Vattenkylning: Bra idé att köra inblås front/bak och utblås i tak? Blir det problem med damm?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning: Bra idé att köra inblås front/bak och utblås i tak? Blir det problem med damm?

Halloj!

Fick för knappt 2 minut sedan en idé som jag visste skulle resultera i en tråd. Det hela handlar om fläktplacering, se mitt galleri för detaljerad information:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-20-yamahad...

Under byggets tre år har jag haft radiator för CPU på utblås. Men nu när min GPU numera är vattenkyld så är ju varken CPU eller GPU beroende av varandras temp. Spelar ju i princip ingen roll om min GPU ligger på 70 grader, CPU'n tuffar ju runt i sin egna lilla värld ändå

Jag har alltid förespråkat luftflöde eftersom det liksom är den mest optimala tekniken för att "få in kall luft - få ut varm luft".

Men frågan jag ställer till er: Lek med tanken att jag skulle vända fläktarna där bak till insug. Skulle det fungera? Behövs egentligen ett traditionellt flöde i min burk nu när båda huvudkomponenterna är kopplade till en radiator som isåfall skulle få sin luft utifrån?

Hur är det med damm, skulle det bli alldeles för problematiskt tror ni?

Rubrik förtydligad
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hm, det värsta med vissa chassin är att dom har "solida dörrar". Detta gör att luften måste gå åt sidorna isådanafall.
Hur hade du tänkt göra med PSU´n? För den struntar ju i fläktarna dina, och skickar ut värmen där bak iallafall.
Det börjar fint detta, testa dig för och se vad du kommer fram till. Det absolut värsta som kan hända, är ju att dina temperaturer blir lite högre.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Sålänge du har mer luftflöde in än ut samt alla intag har filter så är det lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det kan möjligtvis låta mer när mer luft ska ta sig ut genom springor som inte är "avsedda" för det.

Har du dammfilter så får du ju inte in något damm. Och har du inte det så skaffar du det.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Det går inte att sätta radiatorerna i fronten, den för gpu´n som nedre & den för cpu´n som övre?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det går inte att sätta radiatorerna i fronten, den för gpu´n som nedre & den för cpu´n som övre?

Det var min allra första tanke, tyvärr så når inte slangarna för H80i till fronten...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det var min allra första tanke, tyvärr så når inte slangarna för H80i till fronten...

Inte ens om du tar en fläkt & rensar den & använder ramen som distans?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det går inte att sätta radiatorerna i fronten, den för gpu´n som nedre & den för cpu´n som övre?

Vad tjänar han på det?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Vad tjänar han på det?

Tar rumstempererad luft istället för uppvärmd luft inne från chassit.. han gör så med gpu radiatorn redan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Vad tjänar han på det?

Båda radiatorerna får insug i fronten utan att påverka ett genomtänkt och bra luftflöde

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Båda radiatorerna får insug i fronten utan att påverka ett genomtänkt och bra luftflöde

Går det att vrida cpu blocket 180 grader så borde man tjäna någon centimeter på det med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tar rumstempererad luft istället för uppvärmd luft inne från chassit.. han gör så med gpu radiatorn redan.

Ja, men det kan han ju ta från baksidan.

Skrivet av YamahaDGX630:

Båda radiatorerna får insug i fronten utan att påverka ett genomtänkt och bra luftflöde

Men vad exakt tjänar du på att du tycker att luften tar en bra väg?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ja, men det kan han ju ta från baksidan.

Men vad exakt tjänar du på att du tycker att luften tar en bra väg?

Jag tjänar ett fläktfilter på det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ja, men det kan han ju ta från baksidan.

Men vad exakt tjänar du på att du tycker att luften tar en bra väg?

En radiator i fronten värmer ju upp luften som går in i dator, en radiator som blåser ut luft ur lådan får uppvärmd luft genom sig = den andra radiatorn blir varmare än den första.

Sätt bägge som insug = samma kalla luft genom bägge radiatorerna.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

En radiator i fronten värmer ju upp luften som går in i dator, en radiator som blåser ut luft ur lådan får uppvärmd luft genom sig = den andra radiatorn blir varmare än den första.

Sätt bägge som insug = samma kalla luft genom bägge radiatorerna.

Ja, självklart, men man kan ha insug på baksidan
också.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj!

Fick för knappt 2 minut sedan en idé som jag visste skulle resultera i en tråd. Det hela handlar om fläktplacering, se mitt galleri för detaljerad information:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-20-yamahad...

Under byggets tre år har jag haft radiator för CPU på utblås. Men nu när min GPU numera är vattenkyld så är ju varken CPU eller GPU beroende av varandras temp. Spelar ju i princip ingen roll om min GPU ligger på 70 grader, CPU'n tuffar ju runt i sin egna lilla värld ändå

Jag har alltid förespråkat luftflöde eftersom det liksom är den mest optimala tekniken för att "få in kall luft - få ut varm luft".

