Nvidia GM200 "Titan II" hittar till GPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Eller vänta ännu lite längre och köpa ett GTX 1070 med samma prestanda men som drar hälften så mycket ström och kostar hälften så mycket.

Eller så väntar man 1 år till så finns det ännu bättre saker. Logic.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Eller så väntar man 1 år till så finns det ännu bättre saker. Logic.

Ska vänta tills 2020.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska vänta tills 2020.

Då kommer det finnas bättre saker till samma pris garanterat!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

390x ryktas komma nu Q1 2015. Men det har varit väldigt tyst.

Ja just rykten. Vi har fortfarande inget absolut inget som visar att det finns några kort i 300 serien från AMD eller har jag fel? Sedan har nu Q1 2015 redan börjat och fortfarande inget.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja just rykten. Vi har fortfarande inget absolut inget som visar att det finns några kort i 300 serien från AMD eller har jag fel? Sedan har nu Q1 2015 redan börjat och fortfarande inget.

http://wccftech.com/amd-fiji-r9-390x-specs-leak/

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inte helt övertygad ändå. SK Hynix massproducerar GDDR5 i 8,0 GHz sedan en tid tillbaka.

Skulle dessa monteras mot en 384bit bus blir den teoretiska bandbredden hela 384GB/s Titan har 288GB/s med sina 6.0GHz en ökning på 33%. Det tillsammans med Maxwells förbättrade komprimering på 25% jämfört med kepler? Ja det är väldigt svårt att säga hur mycket som skulle kunna utnyttjas. Titan Black huserar förresten 7.0GHz och har 336GB/s.

...

Okej, visste inte att de lyckats få ut 8Ghz. Trodde just 7-7,5 var max de skröt om senast.

Jag ska låta min beslutsamhet vara osagt då, för du verkar ha lite mer fakta bakom än jag lyckats hitta. Den info jag hittat säger att det finns något som flaskar, men det kan ju vara något annat.

Samtidigt så ja, du behöver en sju H mega upplösning för att kunna utnyttja 12GB VRAM ändå. Det är väl därför vi har haft 1-2-4GB så länge, och först nu börjar se 3-4-6GB, behovet har inte funnits, utan det har varit "skryt minne".

Sen ska man dock komma ihåg att Titan kortet är primärt ett beräkningskort. Så alla spel optimeringar är egentligen värdelösa om man ska titta på kortets råa prestanda. Vissa beräkningar behöver typ inget VRAM alls (100MB som högst kanske), medan andra behöver allt de kan få tag i. I dessa situation så kan denna bandbredd bli en flaskhals om den inte kan mata alla 12GB, men tills en konkurrent kommer fram med ett mer högpresterande kort, så kommer inte NVidia ens tänka på att ändra sig.

Kort sagt, jag ger mig, tills bevis hittas för motsatsen

Permalänk
Datavetare

Angående diskussionen kring huruvida det korrekt att summera bandbredd i multi-GPU-lösningar.

Om man har två GPUer med, säg 4GB RAM och 200GB/s bandbredd var, så är det helt korrekt att man inte kan summera RAM då båda GPUerna måste ha en egen kopia av all data för att rendera scenen.

Tänker man då varför de måste ha en egen kopia (varje GPU renderar fullt ut varje N scen om man har N st GPUer totalt) av all data så borde man inse att resultatet är att effektiv bandbredd därför kan summeras så bandbreddskravet per GPU minskas när fler GPUer adderas om upplösning och komplexitet i scenen som ska renderas är konstant.

Säg att man vill köra 2560x1440 i 60FPS, med en GPU så ska data för varje scen genom en minnesbuss. Har man två GPUer så är lasten per GPU 2560x1440 i 30FPS då de turas om att rendera scenerna, vilket då halverar trycket på minnesbussen så effekten är den samma som om att en enskild GPU fick dubblad minnesbandbredd.

Två sådana GPUer som i exemplet ovan uppför sig därför som en GPU med 4GB RAM och 400GB/s bandbredd.

Angående att Nvidia har för lite bandbredd för höga upplösningar baserat på hur den står sig mot 290X när man går till riktigt hög upplösningen. Det kan vara så att det är en effekt av bandbredd, men det kan minst lika gärna vara att Nvidia inte optimerat den interna strukturen för riktigt höga upplösningar. Både Intel och Nvidia har sagt att storlek på GPU-cachar och fördelning av olika typer av beräkningsenheter måste ändras för att hantera riktigt höga upplösningar, även om det finns tillräckligt med rå beräkningskraft kan man ändå hamna i prestandaproblem just p.g.a. den väldigt stora mängd data z-buffer och frame-buffer tar i riktigt hög upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående diskussionen kring huruvida det korrekt att summera bandbredd i multi-GPU-lösningar.

Om man har två GPUer med, säg 4GB RAM och 200GB/s bandbredd var, så är det helt korrekt att man inte kan summera RAM då båda GPUerna måste ha en egen kopia av all data för att rendera scenen.

Tänker man då varför de måste ha en egen kopia (varje GPU renderar fullt ut varje N scen om man har N st GPUer totalt) av all data så borde man inse att resultatet är att effektiv bandbredd därför kan summeras så bandbreddskravet per GPU minskas när fler GPUer adderas om upplösning och komplexitet i scenen som ska renderas är konstant.

Säg att man vill köra 2560x1440 i 60FPS, med en GPU så ska data för varje scen genom en minnesbuss. Har man två GPUer så är lasten per GPU 2560x1440 i 30FPS då de turas om att rendera scenerna, vilket då halverar trycket på minnesbussen så effekten är den samma som om att en enskild GPU fick dubblad minnesbandbredd.

Två sådana GPUer som i exemplet ovan uppför sig därför som en GPU med 4GB RAM och 400GB/s bandbredd.

Angående att Nvidia har för lite bandbredd för höga upplösningar baserat på hur den står sig mot 290X när man går till riktigt hög upplösningen. Det kan vara så att det är en effekt av bandbredd, men det kan minst lika gärna vara att Nvidia inte optimerat den interna strukturen för riktigt höga upplösningar. Både Intel och Nvidia har sagt att storlek på GPU-cachar och fördelning av olika typer av beräkningsenheter måste ändras för att hantera riktigt höga upplösningar, även om det finns tillräckligt med rå beräkningskraft kan man ändå hamna i prestandaproblem just p.g.a. den väldigt stora mängd data z-buffer och frame-buffer tar i riktigt hög upplösning.

Tack för att du klar gjorde detta för mig. Men nu dök det upp en hel del följd frågor.

För allt prat om att minnesbussen skulle vara för trång, är det bara jibberish då eller.
Är det GPU'n beräknings kraft i förhållande till bandbredd där problem kan uppstå?

För problemet med GK204 med 4GB på 256bit var väl att processorn var stark nog att ge en spelbar FPS i spel med mer än 2.2GB usage.
Men där räckte inte bandbredden till längre? Så även om kortet hade 4GB vram kunde endast 2.2 utnyttjas.

När bandbredden tar slut reagerar väl inte kortet som när vramen tar slut, stuttering osv.
FPS'sen flaskas väl bara på given fps eller hur är det?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tobbbe__:

Tack för att du klar gjorde detta för mig. Men nu dök det upp en hel del följd frågor.

För allt prat om att minnesbussen skulle vara för trång, är det bara jibberish då eller.
Är det GPU'n beräknings kraft i förhållande till bandbredd där problem kan uppstå?

För problemet med GK204 med 4GB på 256bit var väl att processorn var stark nog att ge en spelbar FPS i spel med mer än 2.2GB usage.
Men där räckte inte bandbredden till längre? Så även om kortet hade 4GB vram kunde endast 2.2 utnyttjas.

När bandbredden tar slut reagerar väl inte kortet som när vramen tar slut, stuttering osv.
FPS'sen flaskas väl bara på given fps eller hur är det?

Har inte superkoll på GPUer och var länge sedan jag jobbade med programmering av 3D-grafik, så vet helt enkelt inte hur mycket flaskhals minnesbussen är på t.ex. GTX980 vid riktigt höga upplösningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer