Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här på min FX-9590. Den gör sitt jobb och håller den hyfsat sval, men tyvärr ger den ifrån sig ett irriterande oljud. Trodde det var ena fläkten som var defekt först, men efter att ha kört dom en och en så hör jag att båda låter på samma sätt. Kopplar jag ur båda försvinner oljudet. Ljudet hörs oavsett belastning, men blir värre när fläkten går fortare.

Har googlat lite på det för några månader sen och såg nån annan som klagade på samma sak.
Verkar inte som ni upplevde detta i erat test?

Permalänk

SPCR var inte lika imponerande. Undrar vilka man litar mest på.
http://www.silentpcreview.com/article1395-page6.html

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dimestam:

Ledsen att skjuta hål på din konspirationsteori, men för ett tag sedan justerade vi testmetoden och därför är resultaten inte jämförbara med äldre recensioner.

Jo jag kommer faktiskt ihåg det! Det är dock inte lika kul! Men ni borde verkligen ta med ett par slutna vattenkylare i det här.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ingen jämförelse med NH-U14s i slutomdömmet

Det hade faktiskt varit intressant ifall det varit möjlig att skriva något i slutomdömmet jämförande med andra Noctua kylare.

NH-U14S är med i tabellen, den har både lägre temperatur och ljudnivå än NH-D15.
Finns det något som motiverar att man ska köpa D15 isf U14S och varför ge topklass om det inte är så.

Använder själv Noctua så jag tycker det är intressant att se att en annan "mindre" kylare presterar bättre än deras nya "stora" kylare.
Skulle detta kunna vara värt några rader i testet som en uppdatering ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Även fast jag gillar nya kylare så skulle jag vara väldigt intresserad av att de tog typ en H80 och testade några olika fläktar i p'n'p. Kan ett sådant packet bli tystare än en riktig tornkylare? Klarar den att hålla borta värmen bättre? Detta blir än viktigare i och med mitx är så kraftigt på frammarch.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

NH-U14S är med i tabellen, den har både lägre temperatur och ljudnivå än NH-D15.

Den har ju inte alls lägre temperatur.
I tabellen är den är två grader varmare när båda kylarnas fläktar körs på 12V, och tre grader varmare när båda körs med PWM-styrning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den har ju inte alls lägre temperatur.
I tabellen är den är två grader varmare när båda kylarnas fläktar körs på 12V, och tre grader varmare när båda körs med PWM-styrning.

Mitt fel jämförde tabellerna "Ljudnivå full belastning" och "Ljudnivå vid vila" isf att titta på "Temperatur full belastning".
Jag skyller felet på den sena tiden på dygnet, Mea Culpa.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Noctua levererar kvalitet i vanlig ordning Blir en sådan till nästa bygge.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Har kört på denna kylare nu ett par månader... Oerhört nöjd!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Noctua is king!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Är det inte den här kylaren som var så bred att den kom för nära första expansionsslotten?
Eller dom har kanske åtgärdat det?
Tackar för recensionen och stämmer in i kören som vill se phanteks kylare

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av lenlye:

Är det inte den här kylaren som var så bred att den kom för nära första expansionsslotten?
Eller dom har kanske åtgärdat det?
Tackar för recensionen och stämmer in i kören som vill se phanteks kylare

Det stämmer att den i vissa fall blockerar en expansionsplats, precis som D14 och U14S. Jag länkade in Noctuas kompatibilitetslista i artikeln.

Vad det gäller övriga kylare är det som jag skrev tidigare. Det kommer en artikel till i nuvarande serie, sedan blir det en längre paus under tiden vi får upp ångan i nya kontoret. Den sista kylare är mer i budgetsegmentet, så "tyvärr" inget flaggskepp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För det priset så skulle jag nog hellre ta ett slutet vattensystem. Mindre klumpigt. Annars väldigt imponerande kylare. Skulle vara kul att se prestandaskillnaden mellan olika fläktmodeller på denna kylare. Tex poppulära Scythe GT.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

För det priset så skulle jag nog hellre ta ett slutet vattensystem. Mindre klumpigt. Annars väldigt imponerande kylare. Skulle vara kul att se prestandaskillnaden mellan olika fläktmodeller på denna kylare. Tex poppulära Scythe GT.

Min tidigare H80i jämfört med min nuvarande NH-D14 lät mer och kylde mindre. Det enda problemet med dessa jättekylare är att de tar plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Synd att inte NH-D14 var med i testet för att se om det är skillnad mellan föregångaren och denna nya...

Kan bara instämma! De börjar med att säga att denna är noctuas nya topkylare så räknar man ju med att se den andra i prestandatesten. Hur ska man annars skapa sig en uppfattning om det är värt en uppgradering, det är inte billiga kylare direkt. Har själv aldrig använt mig av noctua så har ingen uppfattning om dem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devildoll:

Hur ser det ut på kylpaste-fronten nu förtiden?

Är det fortfarande AS5 som man ska köra på?
Dags för ett test kanske?

Varför skulle man köra med AS5?

Den fick ju stryk i Swec's kylpaste-recension både 2006 och 2007:
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007

Skrivet av emilakered:

Såg inte att detta nämnts, hur kommer det sig att D14 inte var med i testet? Hade varit intressant att se just hur mycket bättre uppföljaren är gentemot sin föregångare.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

http://skinneelabs.com/thermal-paste/2011-2012-thermal-paste-... Lite gammal nu men dom har extremt utförliga tester!

Mjo lite gammal, men intressant,

prolimatech pk-1 kanske hade varit något.

