måste man vara försiktig med vilket fett man använder. Man kan till exempel inte smörja bromskolvar (smörj aldrig skivor eller klossar!) med hjullagerfett, det är för stelt vilket leder till att det fastnar.

Rätt smörja i rätt mängd är ett ständigt ledord.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Jo alltså tänkte lika, men verkar som att det funkar med Fett, vissa sorter som jag förstår det.

Men känns ändå simplare med Olja, har ju gjort det en gång.

Men läser att det är olika beroende på var det är för sorts fläkt, sleeave bearing, ball bearing etc.
Hur vet man vilken man har?

Jag har i princip såna här, med eller utan Led: http://www.inet.se/produkt/5321563/cooler-master-megaflow-200...

EDIT:

Märkte att titeln är totalt fel nu:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tror inte fett är nån direkt bra ide i en dator fläkt. Det blir helt enkelt för "trögt" för den att agera optimalt, man har fett i saker med mer "kräm" i så att säga.

Finns så många olika sorters fet som hade fungerat utmärkt här, problemet är dock att för att applicera det behöver man en metod för att trycka in det i lagerna, eller demontera fläkten, så man kommer åt att smörja lagret. Att bara lägga det på utsidan av det bakre kullagret är inte till speciellt stor nytta. Om det sen är gemensam lagerbana för dubbla rader kulor eller separata lager kan egentligen kvitta, problematiken kvarstår. Olja är mycket enklare att applicera. Själv hade jag dock föredragit en tjockare, snarare än en tunnare. Någonting med god vidhäftningsförmåga. Möjligen någon av oljorna som kommer löst i lösningsmedel för att vara mer lättflytande vid applicering.

Skrivet av Zero Walker:

Men läser att det är olika beroende på var det är för sorts fläkt, sleeave bearing, ball bearing etc.
Hur vet man vilken man har?

Jag har i princip såna här, med eller utan Led: http://www.inet.se/produkt/5321563/cooler-master-megaflow-200...

Det vet man inte, men man kan göra kvalificerade gissningar. Eller kolla upp spec på fläkten genom att gå på artikelnummret. Fläkten du länkar till är glidlagrad.
Glidlagringar är i regel av brons, eller plaster med samma typ av självsmörjande egenskaper. Visst kan man smörja dem för att få dem att rotera, men lagret är redan slut, och fläkten ska bytas. Faktum är att jag skulle påstå att det är sant för alla fläktar. När någon väl kommer på att en fläkt är i behov av kärlek är det för att den rasslar och slamrar när delarna i lagringen studsar mot varandra. Det finns inget smörjmedel i världen som hjälper då. Byt den, det gör tillvaron så mycket trevligare för alla i närheten när man slipper höra den, och risken för att fläkten helt enkelt ska sluta snurra minskar, det är trist att förlora hårdvara för att en fläkt tappat orken.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vänta så smörja hjälper inte om den rasslar?
För Laptop fläkten har låtit något frukstansvärt i flera år. Ja menar verkligen extremt irriterande, vibrerade som sjutton.
Men med symaskinsolja sluta det, dock vet ja inte hur länge.

Men när du snackar om att demontera fläkten. Menar du bara så man får bort Fläkten med metall pinnen, så man kan lägga olja i hållet som är omringat av "magnet grejer"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Vänta så smörja hjälper inte om den rasslar?
För Laptop fläkten har låtit något frukstansvärt i flera år. Ja menar verkligen extremt irriterande, vibrerade som sjutton.
Men med symaskinsolja sluta det, dock vet ja inte hur länge.

Men när du snackar om att demontera fläkten. Menar du bara så man får bort Fläkten med metall pinnen, så man kan lägga olja i hållet som är omringat av "magnet grejer"?

När en fläkt börjar vibrera och föra oväsen, så tyder det på att glidlagret (Vilket det oftast är i billiga #¤%-fläktar) är utslitet, och har börjat glappa. Smörjmedel kan att hjälpa tillfälligt ibland, men överväg att skaffa en ny fläkt om möjligt.

För att komma åt att smörja, räcker det med att lyfta på klisterlappen, och eventuellt ett litet gummilock.
Symaskinsolja däri, och sedan på med gummilocket och klisterlappen igen så är saken biff.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Min egen erfarenhet när det kommer till fläktsmörjning är att 5-56 och annat tunnflytande hjälper högst en vecka, sedan har det avdunstat. Symaskinsolja varar lite längre, några veckor.
Numera använder jag alltid sågkedjeolja om jag måste smörja en fläkt. Det har god vidhäftning och varar så länge att man kan säga att fläkten fått nytt liv.

