Permalänk
Medlem

geforce 820m

Hejsan.tänkte bara fråga de om mitt grafik kort. Har en lenovo flex 2 15, på lenovos hemsida står det gefoece 820m 2gb men när jag går in på dxdiag så står det 820m 4042 MB. 4gb är väl 840m?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bara en spekulation men det är säkert så att 2GB är det dedikerade minnet men att kortet kan använda delar av det vanliga internminnet också, och då sammanlagt komma upp i ~4GB. Internminnet är dock mycket långsammare än grafikminnet så det hjälper inte särskilt, mer än i marknadsföringssyfte då.

Permalänk
Medlem

intern minnet är 1792 mb så det verkar som att dem inte är plussade.

Permalänk
Avstängd

Fast då stämmer det väl ganska bra. 4GB internminne varav du bara kan utnyttja typ 3,7 eftersom du har ett 32 bits OS (antar jag). Två till grafiken ger 1,7 kvar.

Permalänk
Medlem

fast jag har 64 bitar windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Men du har ju inte köpt en dator med 1792MB RAM, eller hur? Säkerligen har du 4GB internminne totalt sett, och två GB dedikerat grafikminne. Jag skulle tro att mismatchen beror på hur dxdiag räknar, inte att det är något problem. Jag har ingen dator med integrerat grafikkort som jag kan kolla på, men på min stationära med ett 7850 med 2 GB grafikminne står det Uppskattat totalt minne (på fliken Bildskärm) 5867MB och det är ju en ganska konstig siffra men det står ju faktiskt uppskattat så det kanske inte nödvändigtvis stämmer. Det ser ju ut som om den använder ~3700MB av internminnet till grafiken, men samtidigt står det (på fliken System) att jag har 8192MB RAM vilket är precis vad jag har.

Permalänk
Medlem

ja det kan ju stämma så som du säger. men vet du något annat sätt man kan se datorn hårdvara?

Permalänk
Medlem

program som t ex cpu-z och msi afterburner?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nvidias kontrollpanel > hjälp > systeminformation och sen scrollar du ner lite så ser du hur mkt dedikerat videominne du har.

Permalänk
Medlem

tackar. det står tillgänglig gafik 4095 mb och under dedikerat videominne 2048 mb. betyder det att jag har 2 gb geforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rijald:

tackar. det står tillgänglig gafik 4095 mb och under dedikerat videominne 2048 mb. betyder det att jag har 2 gb geforce?

Japp😃

Permalänk
Medlem

gött.tack för hjälpen