NY Router med mycket långsam trådlös fart... ???

Permalänk
Medlem

NY Router med mycket långsam trådlös fart... ???

Hej !

Har Telia Fiber i lägenheten och har kört via kabel innan, inga problem.
Fick lägenheten totalrepad under November och nu när vi flyttade tillbaka så tänkte vi köra trådlöst istället.
Fick en ny Router av Telia som skulle vara bra enligt dem.
( Thomson Technicolor TG799VN-V2 )
såvitt jag förstår så ska ovanstående router klara den näst senaste standarden dvs. 802.11n som kom 2009.
Våra olika datorer hemma klarar dock den senaste standarden 802.11ac som kom 2013

Problemet är att hastigheten är så otroligt låg att knappt någonting fungerar.
Vi bor i ett TRÄ hus med 4 lägenheter.
Det spelar ingen roll var i lägenheten vi sitter, alldeles bredvid routern eller i rummet som ligger längst ifrån
farten är som max 54.0 Mbit/s men når sällan upp till det utan ligger oftast på 18.0-34.0 Mbit/s
som lägst nere på 8 Mbit/s.

Har ringt Telia supporten och de pratade om Routerns inställningar, konfigurera om enheten och något om olika kanaler att prova,
dock sade de sig inte kunna förklara hur man gör detta... *Grrrrrrrrrr*

Så nu är min fråga om någon här kan hjälpa mig "Trimma" upp farten på våran nya router ?

Permalänk
Medlem

Maxhastigheten på 799vn är 100Mbps. Du kan inte 'trimma' den. Telia kundsupport är mer eller mindre värdelös. Routern har extremt dålig trådlös täckning.

Vill du ha snabbare och bättre trådlös täckning rekommenderar jag att du ber Telia brygga routern och köper en egen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

802.11n ska klara överföring med teoretisk fart av 300 Mbit/s.
...jag får idag alltså ut i runda slängar 1/8 av den farten !!
och även om den skulle ge ut praktisk/fysisk överföring på 100 Mbit/s så är ju det fortfarande bara 1/3 av den teoretiska maxfarten.

Kan inte vara möjligt att det ska vara så här dåligt !!

...men tills dess kvarstår min fråga om hur man kan "trimma" upp farten så att man i alla fall når upp till ~100 Mbit/s ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

802.11n ska klara överföring med teoretisk fart av 300 Mbit/s.
...jag får idag alltså ut i runda slängar 1/8 av den farten !!
och även om den skulle ge ut praktisk/fysisk överföring på 100 Mbit/s så är ju det fortfarande bara 1/3 av den teoretiska maxfarten.

Kan inte vara möjligt att det ska vara så här dåligt !!

...men tills dess kvarstår min fråga om hur man kan "trimma" upp farten så att man i alla fall når upp till ~100 Mbit/s ?

Kort svar: Nej

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter ju som om du låst något till 802.11g, smarten klarar inte 802.11ac men det innebär inte att det ska bli en länkhastighet på 54 Mbit heller, se över dina .ac enheter och om du kan ställ om dem till 802.11n och tänk även på att om du försöker använda wep så begränsas också hastigheten till 54 Mbit så det är wpa eller öppet som gäller.
Jag har själv mätt runt 100Mbit mot en smart via wifi så den klara det förutsatt att det är bra wififörhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt, routern är speccad till 100Mbps max. Telia har inte förstått vikten av att ge sina kunder bra hårdvara eller erbjuda kvalificerad support. Du tappar sedan alltid mycket från maxspec. Så 50Mbps är inte så dåligt. Jag vet iaf inte vad du skulle kunna trimma, utan att köpa ny hårdvara.

Kanske kan prova dra routern till mitten av huset och inte för nära en vägg eller annan elektronik.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

802.11n ska klara överföring med teoretisk fart av 300 Mbit/s.
...jag får idag alltså ut i runda slängar 1/8 av den farten !!
och även om den skulle ge ut praktisk/fysisk överföring på 100 Mbit/s så är ju det fortfarande bara 1/3 av den teoretiska maxfarten.

Kan inte vara möjligt att det ska vara så här dåligt !!