Jag vill minnas att Multiman har experimenterat med olika oljor och redogjort för sin erfarenhet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Vänta så smörja hjälper inte om den rasslar?

Du får en olje/fetfilm som tar bort ljudet, men fläkten snurrar fortfarande inte med rätt hastighet, och den kommer fortfarande studsa runt i hålet där axeln inte längre passar.

Skrivet av Zero Walker:

För Laptop fläkten har låtit något frukstansvärt i flera år. Ja menar verkligen extremt irriterande, vibrerade som sjutton.

Byt den. Kommer du åt att smörja är det en skitsak att byta den. Jag hoppas du har kvar klisterlappen eftersom infon du behöver för att beställa rätt fläkt står där.

Skrivet av Zero Walker:

Men när du snackar om att demontera fläkten. Menar du bara så man får bort Fläkten med metall pinnen, så man kan lägga olja i hållet som är omringat av "magnet grejer"?

Absolut inte. Magneten sitter i fläkten, det ska inte överhuvudtaget förekomma någon kontakt där. Axeln, alltså pinnen, sitter på laptopfläktar inte alltid fast med en låsning, utan går att lyfta rakt ut. Tyvärr är dessa även alltid glidlagrade, så att smörja dem är i det närmaste meningslöst. större fläktar, och så vitt jag vet alla kullagrade har en liten låsning i ett spår på axeln (den syns i klippet som länkats längre upp. En svart bricka.) Tar man bort den, kan man åtminstone i teorin plocka ut kullager, för rengöring och smörjning. Med tanke på vad fläktar kostar, tidsåtgången, och tillgängligheten för nya lager om något behöver bytas... Lägg inte ner tiden på det. Bara byt fläkten.

Skrivet av SysGhost:

För att komma åt att smörja, räcker det med att lyfta på klisterlappen, och eventuellt ett litet gummilock.
Symaskinsolja däri, och sedan på med gummilocket och klisterlappen igen så är saken biff.

Japp. Det är sällan lönt att göra det mer avancerat. Jag har bytt lager på ett par Tornado's och motsvarande Delta's, men det är i regel inte värt tiden.

Skrivet av Hardware guy:

Numera använder jag alltid sågkedjeolja om jag måste smörja en fläkt. Det har god vidhäftning och varar så länge att man kan säga att fläkten fått nytt liv.

Sågmaskinsolja kan vara ett bra alternativ. Jag vidhåller dock att rätt lösning att att applicera det långt innan fläkten uppvisar problem.
När det väl slamrar är allt man gör döljer problemet. Fläkten kommer fortsätta vara obalanserad, vibrera osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Okej, tur att jag beställde en Fläkt till Laptopen då, gjorde det innan ja testade att olja.
Intressant med sågmaskingolja.

Men aa irriterande är med mina 200mm, att dom börjar vibrerar rätt fort (dom två övre).
Inte jätte ljud från dom, men ja hör det om jag är nära, och det lär bli värre som den förra jag hade tills ja köpte nu.

Just nu hör bara lite svaj om man säger så, så kan det va värt att smörja den med sågmaskinsolja, för den kanske inte har några direkta problem än?

Och ska man verkligen smörja när man precis köpt, är det inte för placerat (iaf på Cool Master 200, tänker dom är ju iaf en känt märke). Skulle gärna vilja ha andra dock, inte så dö förtjust i dom, Noctua skulle ju göra några som aldrig kom.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag nog använda CRC:s "White Lithium Grease":

Då det är trögflytande, beständigt och lämnar en rejäl hinna. Såg också att det nämns i en del forum som det perfekta smörjmedlet för fläktar..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Menar du som lösning för trasiga fläktar, eller att man smörjer nya för att förlänga livet?

Permalänk
Medlem

Litiumfett som det tipsades om ovan är formodligen ett riktigt bra val, själv har jag med gott resultat smort fläktlager med hjullagerfett.
Dock länge sedan nu eftersom jag numera brukar byta ut fläktar som låter illa.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

En av de trådar där Multiman kommenterar smörja
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/8...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Så ingen smörjer alltså fläktar längre, ni köper nya om dom låter. Har jag fattat det rätt så?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Så ingen smörjer alltså fläktar längre, ni köper nya om dom låter. Har jag fattat det rätt så?

