Grafikkort till World of warcraft

Permalänk
Avstängd

Grafikkort till World of warcraft

Hej. Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort till min dator.

Spelar enbart World of warcraft.

För tillfället kör jag ett GTX 670 2GB och planerar att uppgradera mig. Kör på upplösningen 2560x1440p.
Processor: i7 3770k
Ram: 8GB

Vill kunna öka på detaljrikedomen i spelet.

Vilket kort är lämpligast för mitt ändamål som är WOW?

Har tittat på GTX 970 bland annat.

Permalänk
Medlem

Har själv gått från 680 till 780TI och nu 980.
Utan att det gjort ett dyft för FPS'en i just WoW.
Vad som däremot har stor betydelse är CPU'n och vilka addons man kör.
Men vill du ändå handla så är 970 bäst "bang for the buck" för just WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Hej. Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort till min dator.

Spelar enbart World of warcraft.

För tillfället kör jag ett GTX 670 2GB och planerar att uppgradera mig. Kör på upplösningen 2560x1440p.
Processor: i7 3770k
Ram: 8GB

Vill kunna öka på detaljrikedomen i spelet.

Vilket kort är lämpligast för mitt ändamål som är WOW?

Har tittat på GTX 970 bland annat.

Klocka processorn lär göra mest för din fps!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

jag kör med ett gtx 680 i ~1300mhz i 2560x1440 60hz och kör på high, funkar utmärkt. på ultra får jag dips ända ner till 40. high och ultra ser ändå likadana ut så det stör mig inte.

Permalänk
Avstängd

Det handlar inte om FPS utan flytet. Jag har stora problem ibland när grafiken "hackar". Kör dubbla skärmar. Ena för spel andra för film osv. Tänker att ett 670 inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Har du kollat belastning på CPU och GPU när detta händer? WOW är enkeltrådat och dips är vanligt när en av kärnorna flaskar! Om du kör din 3770 oklockad så flaskar den garanterat!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Din prolle just sayin, Köp något som är väldigt starkt singel trådat för wow.

Permalänk
Avstängd

Okej jag förstår, trodde 3770k var starkt nog för att hantera wow ordentligt. Har den för tillfället klockat till 4.4Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Okej jag förstår, trodde 3770k var starkt nog för att hantera wow ordentligt. Har den för tillfället klockat till 4.4Ghz.

3770k ska ha inte ha några problem i wow alls.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NewCamps:

Din prolle just sayin, Köp något som är väldigt starkt singel trådat för wow.

Vad menar du nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du nu?

Kraftigare grafikkort ger inte ens 5fps skillnad i wow, trust me har suttit i samma sits gjort det och fått resultat med ca 5fps mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NewCamps:

Kraftigare grafikkort ger inte ens 5fps skillnad i wow, trust me har suttit i samma sits gjort det och fått resultat med ca 5fps mer

Ja men den CPU:n är inte kass långt ifrån, det lär inte skilja mycket mellan din och denna, vi snackar max 10 -15% vilket gör ditt inlägg ganska konstigt. Ge hellre ett konstruktivt svar om vad som verkligen hjälper.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NewCamps:

Kraftigare grafikkort ger inte ens 5fps skillnad i wow, trust me har suttit i samma sits gjort det och fått resultat med ca 5fps mer

Sant men en 3770K har inte "dålig singeltråd-prestanda", långt ifrån.

OnT: Ett nyare grafikkort kommer inte göra ett dyft åt det, det där med att det hackar lite med 2 skärmar har jag också varit med om när jag använt det men det du borde kunna göra åt det är ju att använda din 3770K's inbyggda grafik till den skärmen och grafikkortet till din primära.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

köp du ett 970 om du vill uppgradera, behövs nog inte egentligen när du har ett 670 och en 3770k, klocka din Cpu till 4.2-4.4GHz så kommer du märka en stor skilland skulle jag tro (om du nu inte redan har klockat den) =D

*läste precis ditt inlägg om att den rullar i 4.4GHz

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

köp du ett 970 om du vill uppgradera, behövs nog inte egentligen när du har ett 670 och en 3770k, klocka din Cpu till 4.2-4.4GHz så kommer du märka en stor skilland skulle jag tro (om du nu inte redan har klockat den) =D

*läste precis ditt inlägg om att den rullar i 4.4GHz

Hackandet kan du nog bli av med om du gör som en herre ovan sagt, kör din sekundära skärm på din inbyggda GPU

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Kraftigare grafikkort ger inte ens 5fps skillnad i wow, trust me har suttit i samma sits gjort det och fått resultat med ca 5fps mer

sitter du med ett grafikkort flaskar så gör det stor skillnad, jo. sitter du med en processor som flaskar så gör det ingen vidare skillnad. precis som vanligt. som sagt så klarar överklockat 680 inte att hålla sig konstant över 60 i 2560x1440 ultra, det här med att wow inte kräver någon grafik är en myt som inte gäller sedan mop släpptes.

Skrivet av Uzanar:

OnT: Ett nyare grafikkort kommer inte göra ett dyft åt det, det där med att det hackar lite med 2 skärmar har jag också varit med om när jag använt det men det du borde kunna göra åt det är ju att använda din 3770K's inbyggda grafik till den skärmen och grafikkortet till din primära.

konstigt. kör två skärmar på mitt utan problem.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av C-states i BIOS/UEFI. Har något problem med min 2500K som gör att det laggar till då och då när dom är aktiva.
C-states har att göra med att processorn klockar ner sig för att spara ström.