Permalänk
Medlem

Problem med fläktar

Hejsan!
Jag har två st Noctua fläktar 140mm med 4 pin, dom är kopplade till SYS-FAN 2 samt 3. Men den ena lever sitt egna liv, ibland går den inte alls, ibland går den men inte speciellt mycket.. När den väl går så ligger den på t.ex. 1000 rpm medans den andra ligger på 1500 rpm...
Har Gigabyte Z97X gaming 3 moderkort..
Någon som har en aning hur jag får kontroll över mina fläktar? har ändrat lite i bios osv men det spelar ingen roll...

http://imgur.com/ZSVkapp

Permalänk
Medlem

Är det 4-pins på moderkortet också? Övriga komponenter? För klent nätagg?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Är det 4-pins på moderkortet också? Övriga komponenter? För klent nätagg?

Jepp, det är 4 pins på moderkortet, CX750M nätagg.

gtx 970
i5 4690k

Permalänk

Prövat bytt plats på dom i moderkortet? Fortfarande samma fläkt som inte funkar då?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta plats på dem? Alltså så Noctua fläkt just nu kopplad i SysFan 2 blir kopplad till SysFan 3 istället. Så man vet om det är fläktarna eller fläktkontrollern som spökar.

Edit: waspen123 hann före

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har du testat att byta plats på dem? Alltså så Noctua fläkt just nu kopplad i SysFan 2 blir kopplad till SysFan 3 istället. Så man vet om det är fläktarna eller fläktkontrollern som spökar.

Edit: waspen123 hann före

Skrivet av waspen123:

Prövat bytt plats på dom i moderkortet? Fortfarande samma fläkt som inte funkar då?

Ja, jag har testat byta plats.. Har kollat, det är inte ena som är sönder, det är något annat som inte stämmer

Permalänk

Låter som just den fläktplatsen på moderkortet inte fungerar helt enkelt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Låter som just den fläktplatsen på moderkortet inte fungerar helt enkelt.

Om jag inte har minne som en guldfisk så har jag för mig att det inte spelade någon roll vilken utgång eller fläkt jag tar... :/