Permalänk

Klarar min kylare överklockning?

Hej, jag har en intel i7 2600k som mäter 3.4 ghz. Jag skulle vilja få upp den till närmare 4 men allt som räknas som förbättring är positivt. Överklockning tror jag inte att jag är redo för än då jag inte är särskilt insatt i överklockning och överhuvudtaget modifikation av datorer. Jag undrar om det finns vettiga program man kan lita på som mer eller mindre med några knapptryck kan få upp datorns hastighet...

Tack på förhand! (Y)

EDIT: Jag har bestämt mig för att överklocka men numera undrar jag ifall min processorkylare klarar av att kyla ner CPU efter överklockning. Just nu ligger det på ca 30 grader IDLE och ca 45 på en belastning av 25-30 %, en belastning jag förmodligen aldrig kommer komma upp i mer än test. Behöver jag köpa en ny fläkt eller tror ni denna kommer klara att dra upp processorn till 4 ghz?

Permalänk
Medlem

Moderkorten idag brukar ha hyffsade fördefinierade överklockningsinställningar. Det "krävs" dock att du ändå har en annan kylare än den vanliga runda från Intel. Vad har du för någon? Och vad har du för moderkort?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du kan alltid goola eller söka på youtube hur man överklockar din processor. ( https://www.youtube.com/results?q=overclocking+i7+2600k )

Vad har du för kylare till processorn?

Permalänk
Medlem

Det finns väl såna program men de är inte att föredra. Skaffa en bra kylare så kan du nog få upp den där processorn i minst 4 GHz

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har samma processor som dig på min andra dator, var inte heller insatt i klockning när jag skulle klocka den men det var väldigt lätt och gick smärtfritt.

In i BIOS och dra upp den till 4Ghz bara, du behöver inte ändra din volt.

Dock behöver du ha annan kylare än originalkylaren, har du originalkylaren så kan jag tipsa om denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Billig och bra!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av Srkjell:

Hej, jag har en intel i7 2600k som mäter 3.4 ghz. Jag skulle vilja få upp den till närmare 4 men allt som räknas som förbättring är positivt. Överklockning tror jag inte att jag är redo för än då jag inte är särskilt insatt i överklockning och överhuvudtaget modifikation av datorer. Jag undrar om det finns vettiga program man kan lita på som mer eller mindre med några knapptryck kan få upp datorns hastighet...

Tack på förhand! (Y)

Så länge som du inte överhettar processorn, har du redan det program som krävs för att överklocka med något mer än ett par knapptryckningar. Om målet är ca 4,0GHz så kan det räcka att gå in i BIOS och öka multipeln för processorn från 3,6 till 4,0.
Du måste dock se till att det är stabilt vid belastning och att temperaturen inte blir för hög.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Srkjell:

Hej, jag har en intel i7 2600k som mäter 3.4 ghz. Jag skulle vilja få upp den till närmare 4 men allt som räknas som förbättring är positivt. Överklockning tror jag inte att jag är redo för än då jag inte är särskilt insatt i överklockning och överhuvudtaget modifikation av datorer. Jag undrar om det finns vettiga program man kan lita på som mer eller mindre med några knapptryck kan få upp datorns hastighet...

Tack på förhand! (Y)

Vilket moderkort har du? Stor sannolikhet att det redan finns inbyggt i bios.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för alla svar! Min moderbräda är HP MS-7826 version 1.0. Fläkten överliggande processorn vet jag inget om den ser inte ut som en vanlig intel-fläkt och jag förmodar att den är byggd av hp då HP står framför serienumret. Tror ni jag måste byta fläkt eller fungerar denna? Jag skulle vilja få reda på RPM på fäkten men tycks vara svårt att hitta. Ny fläkt är ju en väldigt billig lösning ifall det ger mig möjlighet till en såpass stor uppgradering i hastighet. Jag undrar dock ifall inte den nuvarande fläkten fungerar då jag blir kall om fötterna när jag sitter vid datorn men kanske dumt att chansa. Tror ni att min motherboard skulle fungera med en överklockning?

EDIT: Just nu ligger CPU Temp. på Ca 25 till 30 grader idle och 35-50 grader vid belastning på cirka 25 %. Säger detta er något? behövs ny fläkt eller klarar denna temperaturerna som kommer med överklockning?

Permalänk
Medlem

Varför vill du överklocka din processor om du ändå aldrig kommer använda mer än 25-30% utav det du redan har? :/

Kanske missuppfattade ditt inlägg?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en märkesdator så är med största sannolikhet alla överklockningsfunktioner låsta i BIOS tyvärr.. Det är en av nackdelarna med att inte bygga själv/köpa lösa komponenter.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Eftersom det är en märkesdator så är med största sannolikhet alla överklockningsfunktioner låsta i BIOS tyvärr.. Det är en av nackdelarna med att inte bygga själv/köpa lösa komponenter.

ah ok.. tack ändå! får väl bygga eget snart då..

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Varför vill du överklocka din processor om du ändå aldrig kommer använda mer än 25-30% utav det du redan har? :/

Kanske missuppfattade ditt inlägg?

jag syftade på belastning, inte hastighet.