Permalänk

Vad saknas?

Hej!
Jag har denna datorn: https://www.komplett.se/pc-i-delar-core-i7-4790-gtx-970/78361...
Med 16gb i ram.

Vad är det som krävs för att köra tex Crysis 3 eller Far Cry 4 på ultra ( och maxade inställningar )?
Vad är det jag saknar?
Jag är helt ny i datorvärlden och undrar vad som skulle varit bättre för att kunna "maxa"?
Krävs det dubbla grafikkort?

Tack

Permalänk
Medlem

GTX 980
//
GTX 970 SLI

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Moderkortet har bara plats för ett grafikkort.
Nej jag tror inte du behöver köra SLI men det beror på upplösningen och uppdateringsfrekvensen du kommer att använda på skärmen. För 144hz kan det behövas för att köra det på ultra i 1080p.
För att köra dubbla grafikkort, välj ett moderkort med ATX-formfaktor. Rekommenderar starkt att du tar ett z97 moderkort med antingen 4690k processor eller 4790k processor för att ackompanjera dina två grafikkort. Du kan ta bort 8gig ram också om du behöver pengar. Det går alltid att lägga till sen.
Kör på ett framtidssäkert moderkort och PSU före extra ram och två GPU:er till en början och lägg till det successivt om du känner behovet.

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Moderkortet har bara plats för ett grafikkort.
Nej jag tror inte du behöver köra SLI men det beror på upplösningen och uppdateringsfrekvensen du kommer att använda på skärmen. För 144hz kan det behövas för att köra det på ultra i 1080p.
För att köra dubbla grafikkort, välj ett moderkort med ATX-formfaktor. Rekommenderar starkt att du tar ett z97 moderkort med antingen 4690k processor eller 4790k processor för att ackompanjera dina två grafikkort. Du kan ta bort 8gig ram också om du behöver pengar. Det går alltid att lägga till sen.
Kör på ett framtidssäkert moderkort och PSU före extra ram och två GPU:er till en början och lägg till det successivt om du känner behovet.

Men den datorn jag skrev är den jag har.. Är min CPU för klen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Men den datorn jag skrev är den jag har.. Är min CPU för klen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha du äger den redan?
Nej absolut inte. Det är en väldigt bra maskin men det finns inte så mycket uppgraderingsmöjligheter på den. Du kan inte köra två grafikkort på grund av att du har brist på expantionsplatser på moderkortet

Permalänk
Medlem

Testa...? Se om du får 60+ fps. Det som flaskar kommer att vara grafikkortet, som du kan bäst byta till 970 sli eller 980 (i dagsläget). Notera att varken moderkort eller psu klarar 970 SLI.

Permalänk
Testpilot

För att 'maxa' ut allt så behövs det ett till GTX 970, men då kommer du behöva byta moderkort med, tex. ett "ASUS z97-a" skulle sitta fint.
Förmodligen behöver du byta nätagg med då 500w är en smärtgräns för 2st 970. Rekommenderar minst 650w för det.

Allt i allo så kollar du på en uppgradering för ca. 5500:- om du ska köpa nytt. Detta är anledningen att jag aldrig rekommenderar folk att köpa färdiga datorer, då företagen inte väljer delar som tillåter uppgradering utan att byta halva datorn..

--------------------

Dock undrar jag om du verkligen behöver mer kraft i datorn?
Sitter på ett kort som är snäppet sämre än ditt och kan klämma 144Hz(fps) i BF4 på medium eller 3st 1080p (5760x1080p) i Skyrim Ultra (med 4k textures mm.), med 60fps utan problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Men den datorn jag skrev är den jag har.. Är min CPU för klen?

Skickades från m.sweclockers.com

Din cpu är skitgrym! Hela din dator är grym, hur går crysis 3? Gissar du kan köra det i ultra på hyffsat 60fps men inte med max AA?

Kör med burken du har den e grym och uppgradera grafiken när 980 korten kommit ner i pris lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync