använder enbart 2.4ghz är AC router något att ha?

Permalänk
Medlem

använder enbart 2.4ghz är AC router något att ha?

Ja som rubriken lyder finns det någon fördel för mig att skaffa en AC router när jag i dagsläget bara använder 2.4 ghz bandet? All AC teknik är väl bunden till 5 GHz bandet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

om du inte har något som klarar annat än 2.4ghz bandet så nej men om du ändå ska byta router kan du ju upgradera för framtida användning då mer och mer grejjor börjar få stöd för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du inte har något som klarar annat än 2.4ghz bandet så nej men om du ändå ska byta router kan du ju upgradera för framtida användning då mer och mer grejjor börjar få stöd för det.

Jag har AC klienter men föredrar att köra allt på 2.4 GHz bandet pga räckvidden.

Enda anledningen att uppdatera nätverket till AC för mig vorre om det gav någon fördel på 2.4 GHz nätet men enligt google verkar det inte som det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

De kan ju ha bra antenner och det finns enheter som stödjer 600Mbit på 2,4GHz vilket inga kommersiellt tillgängliga 802.11n radiodelar gör även om det ingår i standarden så har det inte tillverkat så vitt jag vet utan man har stannat på 450Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Migrera till 5Ghz. Man vill inte ligga på 2.4Ghz pga. störningar; grannars routrar, mikrovågsugnar, USB3-minnen, Bluetooth-enheter, blöta tallbarr och allt annat skit som är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Migrera till 5Ghz. Man vill inte ligga på 2.4Ghz pga. störningar; grannars routrar, mikrovågsugnar, USB3-minnen, Bluetooth-enheter, blöta tallbarr och allt annat skit som är i vägen.

Blöta tallbarr hhahaha. Sånt har vi inte här där jag bor.

Jag har testat att köra 5ghz på min nuvarande N router men räckvidden kändes som ett rejält minus.

Skickades från m.sweclockers.com