Permalänk
Medlem

Moderkort orsakar hög ping?

Tjena sweclockers. Så jag har ett litet dilemma här och skulle uppskatta om jag fick lite hjälp.

Så nyligen har jag fått jätte irriterande lag spikes på grund av att min ping reser sig upp till taket. Det är inte något fel från servern jag kör på, på både cs go eller League of Legends. Så det är mitt nätverk som strullar. Jag har kontaktat ComHem och pratat med dem och gåt igenom lite saker. Det sluta med att vi testade i kommandotolken för att see om min ping håller på och stör sig via sunet.se och det gjorde det, vi testade även på min morsas dator och där var det help okej, inga lag spikes eller problem. Så ComHem vill nu skicka över en tekniker för att se om det är något problem med modemet. Jag fruktar dock att det kan vara mitt moderkor eftersom min kompis varnade mig om att det och att det kan vara stull i det. Så min fråga är, kan moderkortet orsaka strullet? Jag är osäker om jag har ett dedikerat nätverkskort eftersom jag fick hjälp att välja delar från Komplett.se.

TL: DR: Höga ping spikes på min dator men inte morsans. Kan mitt moderkort orsaka det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla om det finns nya drivrutiner för nätverk kortet. dra och lana med någon kompis medan det är fortfarande lov och se om du fortfarande får problem. får du det så är det något med din dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju pinga din router och se så slipper du blanda in internet, är det nått med moderkortet så kommer det att påverka resultatet mot routern, det enklaste är ju om du använder nått pingprogram och låter det gå några dygn-veckor och pingar typ 1 gång i sekunden och kollar resultatet.
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna kolla det via kommandotolken också`? Om det är störningar via routern och datorn är det säkert att det är den då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

Skulle man kunna kolla det via kommandotolken också`? Om det är störningar via routern och datorn är det säkert att det är den då?

Jo det går att köra via kommandotolken men det blir nog bökigare att läsa ut resultatet, pingar man routerns lan (din standardgateway) och wansida (ditt publika ip) samt routerns standard gateway och kanske även nån annan dator på lanet och nån stabil server på internet typ Sunet eller Google så går det nog att se var problemen uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara från min dator eftersom min morsas går primma, kan det vara att den inte är uppdaterad? Hur kollar jag det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

Det ser ut att vara från min dator eftersom min morsas går primma, kan det vara att den inte är uppdaterad? Hur kollar jag det?

Du kan ju köra win uppdate och även kolla/installera om drivrutinerna till nätverkskortet och ev firewallen i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allting verkar vara uppdaterat. Borde jag fixa en tid för teknikern att komma och om det inte fixar sig, kolla upp datorn för genomsökning/lagning?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lipiken:

Tjena sweclockers. Så jag har ett litet dilemma här och skulle uppskatta om jag fick lite hjälp.

Så nyligen har jag fått jätte irriterande lag spikes på grund av att min ping reser sig upp till taket. Det är inte något fel från servern jag kör på, på både cs go eller League of Legends. Så det är mitt nätverk som strullar. Jag har kontaktat ComHem och pratat med dem och gåt igenom lite saker. Det sluta med att vi testade i kommandotolken för att see om min ping håller på och stör sig via sunet.se och det gjorde det, vi testade även på min morsas dator och där var det help okej, inga lag spikes eller problem. Så ComHem vill nu skicka över en tekniker för att se om det är något problem med modemet. Jag fruktar dock att det kan vara mitt moderkor eftersom min kompis varnade mig om att det och att det kan vara stull i det. Så min fråga är, kan moderkortet orsaka strullet? Jag är osäker om jag har ett dedikerat nätverkskort eftersom jag fick hjälp att välja delar från Komplett.se.

TL: DR: Höga ping spikes på min dator men inte morsans. Kan mitt moderkort orsaka det?

Jag hade problem med massiva lagspikes i samtliga onlinespel förut. Det visade sig vara ett program (i mitt fall Plex Media Server) som orsakade problemet. Det gick så långt innan jag upptäckte det att Comhems tekniker kom hem till mig o felsökte utan resultat.

Så.. Testa stäng alla program som ligger aktiva i bakgrunden och kolla om du fortfarande får lagspikes

Lycka till!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Grumie: tack för svaret men det har jag tyvärr redan gjort och inget orsakar det. Det är inte bara i online spel, det är nätet generellt. Videos och livestreams laggar etc.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem

Testa att använda din mammas hårddisk (koppla ur din gamla) och se vad du får för pings där. Om det inte finns problem så är det säkert en inställning i windows/program som körs i bakgrunden och då behöver du bara att omformatera datorn. Annars så kan du testa en extren wifi adapter och se om du får ping spikes där.

Permalänk
SpelClockers

"Testa att använda din mammas hårddisk"
NEJ gör inte det .

