Permalänk
Medlem

Snabb hjälp med DDR4-Minnen!

Hej.
Förra veckan bestämde jag mig för att göra några mindre uppgraderingar
till min 2år gamla rigg, bla. då jag börjat arbeta mycket i PS och PP igen.
Så tanken vart att gå från min i5'a till en i7 (5820K).
Tanken vart simpel, nytt moderkort och ny processor,
och sedan låta resterande delar hänga med från min gamla dator.
Jag passade även på att köpa nytt chassi och ny SSD bla.

Här är problemet dock.
Jag missade helt att de nya Intel X99 chipset'en kräver DDR4-minnen!

Här är moderkortet jag köpte:
MSI X99S SLI Plus
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782214

Min fråga är, vilka minnen ska jag köpa?
De får max kosta 2000kr!
Jag kan alltid köpa till fler minnen i framtiden.
Så mitt mål just nu är att bara se till att jag har minst ett DDR4 minne
hemma tills alla mina andra delar anländer.
Samt en annan fråga som är något relevant i samma ämne.
Är det bättre att köra tex, 2x8GB, eller 4x4GB minnen?

Hoppas på snabbt svar.

//Jonatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

Hej.
Förra veckan bestämde jag mig för att göra några mindre uppgraderingar
till min 2år gamla rigg, bla. då jag börjat arbeta mycket i PS och PP igen.
Så tanken vart att gå från min i5'a till en i7 (5820K).
Tanken vart simpel, nytt moderkort och ny processor,
och sedan låta resterande delar hänga med från min gamla dator.
Jag passade även på att köpa nytt chassi och ny SSD bla.

Här är problemet dock.
Jag missade helt att de nya Intel X99 chipset'en kräver DDR4-minnen!

Här är moderkortet jag köpte:
MSI X99S SLI Plus
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782214

Min fråga är, vilka minnen ska jag köpa?
De får max kosta 2000kr!
Jag kan alltid köpa till fler minnen i framtiden.
Så mitt mål just nu är att bara se till att jag har minst ett DDR4 minne
hemma tills alla mina andra delar anländer.
Samt en annan fråga som är något relevant i samma ämne.
Är det bättre att köra tex, 2x8GB, eller 4x4GB minnen?

Hoppas på snabbt svar.

//Jonatan

Om du inte redan köpt så är 2x8gb bättre än 4x4gb. De minnen du ska köpa får du bestämma själv Jag hade tagit de bästa jag kan hitta för det priset jag är beredd att ge.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Om du inte redan köpt så är 2x8gb bättre än 4x4gb.

Fast det stämmer väl inte? Det måste ju vara bättre att köra 4 moduler, då X99-CPUs har 4 minneskanaler, inte 2?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Fast det stämmer väl inte? Det måste ju vara bättre att köra 4 moduler, då X99-CPUs har 4 minneskanaler, inte 2?

Det verkade som att han ville köpa mer minne i framtiden, och då tycker jag det är bättre att köpa minnen med så stor minneskapacitet som möjligt.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Det verkade som att han ville köpa mer minne i framtiden, och då tycker jag det är bättre att köpa minnen med så stor minneskapacitet som möjligt.

Dock har ju alla(?) X99-moderkort 8 platser för minne, så finns ju gott om plats att uppgradera i framtiden trots det. Skulle personligen inte vilja uppoffra quad channel bara för att kunna ha 6 minnesplatser tomma istället för 4, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Dock har ju alla(?) X99-moderkort 8 platser för minne, så finns ju gott om plats att uppgradera i framtiden trots det. Skulle personligen inte vilja uppoffra quad channel bara för att kunna ha 6 minnesplatser tomma istället för 4, men det kanske bara är jag.

haha jag tänkte inte på det ^^ bra att du rättade mig!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Det verkade som att han ville köpa mer minne i framtiden, och då tycker jag det är bättre att köpa minnen med så stor minneskapacitet som möjligt.

Hur fick du det till det att det verkar som att han vill uppgradera senare? Klart han ska köra med quadchannel dvs 4 stickor och faktiskt få ut en bra minnesbandbredd.
OM man vill uppgradera isf köp till 4 stickor till är inget större problem då det är 8 slots på X99 m-b.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Till TS: Jag personligen skulle nog trycka i ett sådant här paket: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762062 då det är prisvärt och har kylflänsar på modulerna.

Skrivet av imjohannes5670:

haha jag tänkte inte på det ^^ bra att du rättade mig!

No probs, inte lätt att ha koll på allt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Dock har ju alla(?) X99-moderkort 8 platser för minne.

mATX korten har bara 4, iaf. 2xAsrock och 1xGigabyte på prisjakt. Vilket är skitsamma då TS inte har någon av dem, men det stämmer inte alltid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja 2x8 för uppgradering sen men det är ja det...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra 2x8 alla dagar i veckan. Skrapa ihop 2000kr till kan man ju göra ganska snabbt för att köpa 2x8 till

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag skulle köra 2x8 alla dagar i veckan. Skrapa ihop 2000kr till kan man ju göra ganska snabbt för att köpa 2x8 till

Skrivet av jacobtr:

Jag skulle välja 2x8 för uppgradering sen men det är ja det...

Varför? Det finns ju ändå 8 platser för ram-minne? Som dessutom jobbar i quad-channel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag skulle köra 2x8 alla dagar i veckan. Skrapa ihop 2000kr till kan man ju göra ganska snabbt för att köpa 2x8 till

Om det är 4 minneskanaler på moderkortet.. så kör 4st moduler.. köper man en extra dyr plattform för mer prestanda så ska man ju inte snåla in och minska minnesbandbredden med 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Varför? Det finns ju ändå 8 platser för ram-minne? Som dessutom jobbar i quad-channel..

I dagsläget har man inte nytta av quad hema mer en i bench. Så jag skulle hellre ta med mer uppgraderings möjlighet, och köpa mer om det blir aktuellt.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

I dagsläget har man inte nytta av quad hema mer en i bench. Så jag skulle hellre ta med mer uppgraderings möjlighet, och köpa mer om det blir aktuellt.

Även om TS köper stickor på 4gb rymmer systemet 32gb ram. Därför ser jag ingen nackdel med det, i alla fall. Om TS behöver mer än 32gb är det givet att han INTE ska köpa stickor på 4gb.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du tappar nog inte 50% prestanda på att bara köra 2 stickor, mer typ 5-10% kanske.
Men jag skulle nog ändå kört på 4x4. Om du i framtiden kommer behöva köra 32GB+. Så är det ändå en rätt liten waste relativt sett som du förlorar, du kommer dessutom kunna sälja dina gamla stickor mer än garanterat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.