Permalänk

Noctua NH-D15 vs. NH-U14S

Hejsan!

Planerar att skaffa en ny tornkylare till min dator och har fastnat för just dessa två efter att ha läst recensionerna här på Sweclockers. Temperaturmässigt så verkar NH-D15 kyla lite bättre, med 2 graders skillnad på dessa båda kylarna men om jag förstått det rätt så är det med endast EN fläkt på NH-U14S (d.v.s. den som ingår):

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Detta fick mig att fundera - Kommer NH-U14S att kyla bättre än en NH-D15 om man lägger till en NF-A15 fläkt (priset blir då ungefär samma för båda kylarna, och jag har inga problem med pengarna). NH-D15 kommer ju säkert att kyla bäst med tre NF-A15 fläktar, d.v.s. om man köper till en extra (eller?), men vikten oroar mig.

TL;DR NH-U14S + extra NF-A15 fläkt vs. NH-D15? Vad kyler bäst?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en nh-d15 och det va bara en fläkt med.
Man sätter den i mitten så den suger igenom ena sidan och
trycker ur på andra

Permalänk
Medlem

D15 lär kyla bättre, oavsett om du har en eller två fläktar på U14S - även om skillnaden sannolikt är väldigt liten. Men, D15 är monstruöst stor medan U14S är relativt nätt och sannolikt enklare att hantera och leva med.

Jag har själv en U14S som jag är väldigt nöjd med.

/Erik

Permalänk
Skrivet av battlefield4life:

Hejsan!

Planerar att skaffa en ny tornkylare till min dator och har fastnat för just dessa två efter att ha läst recensionerna här på Sweclockers. Temperaturmässigt så verkar NH-D15 kyla lite bättre, med 2 graders skillnad på dessa båda kylarna men om jag förstått det rätt så är det med endast EN fläkt på NH-U14S (d.v.s. den som ingår):

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Detta fick mig att fundera - Kommer NH-U14S att kyla bättre än en NH-D15 om man lägger till en NF-A15 fläkt (priset blir då ungefär samma för båda kylarna, och jag har inga problem med pengarna). NH-D15 kommer ju säkert att kyla bäst med tre NF-A15 fläktar, d.v.s. om man köper till en extra (eller?), men vikten oroar mig.

TL;DR NH-U14S + extra NF-A15 fläkt vs. NH-D15? Vad kyler bäst?

Tacksam för svar!

Om du får plats med en NH-D15 skulle jag säga kör på den, då kan du lägga till en tredje fläkt senare om du tycker att du behöver det.
Vikten behöver du nog inte oroa dig för (om du inte har ett budgetchassi med instabil MOBO-tray dvs) då Noctuas Secu-firm 2 fästanordning är en av de bästa på marknaden IMO (till den punkt att jag ibland önskar att samtliga andra kylartillverkare helt enkelt kopierade Secu-Firm 2 rakt av...).

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte vilken som kyler bäst enligt dina alternativ, men personligen så hade jag tagit (och har tagit) NH-U14S eftersom den är mindre, tystare och har i princip samma prestanda som NH-D15. 2 graders skillnad tycker jag är marginellt och försumbart.

Rent tekniskt så tycker jag NH-U14S har en bättre design eftersom den alltid får kall luft på kylflänsen medans NH-D15 alltid värmer upp luften med den första kylflänsen innan den skickas till den bakre. Jag har inga exakta siffror, men jag skulle tro att den främre kylflänsen säkert står för 75% av kylarens totala kyleffekt av den enkla anledningen att den får kallare luft på sig. Det är av den anledningen varför NH-U14S kan ha mindre area på kylflänsarna men ändå ligga så pass nära NH-D15 prestandamässigt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast

Noctua NH-D15 kyler extremt bra men det man får fråga sig själv (och vad jag frågade mig själv) var om det verkligen är värt de där extra 5 graderna kallare att betala några hundringar extra och få en kylare som samtidigt tar upp monstruöst mycket plats.

För mig blev det i alla fall Noctua NH-U14S och jag är riktigt nöjd, kyler min i7:a med 1.4V@4.8GHz utan problem, temperaturerna toppar ungefär vid 70C i riktigt CPU-tunga spel men oftast runt 60C.
Det är väl däremot om man vill gå det där lilla extra som en D15 skulle vara till hjälp som om jag skulle försöka skrämma upp processorn i 5GHz till exempel, men 200MHz är inte värt det för mig och jag kan ju alltid köpa en till fläkt för push/pull om det är så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag köpte en nh-d15 och det va bara en fläkt med.
Man sätter den i mitten så den suger igenom ena sidan och
trycker ur på andra

Då har det blivit något fel för det SKA vara 2 medföljande 140 mm fläktar på NH-D15

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag köpte en nh-d15 och det va bara en fläkt med.
Man sätter den i mitten så den suger igenom ena sidan och
trycker ur på andra

Bara en fläkt? Jag trodde det var två stycken som följer med alla kit? Står i recensionen här att två fläktar följer med:

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Skrivet av Erik:

D15 lär kyla bättre, oavsett om du har en eller två fläktar på U14S - även om skillnaden sannolikt är väldigt liten. Men, D15 är monstruöst stor medan U14S är relativt nätt och sannolikt enklare att hantera och leva med.

Jag har själv en U14S som jag är väldigt nöjd med.

/Erik

Säker på det? Jag brukar få ca 2-4 grader lägre temperaturer med en extra fläkt monterad på min nuvarande kylare (Cooler Master Hyper 212 Evo) så tänkte att detsamma gäller med U14S. Har du en eller två fläktar installerade?

Skrivet av Skogsmard:

Om du får plats med en NH-D15 skulle jag säga kör på den, då kan du lägga till en tredje fläkt senare om du tycker att du behöver det.
Vikten behöver du nog inte oroa dig för (om du inte har ett budgetchassi med instabil MOBO-tray dvs) då Noctuas Secu-firm 2 fästanordning är en av de bästa på marknaden IMO (till den punkt att jag ibland önskar att samtliga andra kylartillverkare helt enkelt kopierade Secu-Firm 2 rakt av...).

Jag lutar mest åt NH-U14S just nu p.g.a. att den är så imponerande - ett torn som kyler lika bra eller t.o.m. bättre än två-torns kylare (jämför med t.ex. NH-D14). Blir nog denna kylare ändå då jag gillar konstruktionen mer + att jag har ganska höga minnen (Corsair Vengeance).

Såg nyss att fästen inte ingår för LGA1366 (har en i7-920). Vet någon om hur man kan få tag på dessa?

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag vet inte vilken som kyler bäst enligt dina alternativ, men personligen så hade jag tagit (och har tagit) NH-U14S eftersom den är mindre, tystare och har i princip samma prestanda som NH-D15. 2 graders skillnad tycker jag är marginellt och försumbart.

Rent tekniskt så tycker jag NH-U14S har en bättre design eftersom den alltid får kall luft på kylflänsen medans NH-D15 alltid värmer upp luften med den första kylflänsen innan den skickas till den bakre. Jag har inga exakta siffror, men jag skulle tro att den främre kylflänsen säkert står för 75% av kylarens totala kyleffekt av den enkla anledningen att den får kallare luft på sig. Det är av den anledningen varför NH-U14S kan ha mindre area på kylflänsarna men ändå ligga så pass nära NH-D15 prestandamässigt.

Skrivet av Uzanar:

Noctua NH-D15 kyler extremt bra men det man får fråga sig själv (och vad jag frågade mig själv) var om det verkligen är värt de där extra 5 graderna kallare att betala några hundringar extra och få en kylare som samtidigt tar upp monstruöst mycket plats.

För mig blev det i alla fall Noctua NH-U14S och jag är riktigt nöjd, kyler min i7:a med 1.4V@4.8GHz utan problem, temperaturerna toppar ungefär vid 70C i riktigt CPU-tunga spel men oftast runt 60C.
Det är väl däremot om man vill gå det där lilla extra som en D15 skulle vara till hjälp som om jag skulle försöka skrämma upp processorn i 5GHz till exempel, men 200MHz är inte värt det för mig och jag kan ju alltid köpa en till fläkt för push/pull om det är så.

Era ord har satt spiken i kistan - blir en NH-U14S för min del! Men bara om fästen för LGA1366 finns och går att få tag i relativt lätt (litar inte så mycket på eBay )!

Permalänk
Avstängd

2 grader ! Båda är bra kylare. Köp den som är billigast?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av battlefield4life:

Era ord har satt spiken i kistan - blir en NH-U14S för min del! Men bara om fästen för LGA1366 finns och går att få tag i relativt lätt (litar inte så mycket på eBay )!

Om fästet inte följer med kylaren så är det bara att maila en kopia av kvittot till Noctua så skickar de ett fäste gratis.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av battlefield4life:

Säker på det? Jag brukar få ca 2-4 grader lägre temperaturer med en extra fläkt monterad på min nuvarande kylare (Cooler Master Hyper 212 Evo) så tänkte att detsamma gäller med U14S. Har du en eller två fläktar installerade?

Inte säker, men den är "dubbelt så stor" till att börja med så den har ett försprång redan där.

Jag har för tillfället enbart en fläkt installerad, men när jag använde två stycken var skillnaden max 1-2 grader.

/Erik

Permalänk
Inaktiv

Ta NH-D15, jag har den till min 4790k med en fläkt @600Rpm och kör den på 4.8Ghz och stressar med aida 63 Grader.
Kör med metall pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av battlefield4life:

Era ord har satt spiken i kistan - blir en NH-U14S för min del! Men bara om fästen för LGA1366 finns och går att få tag i relativt lätt (litar inte så mycket på eBay )!

Tänkte bara tillägga att d15 kanske är tystare eftersom det är två fläktar och två torn? Men det kanske du redan kollat? Mina hårddiskar låter mer. Kan knappt höra fläktarna från kylaren!

Skrivet av anon200632:

Jag köpte en nh-d15 och det va bara en fläkt med.
Man sätter den i mitten så den suger igenom ena sidan och
trycker ur på andra

Som tidigare talare ska det vara två stycken, en som redan sitter i tornet och en som ligger "bredvid" i lådan (Köpte denna kylare igår).

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Inaktiv

Såg nu att det va en extra fläkt med i kartongen som va inpackad. Dock inget jag behöver då jag har fina temps med en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Såg nu att det va en extra fläkt med i kartongen som va inpackad. Dock inget jag behöver då jag har fina temps med en.

Du får finare med 2

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden med en fråga:

Får en NH-U14S plats i ett TJ08-e chassi eller kommer den att slå mot luckan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lånar tråden med en fråga:

Får en NH-U14S plats i ett TJ08-e chassi eller kommer den att slå mot luckan?

Jag ska montera min U14S i ett TJ08-E imorgon, då vet vi :). Men den ska få plats.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Jag ska montera min U14S i ett TJ08-E imorgon, då vet vi :). Men den ska få plats.

/Erik

Hoppas det! För min nuvarande Cooler Master V8 får inte det, fastän den är lägre än 165 mm (därav oron)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII