Permalänk
Medlem

biltemas slang

Jag ska byta ut slangen i mitt system då jag ska byta färg på kylvätskan. Har tittat på masterkleer slang men att köpa 1 meter slang på nätet medför att frakten blir lika dyr som slangen.
Jag har ett biltema i staden jag bor i. Impulsköpte EK mayhem pastelvit under ett besök på en inet butik.

Har någon testat slangen från biltema? Vad är det för ytterdiameter på 10mm slangen? Jag använder 10/13 push-on anslutningar i mitt system så den yttre diametern spelar roll.

Permalänk
Medlem

Deras slang är ganska hård o matrialtjocklek är runt 2mm om jag minns rätt.
Betvivlar att den går att få tät med push on.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur "bra" kvalité Feltema har på andra grejer, är det nog rätt dumsnålt att köpa slang därifrån.. Om du inte vill ha en ljus och rökshow i chassit om ett tag förstås.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har kört Biltemas slang i mitt system i tre år nu tillsammans med deras blåa kylarglykol och kranvatten. Budget på alla punkter men det funkar fint. Den blir mjölkig och ful efter ett tag och är lite tunn så det krävs spiraler (eller massa buntband) i böjarna för att den inte ska vika sig. Jag kör den på helt vanliga nipplar där jag bara våldat på den utan klämmor.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Med tanke på hur "bra" kvalité Feltema har på andra grejer, är det nog rätt dumsnålt att köpa slang därifrån.. Om du inte vill ha en ljus och rökshow i chassit om ett tag förstås.

Döhh! Biltema är bra grejjer! kula däremot kan slänga sig i väggen med sina skitgrejer.
Säger inte att biltema kan göra slangar till vattenkylning men det slangarna är till för håller de för

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Jula* Jävla autostavning

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Jula* Jävla autostavning

Vill inte klaga men gör det ändå finns redigering på gamla inlägg om man skriver fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har kört Biltemas slang i mitt system i tre år nu tillsammans med deras blåa kylarglykol och kranvatten. Budget på alla punkter men det funkar fint. Den blir mjölkig och ful efter ett tag och är lite tunn så det krävs spiraler (eller massa buntband) i böjarna för att den inte ska vika sig. Jag kör den på helt vanliga nipplar där jag bara våldat på den utan klämmor.

Slangen jag har böjer sig ganska enkelt om den bara är varm och minns jag rätt så är det vattenslang för båt/husvagn.
Genomlyslig och min minsta böj är runt 5cm

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Jag har kört Biltemas slang i mitt system i tre år nu tillsammans med deras blåa kylarglykol och kranvatten. Budget på alla punkter men det funkar fint. Den blir mjölkig och ful efter ett tag och är lite tunn så det krävs spiraler (eller massa buntband) i böjarna för att den inte ska vika sig. Jag kör den på helt vanliga nipplar där jag bara våldat på den utan klämmor.

Hoppas verkligen att du gör ett galleri av det där

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Slangen jag har böjer sig ganska enkelt om den bara är varm och minns jag rätt så är det vattenslang för båt/husvagn.
Genomlyslig och min minsta böj är runt 5cm

Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för slang jag har mer än att den är i PVC. Men någon sorts vattenslang är det säkert.

Skrivet av Wille1504:

Hoppas verkligen att du gör ett galleri av det där

Det har jag redan gjort. Inte för att det är särskilt spektakulärt.
http://www.sweclockers.com/galleri/9813-define-r2-intern-360m...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag har endast en böjd slang i mitt system, allt annat är fixat med anslutningar för clearflex böjde sig ganska konstigt och gjorde slangen väldigt oval på sina ställen. Om den blir mjölkig gör inte så mycket eftersom mitt vatten kommer att se ut som mjölk i vilket fall.

Tack så mycket för dem snabba svaren även fast det är nyårsafton!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vill inte klaga men gör det ändå finns redigering på gamla inlägg om man skriver fel.

Finns det? Nä men min mobil är cp så det blev som de blev, förlåt då klagarn

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Döhh! Biltema är bra grejjer! kula däremot kan slänga sig i väggen med sina skitgrejer.
Säger inte att biltema kan göra slangar till vattenkylning men det slangarna är till för håller de för

Det säger min farsa också, men ändå springer han och får köpa nya saker hela tiden. Lärt mig under min uppväxt att kvalité kostar, men i långa loppet blir det billigare, enklare och mer kostnadseffektivt. För att inte tala om att man får en bättre upplevelse av grejerna.

Själv köper jag dyrt en gång och sparar både tid och pengar på att slippa byta ut/laga/åka till affären en eller flera gånger till och risken att andra saker tar skada av undermålig skit.

Var några år sedan jag köpte en slang till bilen på Feltema.. Tog inte ett år, men jag ville byta ut den iaf. Tog bort den och den var stenhård och kunde brytas av. Det är kvalité det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det säger min farsa också, men ändå springer han och får köpa nya saker hela tiden. Lärt mig under min uppväxt att kvalité kostar, men i långa loppet blir det billigare, enklare och mer kostnadseffektivt. För att inte tala om att man får en bättre upplevelse av grejerna.

Själv köper jag dyrt en gång och sparar både tid och pengar på att slippa byta ut/laga/åka till affären en eller flera gånger till och risken att andra saker tar skada av undermålig skit.

Var några år sedan jag köpte en slang till bilen på Feltema.. Tog inte ett år, men jag ville byta ut den iaf. Tog bort den och den var stenhård och kunde brytas av. Det är kvalité det.

Som tumregel så kostar kvalitet. Men det finns undantag ibland, gäller bara att hitta de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Som tumregel så kostar kvalitet. Men det finns undantag ibland, gäller bara att hitta de

Som tumregel är det rätt svårt att hitta något med kvalitét på Feltema..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som tumregel är det rätt svårt att hitta något med kvalitét på Feltema..

Japp, det mesta är billigt kina import med biltema loggan på. Tex så är ju flytande tvålen både billig och bra, hett tips!

Permalänk
Medlem

Alla ni som klankar ner på biltema - ge fan i det.

DaBone : inget fel på slangarna, det är sättet du kör/hanterar din bil!

Vad har du för bil?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Som tumregel så kostar kvalitet. Men det finns undantag ibland, gäller bara att hitta de

Den tumregeln finns inte på Intels processorer iaf

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Alla ni som klankar ner på biltema - ge fan i det.

DaBone : inget fel på slangarna, det är sättet du kör/hanterar din bil!

Vad har du för bil?

Då jag satte dit den slangen hade jag en Ford Sierra XR4i, men den hade jag inte längre än jag tror det var 4 år.

En annan anekdot från den bilen var att jag bytte kamaxel. Köpte en från Feltema efter farsans insisterande och den höll hela 54 mil.......
3 dagars jobb med att riva ner i stort sett hela motorn och sedan sätta ihop den igen.
Fick riva ner motorn en gång till och köpte en ny kamaxel på Mekonomen och den höll i resterande år jag hade bilen.

Nu har jag en Volvo V50 D2, för bränsleekonomin.. 0.45 l/mil och kombi. Fast för tillfället kör jag en Volvo V60 D5..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Jula* Jävla autostavning

Skrivet av imjohannes5670:

Döhh! Biltema är bra grejjer! kula däremot kan slänga sig i väggen med sina skitgrejer.
Säger inte att biltema kan göra slangar till vattenkylning men det slangarna är till för håller de för

Med tanke på vad "kula" kan förknippas med, så tyckte jag bättre om det namnet.:D
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då jag satte dit den slangen hade jag en Ford Sierra XR4i, men den hade jag inte längre än jag tror det var 4 år.

En annan anekdot från den bilen var att jag bytte kamaxel. Köpte en från Feltema efter farsans insisterande och den höll hela 54 mil.......
3 dagars jobb med att riva ner i stort sett hela motorn och sedan sätta ihop den igen.
Fick riva ner motorn en gång till och köpte en ny kamaxel på Mekonomen och den höll i resterande år jag hade bilen.

Nu har jag en Volvo V50 D2, för bränsleekonomin.. 0.45 l/mil och kombi. Fast för tillfället kör jag en Volvo V60 D5..

Då måste ju din Ford ha varit minst lika dålig som Biltema då du var tvungen att byta slangen

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Med tanke på vad "kula" kan förknippas med, så tyckte jag bättre om det namnet.:D
/Lifooz

Tror jag det!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för slang jag har mer än att den är i PVC. Men någon sorts vattenslang är det säkert.

Det har jag redan gjort. Inte för att det är särskilt spektakulärt.
http://www.sweclockers.com/galleri/9813-define-r2-intern-360m...

Ser ju ut som mitt bygge nästan Fast utan spiraler då, någon mjölkighet har jag inte och kör på atterivatten med en gnytta antialg

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Då måste ju din Ford ha varit minst lika dålig som Biltema då du var tvungen att byta slangen

Faktiskt sämre...........

En Ford aldrig mer, för min del. Problemet är att det nu är Forddelar i Volvos bilar.. Kanske därför kopplingen på min V50 bara höll 13000 mil, varav minst 80% är landsvägsmil.
Har inte dragkrok heller, så jag vet inte hur den har kunnat slitas.

Min tolkning av vad Ford betyder...
Fordrar
Ordentliga
Reparationer
Dagligen

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Den tumregeln finns inte på Intels processorer iaf

Hur tänker du nu? Min erfarenhet är att Intel som kostar lite mer också presterar bättre än AMD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Faktiskt sämre...........

En Ford aldrig mer, för min del. Problemet är att det nu är Forddelar i Volvos bilar.. Kanske därför kopplingen på min V50 bara höll 13000 mil, varav minst 80% är landsvägsmil.
Har inte dragkrok heller, så jag vet inte hur den har kunnat slitas.

Min tolkning av vad Ford betyder...
Fordrar
Ordentliga
Reparationer
Dagligen

Då kan vi genast konstatera att din bil försämrade kvalitén på slangen. Hade det suttit på en annan bil, hade den hållt! ^^

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur tänker du nu? Min erfarenhet är att Intel som kostar lite mer också presterar bättre än AMD.

Stämmer inte. Jag har rätt, du har fel.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Då kan vi genast konstatera att din bil försämrade kvalitén på slangen. Hade det suttit på en annan bil, hade den hållt! ^^

Japp, plastslangen blev smittad av rosten på Forden.... Därför jag aldrig ställer mina bilar jämte rostiga Fordar på parkeringsplatser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Stämmer inte. Jag har rätt, du har fel.

Jaha, var bara lite nyfiken...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Som tumregel så kostar kvalitet. Men det finns undantag ibland, gäller bara att hitta de

Tyvärr finns ju undantag åt båda hållen: man kan betala onödigt dyrt för samma skräp ibland också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.