I regel är det bättre.
Jag smörjer upp fläkten som en nödlösning tills jag får tag på en ersättare. Vibrationer i fläkten är tecken på att glidlagret redan är långt utslitet bortom räddning. Smörjning hjälper temporärt, men ingen långvarig lösning.
Visst kan man byta glidlager, men det är i regel inte värt besväret gentemot vad nya fläktar kostar.

En fläkt som däremot har fastnat eller går trögt, är en annan femma. Där får man plocka isär och rensa bort den gamla intorkade smörjmedlet först. (WD40 är ett utmärkt rengöringsmedel). Sedan är det bara att sätta ihop och smörja med symaskinsolja eller liknande olja. Cykelolja, kedjeolja... med flera typer fungerar bra.

Kullagrade fläktar är däremot en annan femma, där kan man byta kullager, och den typen av kullager finns / kan beställas hos butiker som säljer reservdelar till radiostyrda fordon. Kullagrade fläktar brukar kosta så pass mycket mer att det är värt besväret att byta kullager. Dessutom är det mycket lättare att byta kullager, än glidlager.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Okej då förstår jag, hör man om fläkten går trögt?
Eller syns det?

Vet inte hur trögt du menar, tänker står den still eller?

Känns som man ska skaffa Kullagrade fläktar då, verkar som dom räcker längre också när ja sökte på det.
synd att 200mm inte har mycket till val.

Permalänk
Medlem

Kullagrade fläktar låter mer från början. Håller avsevärt mycket längre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Okej då förstår jag, hör man om fläkten går trögt?
Eller syns det?

Vet inte hur trögt du menar, tänker står den still eller?

Känns som man ska skaffa Kullagrade fläktar då, verkar som dom räcker längre också när ja sökte på det.
synd att 200mm inte har mycket till val.

Att tänka på är att kullagrade fläktar väsnas mer än glidlagrade. Är man ute efter ett tyst system, så är kullagrade fläktar lite av en "party pooper".
Att fläkten går trögt är något som både syns, och känns när man försöker rotera på bladen med fingret. Det gör motstånd. Fläkten roterar betydligt långsammare, och stannar "blixt-omedelbart" när strömmen slås av. Kan också vara så illa att fläkten vägrar starta alls.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Aha, då vare inget för mig. Kräsen som bara den på Ljud, speciellt ljud som inte är Luft ljud.
Bra att veta det där, tack.

Permalänk
Medlem

Kanske inte hjälpsamt, men jag hällde någon standard smörjolja på min grafikkortsfläkt. Och från att låta som fan, då och då, blev den precis som vanligt - fortfarande efter 1 år funkade allt precis som det ska. Så kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag har slängt en blandning av motorolja och kullager fett i gammal zalman fläktar back in the day och dom gick i åratal efter det. Lagom trögt fungerar bäst men beror lite på hur slitna lagern är. Bästa är att smörja glidlagarade i tid. Dock är kvalitetsfläktar sällan i behov av smörjning i dag och ofta är lagren slutna på så vis att man inte kan smörja dom effektivt.

Kullagrade fläktar kan man byta lager på i bland annars är det bara att kasta.

Permalänk
Medlem

lite om glidlager http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidlager
dom är fabriksbehandlad med rätt olja som ska hålla fläktens tänkta liv

Där har man kvalitén på fläktar ofta är dom med bra glid som håller länge dyrare
ok finns dyra och dåliga fläktar med ....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Jag har nu fått fläkten till Laptopen vilket är en sån här http://www.cpu-cooling-fan.com/images/LFLE001.jpg

Ska jag göra något innan ja sätter in, för köpte på Ebay och Lenovo är Budget så gissar att dom inte har den bästa oljan på sig (eller fett).

Edit: Princip denna: https://www.youtube.com/watch?v=1lxvmay2tn0 - så ser man hur den är byggd, fläkten alltså.

Permalänk
Medlem

Har räddat en antal fläktar från skroten genom att smörja upp dem med lite kullagerfett från SKF. Dessa rullar än idag utan oljud, vissa så gamla som från 2005.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Det har jag inget, men ska jag smörja med sånt alltså. Innan original fettet rinner ut eller?
Kan man få exempel länk på billigt?