Permalänk
Medlem

Kylare för i5 4670k och 200R, CAD

Precis som titeln säger. Jag behöver en riktigt bra kylare då jag jobbar väldigt mycket med animationer i Solidworks. Har för tillfället stock kylare, och den toppar runt 70-80 grader när den är i full load. Den kan ibland vara på full load i flera timmar, beroende på rendering. Skulle därför hellre vilja ta det säkra kortet och skaffa en redig kylare.

Datorn som den ska passa till finns i signaturen. Chassit är ett Carbide 200R och processorn är i5 4670k.
Skulle verkligen uppskatta hjälp att hitta den perfekta kylaren. Prislappen på kylaren är inte något jag egentligen bryr mig om. Kan kanske också tänka mig att leva med att öppna upp sidolocket på chassit för att få plats med kylaren, men rätta mig om jag har fel, då lär väl luftflödet till resterande del av datorn en aning försämrat.

Har kollat runt lite här och var, men inte säker på vilken kylare jag ska ta. Inte heller är jag säker på om jag borde köpa ett vattenkit, slutet vattensystem, luftkylare eller liknande.
Som sagt, hjälp uppskattas oerhört!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

En Corsair H60 eller Coolermaster Seidon 120xl är bra alternativ till en högljudd luftkylare, sitter själv med simulations i solidworks på min signaturrigg och den tar inte i mycket extra där!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

En Corsair H60 eller Coolermaster Seidon 120xl är bra alternativ till en högljudd luftkylare, sitter själv med simulations i solidworks på min signaturrigg och den tar inte i mycket extra där!

Låter bra! Ljud är ingenting jag riktigt bryr mig om Så länge den kyler datorn är jag nöjd!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

En sån verkar precis få plats annars

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma processor och en Corsair H80i, ligger på 56 grader i load och då snurrar fläktarna på tyst och inte max.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag kör med likadan cpu och chassi, använder mig utav en h80i, fungerar prima.. Då har jag även klockat min CPU rätt rejält för att vars en haswell.

MVH Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

En Corsair H60 eller Coolermaster Seidon 120xl är bra alternativ till en högljudd luftkylare, sitter själv med simulations i solidworks på min signaturrigg och den tar inte i mycket extra där!

Noctua NH-U14S är ett bra alternativ till högljudda slutna vattenkylningspaket. Får dock tyvärr inte plats.
Noctua/be quiet/phanteks/thermalright så stort kyltorn som får plats skulle jag gått på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag kör med samma processor och en Corsair H80i, ligger på 56 grader i load och då snurrar fläktarna på tyst och inte max.

Skrivet av Ethnic:

Jag kör med likadan cpu och chassi, använder mig utav en h80i, fungerar prima.. Då har jag även klockat min CPU rätt rejält för att vars en haswell.

MVH Ethnic

Problemet är dock att h80 har dubbla fläktar.. Mitt moderkort stöjder inte så många fläktar, vilket skulle innebära att jag skulle vara tvungen att koppla det rakt till nätaggregatet. Då kommer den ena fläkten gå på högvarv 24/7. Eller finns det möjligtvis lösningar för det?

Skrivet av LemonIllusion:

Noctua NH-U14S är ett bra alternativ till högljudda slutna vattenkylningspaket. Får dock tyvärr inte plats.
Noctua/be quiet/phanteks/thermalright så stort kyltorn som får plats skulle jag gått på.

Har också funderat på Noctua, men det är surt att den inte får plats. Förväntade mig mer av Carbide 200R, men får skylla mig själv som inte kollade upp det innan jag köpte det.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Problemet är dock att h80 har dubbla fläktar.. Mitt moderkort stöjder inte så många fläktar, vilket skulle innebära att jag skulle vara tvungen att koppla det rakt till nätaggregatet. Då kommer den ena fläkten gå på högvarv 24/7. Eller finns det möjligtvis lösningar för det?

Har också funderat på Noctua, men det är surt att den inte får plats. Förväntade mig mer av Carbide 200R, men får skylla mig själv som inte kollade upp det innan jag köpte det.

H80i kör båda fläktarna med en splitter så det krävs bara 1 CPU fan uttag men den tar också en USB2 uttag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

H80i kör båda fläktarna med en splitter så det krävs bara 1 CPU fan uttag men den tar också en USB2 uttag.

Hm, det kan funka då! Tack så mycket!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Hm, det kan funka då! Tack så mycket!

Ett tips min vän: Kolla runt på youtube, chansen är väldigt stor att reviewen är med just din processor eller så söker du bara på den CPU kylare du är intresserad av + din processor så borde du hitta något

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Är Noctuas NH-14S för stor så gå på NH-12S. Färre mekaniska delar som kan gå sönder än i en sluten vattenkylning.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK