Permalänk
Medlem

SpeedFan och höga temps

Tjena.

Installerade speedfan idag för att mer aktivt kunna styra fläktarna via moderkortet och blev lite förskräckt när jag såg att AUXTIN0 och AUXTIN3 låg på ca 40C högre än allt annat. Som bilden visar under så är det en "eld" ikon bredvid dessa.

sen reagerade jag även på AUXTIN1 som ligger på -128C.

Jag kör en 4690K i standard klockfrekvens och en NH-U12S från Noctua som kylning i ett Node 304 som innehåller två SSD och en HDD. Kör även Windows 8.1. Har aldrig kört SpeedFan förut och när jag kör tex HWMonitor eller Speccy så visar dessa inte några höga temps. Hittar dock inte just AUXTIN parametrarna.

Blir lite orolig och vet inte om det är något som är fel eller om jag gör något fel.

Tacksam för svar.

Mvh Ozmix

Permalänk

Speedfan är känt (eller kanske ökänt) för att visa temperaturer som inte stämmer.
Så du behöver inte oroa dig för vad det visar för temperaturer.

Permalänk
Medlem

Speedfan går inte att lita på för 5öre, har inte använt det på säkert 5 år, kolla temps i HWinfo, AIDA eller liknande om du vill se temps för hela datorn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Installerade speedfan idag för att mer aktivt kunna styra fläktarna via moderkortet och blev lite förskräckt när jag såg att AUXTIN0 och AUXTIN3 låg på ca 40C högre än allt annat.
sen reagerade jag även på AUXTIN1 som ligger på -128C.
Mvh Ozmix

Då jämnar det ut sig

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Speedfan är känt (eller kanske ökänt) för att visa temperaturer som inte stämmer.
Så du behöver inte oroa dig för vad det visar för temperaturer.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Speedfan går inte att lita på för 5öre, har inte använt det på säkert 5 år, kolla temps i HWinfo, AIDA eller liknande om du vill se temps för hela datorn.

Har ni något tips på annan programvara som kan styra fläktarna i windows? Har även ett problem med CPU FAN ERROR vid boot. fläkten som är kopplad till CPU FAN kontakten på moderkortet är en NF-F120 PWM från noctua och den kör i 500-550 rpm enligt bios. jag sänkte gränsen i bios på mitt asus vi impact till 500 rpm jämfört med 600 som den låg på innan och nu slipper jag meddelandet vid varje boot men texten är fortfarande rödmarkerad i bios i jämförelse med chassi fläktarna som är vitmarkerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Då jämnar det ut sig

Haha det har du rätt i (Tog en stund innan polletten föll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tjena.

Installerade speedfan idag för att mer aktivt kunna styra fläktarna via moderkortet och blev lite förskräckt när jag såg att AUXTIN0 och AUXTIN3 låg på ca 40C högre än allt annat. Som bilden visar under så är det en "eld" ikon bredvid dessa.

http://i59.tinypic.com/wrakk5.jpg

sen reagerade jag även på AUXTIN1 som ligger på -128C.

Jag kör en 4690K i standard klockfrekvens och en NH-U12S från Noctua som kylning i ett Node 304 som innehåller två SSD och en HDD. Kör även Windows 8.1. Har aldrig kört SpeedFan förut och när jag kör tex HWMonitor eller Speccy så visar dessa inte några höga temps. Hittar dock inte just AUXTIN parametrarna.

Blir lite orolig och vet inte om det är något som är fel eller om jag gör något fel.

Tacksam för svar.

Mvh Ozmix

Använd inte speedfan, problem löst.
Tänk om det programmet kunde försvinna bara, skulle bespara mycket oro hos folk, och minska mängden foruminlägg

För övrigt så om jag tolkar din sign över hårdvara, så det du vill göra kan du göra lika bra eller bättre utan speedfan, eller annan mjukvara för detta.
Vad jag vet kan biosstryrning på det moderkortet styra fläktar både PWM sådana som voltstyrda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Har ni något tips på annan programvara som kan styra fläktarna i windows? Har även ett problem med CPU FAN ERROR vid boot. fläkten som är kopplad till CPU FAN kontakten på moderkortet är en NF-F120 PWM från noctua och den kör i 500-550 rpm enligt bios. jag sänkte gränsen i bios på mitt asus vi impact till 500 rpm jämfört med 600 som den låg på innan och nu slipper jag meddelandet vid varje boot men texten är fortfarande rödmarkerad i bios i jämförelse med chassi fläktarna som är vitmarkerade.