...men tills dess kvarstår min fråga om hur man kan "trimma" upp farten så att man i alla fall når upp till ~100 Mbit/s ?

http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

Edit: Angående dipparna, gå in på den trådlösa delen på routern konfigen och se till att du kör på endast "N". Mixed n/g fungerar om du har några lite äldre enheter, men tillåt absolut inte b. 802.11n alltså, eller 802.11 g/n.
G kommer max upp i 54 mbit/s så det ska inte vara någon fara om du ändå bara har en 1 sändare och 1 mottagare i din trådlösa enhet.
Har du däremot B igång så kommer hastigheten på samtliga enheter i nätet att segas ner om en enhet som använder B ansluter.
Hur och varför har jag förträngt, men det är så.
Detta sker även när du använder G, men kommer endast vara märkbart på N enheter eller bättre som kör 3+ antenner, sändare och mottagare. Dock inte lika mycket som om en b enhet ansluter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har också suttit med supporten för de här problemet.. Fick 62Mbit trådat på vDSL 60Mbit, Men ALDRIG över 23Mbit trådlöst.. O då har tekniker varit hem o kollat m.m säkert 4 gånger..
Till slut ställde ja "routern" på kanal 11, Fick ut iaf 23Mbit.. Kan säga, Ja har provat ALLT verkligen, Så de e bara bita i de sura äpplet o acceptera den hastigheten, Eller helt sonika köpa en annan router.. Tyvärr..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Eller också kör man med cat kabel om man vill att det skall fungera. Som någon skrev tidigare att "är man lat och inte har några krav på stabil uppkoppling så är wifi bra". Sen skickar alla ISPer med routrar som mer eller mindre suger! Bryggning och egen router är det som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter ju som om du låst något till 802.11g,
TELIA Smart'en klarar inte 802.11ac men det innebär inte att det ska bli en länkhastighet på 54 Mbit heller,
se över dina .ac enheter och om du kan ställ om dem till 802.11n
och tänk även på att om du försöker använda wep så begränsas också hastigheten till 54 Mbit så det är wpa eller öppet som gäller.
Jag har själv mätt runt 100Mbit mot en TELIA Smart via wifi så den klara det förutsatt att det är bra wififörhållanden.

Jag har provat med 4 olika datorer och mönstret med farten finns på alla 4.
Vi har själv bara 2 datorer hemma och båda har följande nätverkskort: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Jag är lite nybörjare så jag förstår inte riktigt fack snacket *sorry*
WEP ?
WPA ?
Öppet ?

Skrivet av Sushifrukt:

http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

Angående dipparna, gå in på den trådlösa delen på routern konfigen och se till att du kör på endast "N".
Mixed n/g fungerar om du har några lite äldre enheter, men tillåt absolut inte b. 802.11n alltså, eller 802.11 g/n.
G kommer max upp i 54 mbit/s så det ska inte vara någon fara om du ändå bara har en 1 sändare och 1 mottagare i din trådlösa enhet.
Har du däremot B igång så kommer hastigheten på samtliga enheter i nätet att segas ner om en enhet som använder B ansluter.
Hur och varför har jag förträngt, men det är så.
Detta sker även när du använder G, men kommer endast vara märkbart på N enheter eller bättre som kör 3+ antenner, sändare och mottagare.
Dock inte lika mycket som om en b enhet ansluter.

Kan du förklara hur jag går in på min router och gör diverse inställningar ?
Vad menar du med äldre enheter ?
Hur vet man det här med hur många sändare och mottagare man har i sin enhet ?
Detta är kortet vi använder i 2 datorer: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Vad menar du med att om jag har B igång ?
*Sorry* att man är nybörjare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2stroke:

Jag har provat med 4 olika datorer och mönstret med farten finns på alla 4.
Vi har själv bara 2 datorer hemma och båda har följande nätverkskort: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Jag är lite nybörjare så jag förstår inte riktigt fack snacket *sorry*
WEP ?
WPA ?
Öppet ?

Kan du förklara hur jag går in på min router och gör diverse inställningar ?
Vad menar du med äldre enheter ?
Hur vet man det här med hur många sändare och mottagare man har i sin enhet ?
Detta är kortet vi använder i 2 datorer: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Vad menar du med att om jag har B igång ?
*Sorry* att man är nybörjare.

Nu blev det snurrigt, du skrev ju i förstposte natt det var 802.11ac wifikort men du länkar ett 802.11n.
Wep och wpa är krypteringstyperna för wifi, med öppet menar jag oskyddat, 802.11b tvingar ner alla andra enheter till 802.11b och har man så gamla prylar att de kör .b bör de skrotas, man bör bara använda 802.11 a, g, n och ac och helst bara n och och ac på 5 GHz, men ofta kan 802.11a vara bättre än 802.11n om n bara körs på 2,4GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det snurrigt, du skrev ju i första posten att det var 802.11ac wifikort men du länkar ett 802.11n.

*Sorry*
Jag som skrev fel.
Det är ett 802.11n kort men som klarar 450 Mbit/s teoretisk maxfart och har dualband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1. WEP och WPA är krypteringstyperna för wifi.
2. Med öppet menar jag oskyddat.
3. 802.11b tvingar ner alla andra enheter till 802.11b
och har man så gamla prylar att de kör 802.11b bör de skrotas.
4. Man bör bara använda 802.11 a, g, n och ac och helst bara n och och ac på 5 GHz,
men ofta kan 802.11a vara bättre än 802.11n om n bara körs på 2,4GHz.

