Permalänk

Sätta upp nätverk!

Hej!
Jag har Telia adsl och därigenom också en Gateway (Thomson TG789vn), sen har jag en egen router också, d-link dir-655.
Telia-gatewayn vill jag ställa där inkommande telejack sitter, men då räcker inte det trådlösa nätverket i hela huset.
Kan jag på något sätt använda d-link routern som förstärkare/förlängare. Har nätverkskablar dragna från datastället (vid telejacket) till uttag lite överallt i huset. Hur gör jag/hur hade ni gjort? Tack

Permalänk
Medlem

Vill du använda Thomson som router (DHCP, NAT och brandvägg)?
I så fall kan du konfigurera WiFi på både Thomsonen och D-Linken (samma SSID och PSK, men olika kanaler). Tänk bara på att stänga av NAT och DHCP på D-Linken!

Om du vill använda D-Linken som router måste du be Telia brygga Thomsonen och då tror jag inte du kan komma in i den igen och konfigurera WiFi. I så fall kan du köpa en accesspunkt eller skaffa en till router som du bara konfigurerar WiFi på (på samma sätt som nämnt ovan; samma SSID och PSK - annan kanal - och stäng av NAT och DHCP).

Permalänk
Medlem

Gör som Zakire skriver i sitt första stycke. Nat behövs inte stängas av, men kontrollera så att inte båda har samma IP-adress men de ska helst ligga i samma IP-nät så att du kan administrera dem utan att sätta en fast IP i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gör som Zakire skriver i sitt första stycke. Nat behövs inte stängas av, men kontrollera så att inte båda har samma IP-adress men de ska helst ligga i samma IP-nät så att du kan administrera dem utan att sätta en fast IP i datorn.

Just ja, se till så alla enheter ligger i samma IP-serie. T.ex. 192.168.1.1 på routern och 192.168.1.2 på den enhet som agerar accesspunkt. Sen sätter du DHCP-skopet till typ 192.168.1.10-192.168.1.254 eller liknande.

NAT behöver inte stängas av, men det blir enligt min mening snyggare