Använder ingen mjukvara då det i mina erfarenheter brukar vara buggigt, sätter alltid fläkthastigheterna manuellt i BIOS eller slår på typ silent på dom. Du har ett ASUS moderkort, vet att ASUS har en mjukvara vid namn Fan Xpert eller något sådant. Jag tror det ingår i AI Suite, men om det är bra eller ej kan jag inte svara på då jag aldrig använt det själv.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Speedfan går inte att lita på för 5öre, har inte använt det på säkert 5 år, kolla temps i HWinfo, AIDA eller liknande om du vill se temps för hela datorn.

Speedfan går alldeles utmärkt att lita på. Det kräver dock lite konfigurering först för att sedan bli den absolut överlägset bästa programvaran för att reglera hastigheten på ens fläktar.

Den läser vissa sensorer konstigt helt riktigt.
Det krävs dock inget geni att se vilka det är. Dessa avmarkerar man bara i listan och så slipper man sedan se dem. De resterande värdena kan man sedan kolla mot något annat temp program så kommer man se att de stämmer exakt med vad alla andra visar.
När man väl gjort det och lärt sig hur man skall konfigurera fläktstyrningen finns det enligt mig inget program som gör jobbet bättre.

AI suit som nämns i tården är enligt mig helt livsfarligt att använda på vissa moderkort. ROG korten närmare besämt. Det buggar och följer inte fläktkurvorna som det skall. Inte ens i den senaste version av programvara är detta åtgärdat.
Man kan ställa det via bios ja men det är LÅNGT ifrån lika effektivt som Speedfan.

Permalänk
Medlem

Här tog jag en screen på min dator just nu hur det ser ut.
Som ni ser läser den var ända temp jag valt att inkludera helt perfekt. Även fläkthastigheterna läser den så gått som fläktarna ger utslag på.
Det ända ja egentligen gjort är att döpa om fläktarna och temperaturmätarna för att enkelt hålla reda på vad de visar.
Efter det har jag gjort egna fläktkurvor och trimmat fläktarna till dess absolut lägsta möjliga hastighet de startar på. Vilket är långt mycket lägre och med det tystare än vad bios egna fläktmjukvara tror är möjlig.
Detta syns tex på SYS fläkten. Det står att den går på 28% men tacon visar 0 i varvtal. I bios/fanXpert är 38% det absolut lägsta jag kan ställa ner den fläkten på. Under detta värde visar den 0 men fläkten fungerar alldeles utmärkt.

Jag är tvungen att använda denna programvara för att Asus egna är så TOTALT värdelös. En extra bonus med speedfan är att man också kan styra sina chassifläktar mot GPU temp vilket är MYCKET trevlig. Slipper man elda upp sitt grafikkort bara för att chassifläktarna i all annan mjukvara (jag testat) inte varvar upp när grafikkortet blir varmt.

Permalänk
Medlem

Kan också inflika att Speedfan är ett kalas bra program att använda för att styra fläktarna. I alla fall efter lite pillande med inställningarna blir det bra.
Om du fortfarande tänker dig använda Speedfan har du en bra guide för att ställa in SF här: http://www.silentpcreview.com/article1275-page1.html

För egen del styr jag fläktarna mycket bättre med SF än vad jag gör via BIOS eller med mobo medföljande Easytune 6, som fö fungerar som en påse nötter...
Genom att använda SF har jag lyckats få mitt lilla mITX system i det närmast knäpptyst vid lättare belastning, förvisso med kompromissen något högre idle temps...

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottmoss:

Kan också inflika att Speedfan är ett kalas bra program att använda för att styra fläktarna. I alla fall efter lite pillande med inställningarna blir det bra.
Om du fortfarande tänker dig använda Speedfan har du en bra guide för att ställa in SF här: http://www.silentpcreview.com/article1275-page1.html

För egen del styr jag fläktarna mycket bättre med SF än vad jag gör via BIOS eller med mobo medföljande Easytune 6, som fö fungerar som en påse nötter...
Genom att använda SF har jag lyckats få mitt lilla mITX system i det närmast knäpptyst vid lättare belastning, förvisso med kompromissen något högre idle temps...

Kan inte annat än att hålla med.
Just att man kan reglera emot GPU temp gillar jag, samtidigt som ja kan reglera emot chasistemp eller vilken temp jag vill.
Datorn är nu i det närmaste knäpptyst i vila, surf, webspel, filmtittande. Börjar jag spela varvar såklart grejorna upp och men jag slipper en stekhet dator.
Jag vart iofsig tvungen att flasha om bios till mitt gigabyte 970 då det inte är knäpptyst i vila men det har ju inget med detta att göra