1. Var ställer man in dessa och vad ska man ha ?
2. Nog vill jag köra med skyddat nätverk, men vilken typ av skydd ska man ha ? ( verkar ju finnas några att välja på )
3. Var stänger man helt av detta då och tvingar både Routern och Nätverkskorten att använda 802.11.n ?
4. Nu blir jag osäker, men jag tror bara denna NYA Router jag fått från Telia bara använder 2,4 MHz bandet.
Vad göra med den befintliga NYA Telia routern då det är den vi kommer att använda oss utav ? ---> Hur maximera den för maximal fart/optimal funktion ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

1. Var ställer man in dessa och vad ska man ha ?
2. Nog vill jag köra med skyddat nätverk, men vilken typ av skydd ska man ha ? ( verkar ju finnas några att välja på )
3. Var stänger man helt av detta då och tvingar både Routern och Nätverkskorten att använda 802.11.n ?
4. Nu blir jag osäker, men jag tror bara denna NYA Router jag fått från Telia bara använder 2,4 MHz bandet.
Vad göra med den befintliga NYA Telia routern då det är den vi kommer att använda oss utav ? ---> Hur maximera den för maximal fart/optimal funktion ?

1. I de trådlösa inställningarna i http användargränssnittet via routerns ip adress och en webläsare (192.168.0.1 per default). WPA2
2. WPA2-PSK [AES]
3. se 1.
4. 799vn använder bara 2,4.
Hur maximera den för fart/funktion ---> brygga den till en egenköpt router

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jag har provat med 4 olika datorer och mönstret med farten finns på alla 4.
Vi har själv bara 2 datorer hemma och båda har följande nätverkskort: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Jag är lite nybörjare så jag förstår inte riktigt fack snacket *sorry*
WEP ?
WPA ?
Öppet ?

Kan du förklara hur jag går in på min router och gör diverse inställningar ?
Vad menar du med äldre enheter ?
Hur vet man det här med hur många sändare och mottagare man har i sin enhet ?
Detta är kortet vi använder i 2 datorer: http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=1683&model...
Vad menar du med att om jag har B igång ?
*Sorry* att man är nybörjare.

Det borde Telia supporten kunna hjälpa dig med, om du ringer och frågar hur du kommer in där och att du vill ändra så att bara n frekvensen är godkänd, vet dock inte om du måste ringa deras "avancerade" support.
Annars surfar du in på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1, antingen testar du vilken som ger dig en inloggningsruta, eller så startar du "cmd", sök efter det i startmenyn. Och skriver "ipconfig", default gateway eller standard gateway, är IPn du ska surfa mot.
I såna kort så är det oftast lika många sändare och mottagare som antenner, så det bör vara 3. Så du borde kunna komma upp i 450 Mbit/s med den, om du kollar under specifikationer och sedan signal rate, så det du vilka olika 802.11 protokoll den stödjer. Det är bara 802.11n som stödjer MIMO, därför det är så stor skillnad på n och g.
Med äldre enheter menar jag äldre mobiltelefoner eller äldre laptops, alternativt äldre nätverkskort som bara stödjer b. Men om det är den enda enheten ni har, kör på 802.11n endast.

Nu skulle jag inte ta i min Telia router med tång, så jag kör med en ASUS router, har dock IPTV, men telia skickar ut en switch gratis som du kan använda för att slippa deras äckliga router och ändå få IPTV och/eller IP-telefoni att fungera. Du sätter bara den före routern
Hur som helst bör inställningarna heta ungefär samma på båda.

Vad betyder allt?
Ignorera att jag kör kanalbredd 20/40 Mhz, routern känner ändå av att vi är i Sverige och då är det 20 Mhz som gäller.
Kanalen bör du köra 1 6 eller 11 för bäst resultat, dock kräver det att dina grannar också gör det, därför jag kör 13. Laddar du ner typ "wifi analyser" om du har en andorid, så kan du se vilken kanal som är bäst för dig.
-120 är dåligt, -0 är bra.
Vill även minnas att Telias router har ett alternativ för 54 eller 150 Mbit. Den har bara 2 antenner, sändare och mottagare. Det är btw ovanligt att en konsument enhet har olika antal sändare och mottagare från antal antenner, så var egentligen onödigt att nämna det.

