Permalänk
Medlem

Wake on WAN?

Problem: jag vill helst inte ha min Synology NAS DS214play igång hela tiden. Men jag vill kunna komma åt vissa filer från den utan att vara hemma.

Förutsättningar: NAS:en står i mitt nätverk, bakom en Asus RT-N66U på en Com Hem-lina.

Det absolut bästa vore om jag via exempelvis min iPhone kunde skicka en WOW-signal/magic packet till NAS:en för att starta upp den. Synology har en dynDNS-tjänst som gör att jag kan _stänga av_ NAS:en från telefonen.

Jag lyckas starta NAS:en med en WOL-signal (alltså inifrån LAN:et). Jag har forwardat port 7 och 9 och skickat ett magic packet med mWOL (app till iphone) men inget händer. I appen har jag konfigurerat mitt externa IP och mac-adressen till NAS:en.

Går det här alls att lösa eller är det bara att ge upp?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har forwardat port 7 och 9 och skickat ett magic packet med mWOL (app till iphone) men inget händer.

Vilket protokoll? Det ska vara UDP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Problem: jag vill helst inte ha min Synology NAS DS214play igång hela tiden. Men jag vill kunna komma åt vissa filer från den utan att vara hemma.

Förutsättningar: NAS:en står i mitt nätverk, bakom en Asus RT-N66U på en Com Hem-lina.

Det absolut bästa vore om jag via exempelvis min iPhone kunde skicka en WOW-signal/magic packet till NAS:en för att starta upp den. Synology har en dynDNS-tjänst som gör att jag kan _stänga av_ NAS:en från telefonen.

Jag lyckas starta NAS:en med en WOL-signal (alltså inifrån LAN:et). Jag har forwardat port 7 och 9 och skickat ett magic packet med mWOL (app till iphone) men inget händer. I appen har jag konfigurerat mitt externa IP och mac-adressen till NAS:en.

Går det här alls att lösa eller är det bara att ge upp?

Det går inte. Det magiska paketet ligger i lager 2 och du kan inte nå din NAS från internet utan att passera lager 3. WoL kräver att du är i samma fysiska nätverk med möjlighet att se slutdestinationens MAC-adress(lager 2-adress, om du så vill).

Däremot kan du använda routerns VPN-server och fixa det, som andra sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att lösa med VPN. Det finns en VPN-server inbyggd i din router.

Permalänk
Medlem

Jag har kört både TCP och UDP.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det går att lösa med VPN. Det finns en VPN-server inbyggd i din router.

Kan du hjälpa mig mer med tillvägagångssätt? Jag är verkligen ute på djupt vatten här...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har hört att om man är en haj på iptables och kör en linuxbaserad mjukvara som tomato eller kanske ddwrt så ska man kunna konfiguera iptables så att magicpacket vidarebefordras av routern.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Wol#Across_the_internet

Enligt wiki på archlinux är det inte svårare än att du har en router med telnet, ssh eller någon annan form av skalaccess samt iptables på den och sedan köra "ip" kommandot med en passande inställning.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Om man kör asuswrt(ddwrt) så har den inbyggd WOL i gränssnittet, bara att fjärransluta till routerns webgui, eller ssh om man nu vill krångla till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Om man kör asuswrt(ddwrt) så har den inbyggd WOL i gränssnittet, bara att fjärransluta till routerns webgui, eller ssh om man nu vill krångla till det.

Sweet! Det var ju riktigt enkelt att i alla fall hemifrån använda WOL-funktionen. Jag läste instruktionen dåligt, så jag kom inte åt routern utifrån förrän jag insåg att jag var tvungen att lägga till specifik port. Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021