RT-N66U blir himla seg och måste startas om ibland

Permalänk

RT-N66U blir himla seg och måste startas om ibland

Det händer någon gång ibland att internet blir bedrövligt segt. För att chansa så säg 1 gång i kvartalet.
Som nu så satt jag och såg efter lömska program som slukade minne eller annat i mitt Windows 7, men hjälpte inte att stänga ner diverse onödigt.

Samtidigt vet jag att det har hjälpt förut att starta om routern.
- Så nu gjorde jag det igen och allt blev snabbt.

Asus RT-N66U med senaste firmwaren: 3.0.0.4.376_3657-g04bcd89

Den står kallt så ska mycket till att det är överhettning.

Vad kan detta bero på, kan jag kolla på något i loggar, eller är det något alla drabbas av och betraktas som rätt?

(lätt användning, inga intensiva nedladdningar eller annat)

Permalänk
Rekordmedlem

När minnet tar slut brukar routrarna bli sega, många gånger fixas det genom ny firmware som rensar ut gamla uppgifter och frigör resurser så kolla om det finn uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det nu kan vara till någon hjälp så beter sig min likadant, brukar ha som rutin att starta om den någon gång per månad. Det går att återskapa beteendet om man laddar ner många saker på samma gång (läs torrent som skapar en massa anslutningar). Samma sak där, en omstart så är den som ny igen.

Permalänk

Att dom inte gör så mjukvaran självrensar sig ibland? Eller vill man inte det?

När jag klickatrunt för se på dess resurser och så, så har minnet legat lågt. Men kanske inte samma sak som att det spökar gammal skit som gör den trött

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Att dom inte gör så mjukvaran självrensar sig ibland? Eller vill man inte det?

Jodå det är ju det man ofta kommer på och lägger in vid uppdateringar, endera löser man problemet på riktigt eller så lägger man in en automatisk omstart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Oj går det att schemalägga automatiska omstarter? *läsa manualer är fusk*;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Oj går det att schemalägga automatiska omstarter? *läsa manualer är fusk*;)

På en del routrar går det, jag vet inte hur just din uppför sig men funktionen brukar finnas i de som har wrt/tomatobaserad firmware.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja jag har klickatrunt förfullt nu under dom olika flikarna men hittar inget. Men men, kanske kommer i någon uppdatering i framtiden.