Sorry för walla of text, hoppas de svarade på dina frågor
Alla är nybörjar nångång, därför det finns forum som Sweclockers

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. I de trådlösa inställningarna i http användargränssnittet via routerns ip adress och en webläsare (192.168.0.1 per default). WPA2
2. WPA2-PSK [AES]
3. se 1.
4. 799vn använder bara 2,4.
Hur maximera den för fart/funktion ---> brygga den till en egenköpt router

1. Jag är inte nog duktig för att förstå ditt svar.
Jag förstår inte var och hur man gör detta på min TELIA router.
Kan någon sätta ihop en steg för steg beskrivning ?
2+3. *se ovan
4. Hmmm, ja ja det är inte optimalt med TELIA routern, men det är den vi får dras med ett tag i alla fall så nu gäller det att göra det bästa av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

1. Jag är inte nog duktig för att förstå ditt svar.
Jag förstår inte var och hur man gör detta på min TELIA router.
Kan någon sätta ihop en steg för steg beskrivning ?
2+3. *se ovan
4. Hmmm, ja ja det är inte optimalt med TELIA routern, men det är den vi får dras med ett tag i alla fall så nu gäller det att göra det bästa av den.

Ingen fara. Det är enkelt.

1. Öppna din webläsare (iexplore, chrome, opera, firefox osv - välj själv)
2. I adressfönstret längst upp till vänster i webläsaren skriver du: 192.168.1.1 och trycker returknappen.
3. Om en inloggningsruta visas, skriv in användarnamnet: Administrator och därefter lösenordet som står på undersidan av din router (Access key). Klicka OK för att logga in.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

1. Ring TELIA supporten och fråga hur du kommer in där och att du vill ändra så att bara n frekvensen är godkänd.
2. Annars surfar du in på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1, antingen testar du vilken som ger dig en inloggningsruta,
eller så startar du "cmd", sök efter det i startmenyn.
Och skriver "ipconfig", default gateway eller standard gateway, är IPn du ska surfa mot.
3. I såna kort så är det oftast lika många sändare och mottagare som antenner, så det bör vara 3.
4. Du borde kunna komma upp i 450 Mbit/s med TELIA routern.
Om du kollar under specifikationer och sedan signal rate, så ser du vilka olika 802.11 protokoll TELIA routern stödjer.
Det är bara 802.11n som stödjer MIMO, därför det är så stor skillnad på n och g.
5. Du bör köra på Kanal 1 , 6 eller 11 för bäst resultat, dock kräver det att dina grannar också gör det,
därför jag kör 13.
6. Laddar du ner typ "wifi analyser" om du har en andorid, så kan du se vilken kanal som är bäst för dig.
-120 är dåligt, -0 är bra.
7. Vill även minnas att Telias router har ett alternativ för 54 eller 150 Mbit.
Den har bara 2 antenner, sändare och mottagare.
8. Alla är nybörjar nångång, därför det finns forum som Sweclockers

1. Gjorde det och TELIA supporten påstår att detta ej går att justera/ändra.
2. Skulle det möjligtvis gå att få en steg för steg beskrivning på hur man gör ?
3. Nätverkskorten har 3 antenner och TELIA routern ha 0 antenner.
4. Var och hur kollar man detta ?
5. TELIA supporten påstod att min Router kör på Kanal 13
6. Har tyvärr ingen Android smarthphone.
7. Telia routern har 0 antenner.
8. TACK för förståelsen.

Permalänk
Medlem

Med den här guiden kommer du in i 799vn:s trådlösa inställningar du behöver.
http://www.telia.se/privat/support/info/dop-om-tradlost-natve...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Om en inloggningsruta visas, skriv in användarnamnet:
Administrator och därefter lösenordet som står på undersidan av din router (Access key).
Klicka OK för att logga in.

Det verkar som om jag kommer direkt in då det inte kommer upp någon Inloggnings ruta/fråga.
Se bild nedan.

Vad är nästa steg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Det verkar som om jag kommer direkt in då det inte kommer upp någon Inloggnings ruta/fråga.
Se bild nedan.

Vad är nästa steg ?

Tryck "Hemmanätverk"
Tryck på länken med namnet på ditt trådlösa nätverk.
Tryck "Konfigurera"

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Mera bilder:

Permalänk
Medlem

Som sagt, det går inte ändra många inställningar i telias (skräp)router. Prova ändra till automatisk kanalväljning, se om det hjälper. Inte mycket annat du kan göra. Som jag sa tidigare är bästa valet att köpa en ny eller begagnad router och brygga 799vn om du har tv och/eller telefoni från Telia. Om du inte har tv/telefon så kan du ju lämna in 799vn på returstationen hos din närmsta soptipp.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Telia routern har inbyggda antenner, rätt säker på att det är 2 st. Men går säkert att googla.
Typ som en laptop eller en smartphone har, tyvärr får du inte lika stark signal med såna signaler för att antennerna vanligen är ihoprullade. Det gör också att du aldrig kommer få 150 Mbit/s

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.