Vill byta från Telias Thomson TG789vn till annan modem/router

Permalänk

Vill byta från Telias Thomson TG789vn till annan modem/router

Hej

Jag har ett bredband via telejacket, d.v.s. ADSL med en Thomson TG789vn som funkar dåligt och har få funktioner. Jag vill helst ha en kombo med modem/ router om det går, annars får det bli ett modem som är kompatibelt med routern separat. Routern ska helst ha en bra kontroll t.ex. föräldrafunktioner med tidsinställningar och som inte ger några flaskhalsar.

Finns det en bra kombo modem/router eller förslag på kompatibel modem och router för ADSL, bredband via telejacket som inte ger flaskhalsar med bra funktioner som tidsinställningar? Kan tänka mig pris mellan 1000-2500!

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem

Köp valfri router som ansluter till internet med vanlig nätverkskabel, exempelvis Asus RT-AC68U: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 eller RT-N66U: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

När du fått hem routern ringer du Telias support och ber de brygga deras egna router. När detta är gjort kan du koppla in din egen router på port 1 i Telias router och få internet. Om du exempelvis har digital-TV eller telefon via Telia så fortsätter den att fungera då.
Jag skulle säga att det är det enklaste sättet att åstadkomma det du vill.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Så, jag måste böna och be hos Telia för att slippa deras utrustning (router)? Har hört att Telia inte är så jätteglada att man byter ut deras skit! Så jag är fortfarande fast i deras Thomson modem ändå?

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Så, jag måste böna och be hos Telia för att slippa deras utrustning (router)? Har hört att Telia inte är så jätteglada att man byter ut deras skit! Så jag är fortfarande fast i deras Thomson modem ändå?

Du betalar hursomhelst för Thomsonen och den presterar bra som modem och du får dessutom en ny om åskan dödar den vilket händer med teleanslutna prylar, det är dessutom bara att be om bryggning och är det klart på 1 minut så gnäll inte och säg att du måste "böna och be" utan skaffa den router du vill ha och beställ bryggning bara, det kan knappast bli enklare och bättre än så så länge du inte drar in fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Finns ett Zyxel (VDSL) som fungerar till Telia. Har ett liggande själv. Någon Mbit/s sämre prestanda på det dock.

Edit: Vid närmare eftertanke; undra förresten om det är dhcp (router) på den men det tror jag.

Osäker på vad modellen heter men finns en tråd om det här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Så, jag måste böna och be hos Telia för att slippa deras utrustning (router)? Har hört att Telia inte är så jätteglada att man byter ut deras skit! Så jag är fortfarande fast i deras Thomson modem ändå?

Du behöver knappast böna och be för att få den bryggad. Starta en chat med dom bara och säg "Hej! Kan ni brygga min router åt mig?" Dom kommer svara "javisst, inga problem" Tar max 15 min

För övrigt funkar Thomsonen ypperligt som modem, har svårt att tro att du kommer hitta ett bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Föredrar nytt modem och router än Telias eget. Varför envisas folk med att jag ska använda Telias eget, när jag själv inte kan modifiera/byta utan att blanda in Telia?

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Föredrar nytt modem och router än Telias eget. Varför envisas folk med att jag ska använda Telias eget, när jag själv inte kan modifiera/byta utan att blanda in Telia?

För att Thomsonen har ett av marknadens bästa modem och du betalar för den oavsett om du skaffar nått eget och för att Telia ger dig en ny om tex åskan dödar den, den innehåller dessutom en telefoniadapter, om du inte gillar routerdelen pga Telias mjukvara i den så är bryggning av den det absolut smidigaste sättet att ansluta en egen router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brygga den och koppla in i port 4 och inte i port 1. Hur smidigt som helst. Det är det enklaste sättet och all konfiguration gör du mot din egna router så du kommer inte att ha någonting med Thomson att göra.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max