Permalänk

Vad ryms i mitt chassi? :)

Jag är osäker på vad för kylare som passar till mitt moderkort samt ryms i chassi.

Gigabyte FM2+ GA -F2A78M - D3H
chassit är ett Cooler master Elite 311 Black.
med måtten
Bredd 19 cm
Djup 47.7 cm
Höjd 45 cm

Kör just nu AMDs stockkylare som gräsliga temeraturer :/
(stockkylaren 4100RPM och 98C..) i WoW..
Ställer frågan pga av att jag aldrig riktigt bytt en CPU kylare förr, och skulle behöva lite hjälp.
Samt om ni har några trevliga tips på bra kylare för FM2+ som ryms i mitt chassi och inte är i vägen för Minnen eller sådant

Sluten vattenkylare för CPU, är det något att ha?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

En TX3 Evo passar utan problem. Hyper 212 Evo är på millimetern.. Med tanke på den lilla utrymme så är det inte värt att chansa.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
Denna kylaren är ett rätt bra budgetval och bör passa i ditt chassi utan problem. Vill du vara på den säkra sidan så mät med ett måttband eller tumstock i chassit.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

En katt eller ett tiotal Hamstrar

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

En katt eller ett tiotal Hamstrar

Det var lite det jag trodde tråden handlade om när jag såg titeln.

Permalänk

TX3 Evo samt Freezer 7 Pro Står det ju att dom passar FM2 men inget om FM2+?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

TX3 Evo samt Freezer 7 Pro Står det ju att dom passar FM2 men inget om FM2+?

Är samma fäste så de funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Okej, då kör jag på en sån!
Sen vet jag inte vad jag ska kolla med, HWmonitor säger sjuka temperaturer. AMD overdrive säger allt från 25-64grader (thermal temp)
Och Bios säger 64Grader på CPU'n...
vilken ska jag lita på? AMD overdrive säger ju inget om den riktiga tempen..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

jag frågar igen om "Sluten vattenkylare för CPU, är det något att ha?"
Har kollat lite på https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kylare/822822
OM det nu är samma fäste till FM2 som det är till FM2+.

Samt vilket jag ska använda HWmonitor amd overdrive eller BIOS, med tanke på att alla visar totalt olika?
Hur får jag reda på "shutdown temp", hittar inget i BIOS om det..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

jag frågar igen om "Sluten vattenkylare för CPU, är det något att ha?"
Har kollat lite på https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kylare/822822
OM det nu är samma fäste till FM2 som det är till FM2+.

Samt vilket jag ska använda HWmonitor amd overdrive eller BIOS, med tanke på att alla visar totalt olika?
Hur får jag reda på "shutdown temp", hittar inget i BIOS om det..

Mmmm jag kör en corsair h60 v2 på min AMD 760k som sitter på ett fm2+ mobo. Överklockad till 4.7GHz och ligger på typ 50 grader ngt i full load.
http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2?utm_s...
Stod bara fm2 på denna med men som ngn skrev det är samma fäste på fm2 som fm2+ så det skall passa den du länka till med.

Du skall använda AMD overdrive. Vilken prolle har du? Iofs fm2+ tror jag max temp ligger på 74 grader har jag för mig på de prollarna.
Tänk på att AMD overdrive mäter thermal margin. Dvs hur många grader du har kvar till max temp.
Så visar den 20 grader betyder det processorn kan bli 20 grader varmare tills den når max temp. Så den räknar ner till maxtempen som är satt till 0 grader istället för att räkna upp.
HW monitor visar helt fel på AMD prollar. Visar alldeles för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Mmmm jag kör en corsair h60 v2 på min AMD 760k som sitter på ett fm2+ mobo. Överklockad till 4.7GHz och ligger på typ 50 grader ngt i full load.
http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2?utm_s...
Stod bara fm2 på denna med men som ngn skrev det är samma fäste på fm2 som fm2+ så det skall passa den du länka till med.

Du skall använda AMD overdrive. Vilken prolle har du? Iofs fm2+ tror jag max temp ligger på 74 grader har jag för mig på de prollarna.
Tänk på att AMD overdrive mäter thermal margin. Dvs hur många grader du har kvar till max temp.
Så visar den 20 grader betyder det processorn kan bli 20 grader varmare tills den når max temp. Så den räknar ner till maxtempen som är satt till 0 grader istället för att räkna upp.
HW monitor visar helt fel på AMD prollar. Visar alldeles för mycket.

Okej, Besvärlig att montera? Några problem med den? Kylaren alltså
Jo, kollade med AMD overdrive den är mellan 20/21-40 grader i spel enligt loggningen.
Kör en AMD Athlon x4 860k 95W Black edition.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Skulle kunna att säga att en Corsair Hydro H60 V2 är riktigt bra.

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Okej, Besvärlig att montera? Några problem med den? Kylaren alltså
Jo, kollade med AMD overdrive den är mellan 20/21-40 grader i spel enligt loggningen.
Kör en AMD Athlon x4 860k 95W Black edition.

Tyckte den var enkel att montera, är som vilken tredjepartsluftkylarna som helst när det gäller monteringen på cpun. Har inte haft några problem alls med den, kör du vattenkyl så skall du köra pumpen på full fart hela tiden. Så det fläktuttaget du kopplar pumpen till skall du sätta på full speed i biosen.
Alt skaffa adapter så du kan koppla pumpen direkt till ett strömuttag från nätaggregatet, det är så jag har kopplat min pump och sen kör jag radiatorfläkten på cpu fläktuttaget på mobot med variabel hastighet.

Nu när jag tänker efter tror jag nästan man fäste den på de där amd bracketsen som redan sitter på mobot, ej hundra för var ett tag sedan men om det är så så är det tillochmed enklare än att montera tredjepartskylare som skall ha monteringskors på baksidan etc för det mesta, finns dock vissa tredjeparts där du monterar på amd brackets direkt men tror med flera får man plocka bort amd brackets och montera kryss på baksidan ändå.

Ok, i overdrive så betyder det att din processor kunde bli 20/21 grader varmare innan den nådde sin maxtemp. Har 860k samma maxtemp som 760k (74c) så betyder det att du låg på max ca 54grader. 74(max)-20(marginal till max)=54c

Grattis till en fin prolle, det är efterträdaren till min 760k du har. Grymt prisvärd 4core prolle som presterar riktigt bra och är lätt att klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Tyckte den var enkel att montera, är som vilken tredjepartsluftkylarna som helst när det gäller monteringen på cpun. Har inte haft några problem alls med den, kör du vattenkyl så skall du köra pumpen på full fart hela tiden. Så det fläktuttaget du kopplar pumpen till skall du sätta på full speed i biosen.
Alt skaffa adapter så du kan koppla pumpen direkt till ett strömuttag från nätaggregatet, det är så jag har kopplat min pump och sen kör jag radiatorfläkten på cpu fläktuttaget på mobot med variabel hastighet.

Nu när jag tänker efter tror jag nästan man fäste den på de där amd bracketsen som redan sitter på mobot, ej hundra för var ett tag sedan men om det är så så är det tillochmed enklare än att montera tredjepartskylare som skall ha monteringskors på baksidan etc för det mesta, finns dock vissa tredjeparts där du monterar på amd brackets direkt men tror med flera får man plocka bort amd brackets och montera kryss på baksidan ändå.

Ok, i overdrive så betyder det att din processor kunde bli 20/21 grader varmare innan den nådde sin maxtemp. Har 860k samma maxtemp som 760k (74c) så betyder det att du låg på max ca 54grader. 74(max)-20(marginal till max)=54c

Grattis till en fin prolle, det är efterträdaren till min 760k du har. Grymt prisvärd 4core prolle som presterar riktigt bra och är lätt att klocka.

Okej! Tack för tydlige instruktioner!:D
När du driver fläkten från cpu fläktuttaget låter du bara inställningarna i BIOS vara som dom är då?

Får nog köpa en adapter för har inte så jävlat många fläktuttag på mitt moderKort, om det är 3-4 pins..
Tror du att du ids länka en adapter? Eller måste du veta nätagg osv då?

Har hört många grattis för CPUn, så är nöjd

Men till tempen, BIOS säger ju att den är 64-67 grader cirka om jag rebootar datorn efter spel. med 3.5-3.8k RPM på CPU fläkten...
varför är den så varm i uppstarr av datorn? 0.o

Kanske kan tillägga att Mina temps är från World of warcraft, så inte något spec krävande spel.
gibbat lite nu och den gick ner(upp?) till 21 thermal temp.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Okej! Tack för tydlige instruktioner!:D
När du driver fläkten från cpu fläktuttaget låter du bara inställningarna i BIOS vara som dom är då?

Får nog köpa en adapter för har inte så jävlat många fläktuttag på mitt moderKort, om det är 3-4 pins..
Tror du att du ids länka en adapter? Eller måste du veta nätagg osv då?

Har hört många grattis för CPUn, så är nöjd

Men till tempen, BIOS säger ju att den är 64-67 grader cirka om jag rebootar datorn efter spel. med 3.5-3.8k RPM på CPU fläkten...
varför är den så varm i uppstarr av datorn? 0.o

Kanske kan tillägga att Mina temps är från World of warcraft, så inte något spec krävande spel.
gibbat lite nu och den gick ner(upp?) till 21 thermal temp.

Tror det var denna adaptern jag köpte:
http://www.net2world.se/#/adapter-ström-4-pin---3-pin-x-4/35/...

Sen fläkten till radiatorn är kopplad till CPU fan på mobot och jag tror jag kör den på default normal fläktkurva men eventuellt ändrade jag den till silent fläktkurva, har inte AMD burken inkopplad just nu så jag kan kolla. Iaf i min BIOS kan jag välja full speed, normal, silent, off o custom på varje fläkt har jag för mig. Men jag har typ push pull fläkt build så ev därför jag kan köra på silent men det är bara att experimentera sig fram, gissar normal är helt ok.

Jag har inte heller corsairs originalfläkt på radiatorn utan en 120mm noctua pwm fläkt men det är för jag är en noctua fan boy. Originalfläkten är säkert bra den med.

Varför det är så högt i BIOS vet jag inte, jag litar alltid på AMD overdrive när det gäller AMD temp och enl den har du ok temp. Har du kopplat in chassi fläkt/fläktar o kollat så de snurrar och blåser på rätt håll? Du hade hw monitor o det e bra att kolla fläktarna med så gissar du kollat där så chassi fläkten går som den skall.

Kolla så chassifläkten är på normal hastighetskurva i biosen.

Kollat så du har senaste biosen på mobot?

Kolla med så du inte har program som körs med Windows som kan styra fläktkurvorna typ gigabyte easytune etc. Gör så de ej startar med Windows eller avinstallera dem så de inte påverkar fläktarna utan att biosen sköter det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Tror det var denna adaptern jag köpte:
http://www.net2world.se/#/adapter-ström-4-pin---3-pin-x-4/35/...

Sen fläkten till radiatorn är kopplad till CPU fan på mobot och jag tror jag kör den på default normal fläktkurva men eventuellt ändrade jag den till silent fläktkurva, har inte AMD burken inkopplad just nu så jag kan kolla. Iaf i min BIOS kan jag välja full speed, normal, silent, off o custom på varje fläkt har jag för mig. Men jag har typ push pull fläkt build så ev därför jag kan köra på silent men det är bara att experimentera sig fram, gissar normal är helt ok.

Jag har inte heller corsairs originalfläkt på radiatorn utan en 120mm noctua pwm fläkt men det är för jag är en noctua fan boy. Originalfläkten är säkert bra den med.

Varför det är så högt i BIOS vet jag inte, jag litar alltid på AMD overdrive när det gäller AMD temp och enl den har du ok temp. Har du kopplat in chassi fläkt/fläktar o kollat så de snurrar och blåser på rätt håll? Du hade hw monitor o det e bra att kolla fläktarna med så gissar du kollat där så chassi fläkten går som den skall.

Kolla så chassifläkten är på normal hastighetskurva i biosen.

Kollat så du har senaste biosen på mobot?

Kolla med så du inte har program som körs med Windows som kan styra fläktkurvorna typ gigabyte easytune etc. Gör så de ej startar med Windows eller avinstallera dem så de inte påverkar fläktarna utan att biosen sköter det.

Okej, Jo jag har liknande inställningar för fläktar.
Chassi fläktarna 1blåser in och en suger ur luften och dom går på auto/normal
Nope inget installerat som tar över fläktstyrningen heller. Men jag får helt enkelt lite på Overdrive då
och kolla lite närmare på adaptern där och lite installations videos på kylaren där:P

Tack för all hjälp, Det är Guld värt!!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"