Permalänk
Medlem

CPU Fan Error...?

I sonens dator sitter det en i7 4770k på ett Asus Rog Maximus VI Extreme mobo som har kylts av en original kylarfläkt. För några dagar sedan uppdaterades cpu-kylaren mot en Cooler Master Hyper 212 Evo som jag monterade själv efter ha läst bruksanvisningen x ggr samt sett x antal youtube-klipp på förförandet.
Efter det så får sonen ett "CPU Fan Error" vid varje uppstart där han måste trycka F1 för att ta sig in i Bios. Väl där så väljer han bara Exit och avslutar utan att spara ändringar (inga görs ju) - då lirar allt?
Har kikat i AI Suite 3 programmet för att se om jag "lyckats" klanta mig vid monteringen av kylarfläkten, men processorn är sval och fin så ngt annat måste vara fel.
Då sonen är otröstlig för det extra förfarandet vid alla uppstarter vänder jag mig därför till er och ber om hjälp!

Förklara gärna på ett sätt så att en imbecill som jag också förstår...

Passar på att tacka på förhand för alla som orkar bemöda sig med att svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

I sonens dator sitter det en i7 4770k på ett Asus Rog Maximus VI Extreme mobo som har kylts av en original kylarfläkt. För några dagar sedan uppdaterades cpu-kylaren mot en Cooler Master Hyper 212 Evo som jag monterade själv efter ha läst bruksanvisningen x ggr samt sett x antal youtube-klipp på förförandet.
Efter det så får sonen ett "CPU Fan Error" vid varje uppstart där han måste trycka F1 för att ta sig in i Bios. Väl där så väljer han bara Exit och avslutar utan att spara ändringar (inga görs ju) - då lirar allt?
Har kikat i AI Suite 3 programmet för att se om jag "lyckats" klanta mig vid monteringen av kylarfläkten, men processorn är sval och fin så ngt annat måste vara fel.
Då sonen är otröstlig för det extra förfarandet vid alla uppstarter vänder jag mig därför till er och ber om hjälp!

Förklara gärna på ett sätt så att en imbecill som jag också förstår...

Passar på att tacka på förhand för alla som orkar bemöda sig med att svara!

Nu vet jag inte om detta hjälper men kontrollera så att det inte finns någon inställning i BIOS där den ska varna för minimum varvtal på fläkten.

Jag fick upp samma felmeddelande (CPU Fan error) på ett tidigare moderkort och då varnade den för att varvtalet på fläkten var under 600 rpm (fläkten gick i ca 300-400 rpm). När jag tog bort inställningen att den skulle varna för låg fläkthastighet försvann felmeddelandet.

/Erik

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men jag måste - Har du kopplat in fläktkontakten till CPU-fläktkontakten på moderkortet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det kan vara att den nya fläkten snurrar långsammare än original kylaren. Alltså tycker datorn att den nya kylfläkten är trasig eftersom den inte snurrar tillräcklig fort.

På vissa moderkort så kan man ställa in vid vilken hastighet som moderkortet ska larma för långsam CPU fläkt, eller kanske stänga av detta larm helt. Men jag har inte koll på ifall man kan göra detta på just detta moderkort.

Permalänk
Medlem

Stäng av fläktvarningen. Har ju ingen betydelse om kylningen är passiv eller sker med en fläkt som spinner i 4000 rpm, så länge processorn är sval. Det enda som kan vara intressant är en temperaturvarning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Monitor menu
CPU Fan Speed Low Limit [600 rpm]. Ändra till ett lägre värde eller välj ignore.

http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_EXTREME/HelpDe...
sidan 3-41 i den manual som jag tittade i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Monitor menu
CPU Fan Speed Low Limit [600 rpm]. Ändra till ett lägre värde eller välj ignore.

http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_EXTREME/HelpDe...
sidan 3-41 i den manual som jag tittade i.

Det verkade göra tricket!
Ska göra några omstarter till men det var nog den ändringen som skulle till.

Dagens ros till dig från en tacksam farsa och en än mer tacksam son!