Skrivet av Phukkitt:

Varför skulle man köra med AS5?

Den fick ju stryk i Swec's kylpaste-recension både 2006 och 2007:
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007

Vad kör du själv för pasta?

Det är ju som sagt ganska gamla test, så alla de där går ju inte att få tag på idag, men det kanske blir en tub mx 2 nästa gång.

Om inte sweclockers kylpaste-test anno 2014 hinner ut innan och säger annat!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devildoll:

Vad kör du själv för pasta?

Det är ju som sagt ganska gamla test, så alla de där går ju inte att få tag på idag, men det kanske blir en tub mx 2 nästa gång.

Om inte sweclockers kylpaste-test anno 2014 hinner ut innan och säger annat!

Kylpasta går ju inte åt speciellt fort, så jag har en tub MX-3 som jag använder till det mesta, men har även en tub AS5 liggandes som reserv, då den är lite mer klistrig så funkar den bra till små VRAM-flänsar och liknande.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Kylpasta går ju inte åt speciellt fort, så jag har en tub MX-3 som jag använder till det mesta, men har även en tub AS5 liggandes som reserv, då den är lite mer klistrig så funkar den bra till små VRAM-flänsar och liknande.

Jo precis, även fast jag har byggt en del datorer genom åren så var senaste gången jag köpte kylpasta 2008, enligt min historik på webhallen.
Ändå lite nyfiken då det enligt tRevz's länk skiljer ganska rejält på hur de presterar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Förvånande att kopparbanorna tagit stryk? De bör ju vara väldigt flexibla (ca 50 mikrometer tjock kopparfolie i ytterlager)
Det som brukar vara riktigt känsligt för mekaniska spänningar är annars keramiska SMD-komponenter. Dom spricker lätt, eftersom varken lödfogen eller komponenten är det minsta flexibel.

De var skador där backplaten suttit på baksidan när jag felsökte det iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan bara instämma! De börjar med att säga att denna är noctuas nya topkylare så räknar man ju med att se den andra i prestandatesten. Hur ska man annars skapa sig en uppfattning om det är värt en uppgradering, det är inte billiga kylare direkt. Har själv aldrig använt mig av noctua så har ingen uppfattning om dem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, har en NH-D14 med sleevade 1200 rpm Slip Streams som troget har snurrat i burken de senaste 3 åren utan problem. Hade hoppats på bättre testvärden, eftersom min D14 både flyttar mer luft och låter mindre än Silver Arrow med originalfläktar.

Får se om jag ids byts med nästa chassi. Känns inte som att Noctuas torn blir gamla ö.h.t, själva fläktarna är ju bara att byta. Men fästanordningen för fläktarna ser däremot ut att vara bättre på D15.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett moment där man testar vad ljudnivån blir för att hålla processorn på en specifik temperatur vid en specifik belastning, tex 50 DegC vid full belastning. Styra fläktarna med en fanmate 2 eller liknande...

Permalänk
Medlem

sidgraderade precis till en nh-d15, kan säga att grafikkort med arctic cooling accelero IV inte får plats i första pcie slotten även när det finns en 1x port mellan cpun och pcie 16x porten

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Jag skulle vilja se ett moment där man testar vad ljudnivån blir för att hålla processorn på en specifik temperatur vid en specifik belastning, tex 50 DegC vid full belastning. Styra fläktarna med en fanmate 2 eller liknande...

För sådana tester, kolla in SPCR. Sweclockers (och för den delen alla andras) tester är ytterst basala jämfört med deras.

Permalänk
Medlem

Har en DH15 och kan bara säga att det är den bästa kylaren jag haft! Klarar att klocka en 4790K till 4.8GHz och hålla under 80 grader i wPrime32. Det är inte dåligt det!!

Permalänk

Hejsan. Har nyss satt ihop min Noctua NH-D15 ser att jag i idle ligger mellan 32-36 grader alltså ( 2st cores ligger på ca 32 de andra 2 ligger på 36)
kör med cpun (I5 4690K) .
Kör med dubbla fläktar. Är detta normalt? Rumstempen är 22 grader. Trodde jag skulle ha en idle på runt 26 grader :D.

edit: detta mäter jag med HW monitor.
Nu när jag kör Asus Alsuite står det att min cpu är 29 grader. ?

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Ser detta mer och mer i recensioner. Men hade varit kul att se D15 vs D14, D15 vs AIO vattenkylning osv. Varför finns inte detta med? Att jämföra en high-end luftkylare med low-end är för mig helt ointressant.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lite mer relevant test av kylpasta.

Arctic Silver 5 är bra likaså MX2 som är en gammal klassiker. Dessutom det som inte finns med i åtanke är hur länge pastan håller utan att behövas byta ut. Av egen erfarenhet så blir AS 5 och MX2 sällan så att de torkar ur och får sämre värmeledningsförmåga under de fyra fem år som jag normalt har använt samma uppsättning.
Det som inte är bra är den medföljande tandkrämen som ska undvikas.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

vill man ha det bästa så är det Coollaboratory Liquid Ultra som gäller.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Klockren Kylare

Byggde nyligen ihop en ny dator och tänkte att det var dags att prova någon av Noctuas kylare för första gången och snacka om att jag blev imponerad! Med PWM-styrning är den är helt ljudlös även vid spelande samtidigt som temperaturen ligger lågt och fint. Är sjukt nöjd med hur kylaren presterar och det bör verkligen tilläggas att allt från kartongen till minsta lilla skruv bara andas kvallite!

Ger den 10/10 i betyg så är det luftkylare som står på agendan är det inget att tveka om, skaffa denna!