Men frågan jag ställer till er: Lek med tanken att jag skulle vända fläktarna där bak till insug. Skulle det fungera? Behövs egentligen ett traditionellt flöde i min burk nu när båda huvudkomponenterna är kopplade till en radiator som isåfall skulle få sin luft utifrån?

Hur är det med damm, skulle det bli alldeles för problematiskt tror ni?

Tjena Jesper,
Om du vänder på Bakre radiatorn så får du besvär att rengöra radiatorn om det kommer dit damm (vilket det kommer göra). Då kan du köpa ett magnetiskt fläktfilter och montera utanpå chassit.

Dock ska du komma ihåg att oavsätt om man förespråkar övertryck eller undertryck i datorn så är det väsentligaste att man har någon form av flöde, generellt sett får man absolut bäst om man ligger ganska nära i in/utsug.

Om du vänder på CPU fläkten tror jag dock inte skillnaden blir så markant att allt slutar fungerar. Dock tror jag att du kommer få högre isolerade temperaturer på just CPU-VRM. Detta kan man motverka med en luftflödesoptimerad fläkt i toppen och kanske experimentera på att blåsa ut i nedkant på datorn med. Tror dock att oavsätt hur du gör i dagsläget blir skillnaderna relativt marginella.

Bästa sättet? Experimentera Behöver du låna fläktar så har jag ett par extra gamla 120mm FD fläktar jag skulle kunna skicka till dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ja, självklart, men man kan ha insug på baksidan
också.

Absolut, men sätter man insug i fronten och utblås där bak så får man ju ett naturligare flöde vilket då vissa förespråkar ger ett mer naturligt luftflöde och snabbare tömmer chassit på den varmare luften istället för att den då sistället skulle cirkulera runt mer. oh, well det handlar max om någon grad:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Åh.... Jag gick in här i tråden för att se om någon gillat eller kommenterat det inlägg jag gjorde i förrgår... Men vart sjutton har det inlägget tagit vägen??

EDIT: Hittade det inlägget under heelt fel tråd... Här kommer det igen

"Istället för att citera sönder tråden av alla underbara tips och engagemang så skriver jag istället några meningar

Bäst vore ju som ni säger att montera H80i i fronten, kan dock bli tajt även om jag använder en fläkt som ram. Dessutom så passade radiatorn för GPU'n betydligt bättre i den övre fläktplatsen senast jag testade.

Men jag får som sagt experimentera en del och se vad som faktiskt är möjligt i praktiken. Att vända fläktarnas flöde där bak kanske innebär mer jobb än resultat som många här tror. Jag tycker det är synd att förstöra ett i min mening genomtänkt luftflöde som jag i dagsläget har. Kan dock meddela att fläkten i botten varken gjort från eller till."

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Inlägget jag från början skrev publicerades egentligen i förrgår i fel tråd och dessutom innan jag började bygga om i chassit. Här kommer en uppdatering:

Jag tänkte börja med att se vilka alternativ som fanns ifall jag ville satsa på insug för båda radiatorerna, det var ENDA alternativet som tillslut gick. Slangarna till H80i räcker verkligen precis, inte så att slangarna är onödigt spända men tillräckligt... Så man kan ju säga att det funkade bra. Går vi vidare till GPU'n så var det inte vad jag trodde skulle krångla. Det gick inte in i fronten då slangarna endera var för korta, eller att jag inte kunde ställa radiatorn på högkant då den isåfall tog i den övre radiatorn. Som ni ser på bilden fanns alltså bara ett sätt, att sätta den i botten med endast en fläkt. Två fläktar skulle inte fått plats.

Estetiskt sett så ser detta enligt mig inte bra ut alls jämförelsevis mot hur det såg ut innan (se galleri)

Ska vi gå vidare lite till temps?

I idle med alla fläktar på lägsta varvtal ligger cpu'n numera ca 3-5 grader lägre och gpu'n ca 3 grader högre. I load med alla fläktar på högsta varvtal ligger cpu'n ca 2-4 grader lägre och gpu'n någon enstaka grad högre.

Slutsats: Denna setup känns i helhet som det sämre. Jag kommer antagligen bygga tillbaka alltihop som det var innan och samtidigt testa hur systemet beter sig när man vänder de bakre fläktarna så att jag får insug för cpu'n.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 240 radiatorer med push/pull eftervarandra vid fronten med damfilter och dessa suger in.
På baksidan har jag en 120 radiator med push/pull med damfilter, den suger också in.
Dessa är kopplade till 2st överklockade GTX 580.

Cpu:n har en H100i och den sitter i toppen med damfilter och även den suger in.
Sist på sidan har jag utblåsfläkt och den luften är varm o go

Enda "problemet" är att filterna blir snabbt skitiga och mina är synliga så dom dammsugas var vecka.
Temperaturen på moderkortet blir givetvis högre med, jag provade att vända fläktarna på H100:an och vips så ökade min cpu temp med 15/c.

Hoppas det ger dig en uppfattning

*edit*
Alla mina fläktar ligger bara mellan 500-800 varv även med belastning.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Det går alldeles utmärkt att ändra rubriken i efterhand (om du är missnöjd med min).

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...