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt plocka isär datorn eftersom det förstör garantin och jag är inte tillräckligt kunnig inom dator bygge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem

Kostar det pengar att få hem teknikern om det inte är fel på Comhems delar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst tråden men kör du Trådlöst eller med kabel? ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett separat nätverkskort, vill du inte/kan inte skruva i datorn finns externa lösningar. Dock är det ingen garanti för att problemet försvinner då just billiga externa enheter oftast inte är gjorda att spela på och kan lida av liknande problem.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

För att utesluta mjukvara skulle du kunna prova en Linux dist i Live läge och se om pingen mot sunet är lika illa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kostar det pengar att få hem teknikern om det inte är fel på Comhems delar ?

Jag tänker ringa dem idag och se.

Skrivet av CynXen:

Nu har jag inte lusläst tråden men kör du Trådlöst eller med kabel? ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett separat nätverkskort, vill du inte/kan inte skruva i datorn finns externa lösningar. Dock är det ingen garanti för att problemet försvinner då just billiga externa enheter oftast inte är gjorda att spela på och kan lida av liknande problem.

Jag kör med en CAT 6 kabel.

[QUOTE="Lembritt;15130361"]Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

Ja, jag har testat med andra sladdar och min mammas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem

Har nästan samma bräda med samma Intel Nic och det har aldrig haft problem så det första du borde testa är att blåsa om burken och se om det löser problemet.
Passa då på att hämta Intels senaste drivers från deras webb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lipiken;15130437"]Jag tänker ringa dem idag och se.

Jag kör med en CAT 6 kabel.

Skrivet av Lembritt:

Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

Ja, jag har testat med andra sladdar och min mammas.

Och till din mors dator? Förlåt min dåliga läsning....

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har nästan samma bräda med samma Intel Nic och det har aldrig haft problem så det första du borde testa är att blåsa om burken och se om det löser problemet.
Passa då på att hämta Intels senaste drivers från deras webb.

Jag tror jag har de senaste men skulle du kunna linka dem?

Och till din mors dator? Förlåt min dåliga läsning....[/QUOTE]

Går fin fint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem

Så en liten uppdatering, jag har för inte haft några problem idag angående min ping, vilket är väldigt konstigt, jag testade en massa grejor igår utan någon lycka men nu idag så går det prima, jag ska testa det i några dagar nu och om det återkommer så ska jag ringa ComHem och be dem kolla upp modemet och blie av med en möjlighet till problemet.
Det stör mig ändå att det fixade sig utan att jag vet om vad jag gjorde som fixade det eller vad som orsakade det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren och hjälp men jag får se nu hur långt det tar tills det kommer tillbaka.

_niko_ skulle ändå uppskatta om du kunde linka till min bräddas drivers utifall att jag inte hittar den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

Tack för alla svaren och hjälp men jag får se nu hur långt det tar tills det kommer tillbaka.

_niko_ skulle ändå uppskatta om du kunde linka till min bräddas drivers utifall att jag inte hittar den.

Drivrutiner har du på moderkortets hemsida, har du det i din signatur så ...
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Drivrutiner har du på moderkortets hemsida, har du det i din signatur så ...
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

Jag är osäker vad jag ska ladda ner så jag trodde linken skulle vara mer specifik, jag är inte super kunnig inom det tekniska i datorer. Sorry om jag orsakar strul

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

Jag är osäker vad jag ska ladda ner så jag trodde linken skulle vara mer specifik, jag är inte super kunnig inom det tekniska i datorer. Sorry om jag orsakar strul

Välj operativsystem och sedan har du drivrutinen under "LAN"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej done, men problemet har kommit tillbaka, men inte lika illa som förut. Nu går det upp till 107+ var femte till nionde minut.
(Det var också innan jag installera drivrutinen)

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

Okej done, men problemet har kommit tillbaka, men inte lika illa som förut. Nu går det upp till 107+ var femte till nionde minut.
(Det var också innan jag installera drivrutinen)

Kan du köra
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta resultatet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Eller tja, jag skulle säga det, jag laddade ner LoL på min morsas dator och testade det där och det visar säg att det lagar där också. Så mitt moderkort är inte problemet men jag lägger upp resultaten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Windows\system32>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Sandro´s-PC
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej
Söklista för DNS-suffix . . . . . : home

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : home
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 74-D0-2B-91-7C-B0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 5 januari 2015 17:37:17
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 5 januari 2015 21:07:32
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 83.255.245.11
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

C:\Windows\system32>

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lipiken:

IP-konfiguration för Windows

Det ser normalt ut där och det verkar ju inte vara dhcp lånetiden som strular heller för den är ju 3,5 timmar. Vad är det för fart på uppkopplingen, är det nån risk att ni fyller upplänken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.