Trådlös anslutning ThinkPad T42 funkar inte

Permalänk
Medlem

Trådlös anslutning ThinkPad T42 funkar inte

Hej!

Jag har en ThinkPad T42 som jag tidigare haft trådlöst internet fungerande på, men när jag sparkat igång den igen funkar det inte. Tidigare har jag anslutit via ThinkVantage Access Connections för att ens kunna få upp nätverket på Nätverkslistan. Kör Windows XP.

Det finns två nätverkskort:
Intel(R) Pro/1000 MT Mobile connection som vad jag förstår är det inbyggda, men har aldrig lyckats få lampan för det att lysa.
Atheros Wireless Network Adapter, men på själva kortet stårD-Link AirPlus Extreme G Wireless cardbus Adapter DWL-G650

Någon som vet hur jag ska gå till väga?

Tillägg av operativsystem
Permalänk
Rekordmedlem

Ser du nätverkskorten men bara inte några ssid eller kan du bara inte ansluta mot ett ssid eller saknar du drivers eller liknade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skrev in ssid när jag försökte ansluta, så vet inte ifall jag kan se det. Kan inte se det i Nätverkslistan iaf. Står bara att nätverksanslutning erhålls, och försöker jag koppla med ThinkVantage Accec Connection står bara att inget kort hittats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agave:

Skrev in ssid när jag försökte ansluta, så vet inte ifall jag kan se det. Kan inte se det i Nätverkslistan iaf. Står bara att nätverksanslutning erhålls, och försöker jag koppla med ThinkVantage Accec Connection står bara att inget kort hittats.

Kan du köra ipconfig /all i en kommandotolk och posta svaret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\AA>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : thinkpad
Primärt DNS-suffix . . . . . . . :
Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Okänd
IP-routning aktiverat . . . . . . : Ja
WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Ja

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Medietillstånd . . . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 MT Mobile Connecti
on
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-11-25-2F-E5-36

Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning 2:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Atheros Wireless Network Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-0F-3D-AF-B8-86
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0
Standard-gateway . . . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255

C:\Documents and Settings\AA>

Permalänk
Rekordmedlem

Wifikortet verkar ju vara installerat, Atheros är kretstillverkaren och D-link är korttillverkaren, det är iofs ett "super g/xtreme g" kort du har och det innebär att det förmodligen har en del kompatibilitetsproblem om du försöker ansluta mot en modern router, super g blev ingen standard utan las ner och 802.11n kom i stället så det vore ju bra om det gick att stänga av super g läget och enbart försöka köra det som 802.11g dessutom så kan det bli problem med krypteringen, 802.11n stödjer inte wep utan kräver wpa eller öppet nät och frågan är om dina gamla prylar kan köra wpa2 eller vad nu routern har för nått aktivt, därför skulle du kunna testa att slå av krypteringen i routern och låsa den till bara 802.11g och testa om du då kan ansluta.

Om du promt vill ha igång den där gamla datorn med trådlös anslutning så kan det kanske gå att gå runt wifiproblemen genom att skaffa en brygga, det innebär att du kopplar in en enhet som ger wifianslutning via ethernet, den blir då helt oberoende av begränsningarna som gamla wifikort i xp innebär, datorn kommer inte att känna av bryggan eftersom den sköter sig själv och kopplas in via ethernet i stället för att wifikortet är direktanslutet mot datorn, datorn uppträder som om du kopplat in dig direkt med en kabel i routern.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.