Permalänk
Medlem

4670k blir extremt varm.

Hej SweClockers!
Har precis börjat överklocka min CPU för att pressa ut lite mer ur den, men det går inte riktigt som planerat.
För det första så ligger CPUn på 65grader @ stock i prime95, vilket jag anser är relativt högt med tanke på min kylare: Noctua NH-D15.

Sen kommer vi till överklockningen: Jag har satt vCore på 1.250 och tänkte att detta var ett bra värde att börja på vid 4.2GHz - datorn bootar och jag bestämde mig för att köra Prime95 för att kolla hur stabilt det är. Direkt jag startade Prime95 så fick jag blackscreen och datorn startades om - antar att detta är pga värmen var för hög, och CPUn stängde av sig själv.
Jag provade en vCore på 1.2 vid samma GHz, denna gång kom jag upp i ca 90grader under Prime95 (detta var direkt jag startade testet) och stängde därmed av det direkt.
Kan jag ha fått ett riktigt kasst chip i cpun, eller vad är det för fel!? Jag menar.. kylaren kostade 900kr ny och borde kunna kyla bättre tycker jag...

Har för övrigt kollat så allt sitter som det ska - vilket det gör.

Dold text

Komponenter:
MB - ASUS Z87-Pro
CPU - i5 4670k
RAM - 16gb
PSU - EVGA G2 750w.

//Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

För mycket / för lite kylpasta?

Har du kollat vad CPU:n ligger på i BIOS/EFI?

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

För mycket / för lite kylpasta?

Hej!

När jag applicerade kylpastan satte jag dit kylaren, skruvade åt och tog sedan bort för att kolla hur det spred ut sig, och det såg riktigt bra ut. Torkade därmed bort pastan och applicerade lika stor mängd och satte dit kylaren igen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Stresstesta inte haswell med prime95. Prime95 höjer spänningen över vad du ställt in av någon anledning som jag glömt att lägga på minnet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Stresstesta inte haswell med prime95. Prime95 höjer spänningen över vad du ställt in av någon anledning som jag glömt att lägga på minnet.

Vid Adaptive Mode ökas spänningen för att hålla CPUn stabil, detta är inte fallet för mig då jag kör på Manual i BIOS. Kontrollerar volten med både HWMonitor samt CPU-z.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

När jag applicerade kylpastan satte jag dit kylaren, skruvade åt och tog sedan bort för att kolla hur det spred ut sig, och det såg riktigt bra ut. Torkade därmed bort pastan och applicerade lika stor mängd och satte dit kylaren igen.

Ok, såg du min edit?

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Ok, såg du min edit?

Såg den nu! Är det temperaturen du menar? Skriver den i vilket som:
Hamnar på kring 30grader i BIOS, idle temp i windows ligger kring 35-40grader.
Detta vid stock clock.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hur styr du fläktarna? Lr du kör dem på max?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hur styr du fläktarna? Lr du kör dem på max?

CPU-kylarens fläktar (2x 140mm) styrs utav moderkortet via CPU_FAN1. Vid 90grader gick dessa på max.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Såg den nu! Är det temperaturen du menar? Skriver den i vilket som:
Hamnar på kring 30grader i BIOS, idle temp i windows ligger kring 35-40grader.
Detta vid stock clock.

Ja, det var temp jag menade, kanske skulle sagt det lite bättre.
Tänkte hur temperaturerna ligger med overclock utan load, dvs, i BIOS. Om de är alldeles för höga, typ 45+ så kanske det är fel någonstans med värmeöverföringen, men dina stock temps verkar tämligen bra, så jag vet faktiskt inte helt.

Har dock ingen erfarenhet med denna processor/kylare, så jag kanske är helt ute o cyklar.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

CPU-kylarens fläktar (2x 140mm) styrs utav moderkortet via CPU_FAN1. Vid 90grader gick dessa på max.

90C låter jävligt högt. Testa kör dom på 100% helatiden och dra igång prime95, dör den inte då så är det värme problem?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

kolla om du har monterat fläktarna rätt vid kylaren.
Jag har samma kylare som du fast med en i7 4790k överklockade den till 4,4 har en temp på 40 grader när jag inte spelar.
När jag spelar något krävande spel kommer jag upp till 67 grader vilket är helt ok.

Permalänk
Avstängd

Du bör installera om kylaren.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

90C låter jävligt högt. Testa kör dom på 100% helatiden och dra igång prime95, dör den inte då så är det värme problem?

Den dog när jag provade detta, hade XTU igång (temps på ca 54-64grader) och startade sedan prime, då blev skärmen svart och datorn startade om.

Skrivet av Tyver:

kolla om du har monterat fläktarna rätt vid kylaren.
Jag har samma kylare som du fast med en i7 4790k överklockade den till 4,4 har en temp på 40 grader när jag inte spelar.
När jag spelar något krävande spel kommer jag upp till 67 grader vilket är helt ok.

Har bifogat en bild i tråden, där ser du att fläktarna är rätt (pilarna går mot bakre utblåset i chassit).

Skrivet av Demonoidz:

Du bör installera om kylaren.

Har ingen kylpasta hemma just nu, så det får bli senare.
Har däremot plockat bort fläktarna och inspekterat och skruvat åt skruvarna ifall de var lösa, vilket de inte var. Går även inte å vicka på kylaren någonting.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har ingen kylpasta hemma just nu, så det får bli senare.
Har däremot plockat bort fläktarna och inspekterat och skruvat åt skruvarna ifall de var lösa, vilket de inte var. Går även inte å vicka på kylaren någonting.

Oftast när det beter sig som du beskriver så är det kylaren som inte är riktigt rätt monterad i alla fall.
När du har fått tag i ny kylpasta så prova att montera om den igen.

Permalänk

Du ska inte använda prime för att stresstesta Haswell, den höjer spänninger alldeles för mycket. Använd aida64 istället

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ny bytt kylpasta och monterat av/på kylaren, redan under stock klockning så ligger temperaturen minst 10grader under vad den gjort tidigare. Kollade även kylpastan hur den var på kylaren samt processorn vid bortmonteringen, och den var riktigt dålig. Det var endast på Vänster- samt Höger sida som det var någonting ö.h.t på cpun. Ska prova dra upp volten till 1.25 och se om det blir någon skillnad, förhoppningsvis så var detta problemet.
Tack för alla svar MVH Pamudas.

EDIT*
Får se hur det blir när pastan har stelnat, om det blir bättre eller ej.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tack för länken!
Läste precis igenom och har fått en uppfattning om hur värdelös Prime95 är för haswell. Inte konstigt att jag når dessa temps.
Har laddat ner x264 och ska köra detta för att se hur det blir med temperaturen, provade även XTU i 3minuter och fick 55-65grader (notera att kylpastan INTE har stelnat ännu). Har alltid hört att Prime95 ska köras för att testa stabiliteten hos processorn, men för haswell verkar x264 under en längre period vara ett bättre alternativ, då denna ökar tempen marginellt över 100% load.

MVH Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Varför är senaste prime95 så värdelöst? Säg inte hög volt för man testar inte prime95 med adaptiv volt (med haswell). Ökar volten när man kör prime95 har man gjort fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför är senaste prime95 så värdelöst? Säg inte hög volt för man testar inte prime95 med adaptiv volt (med haswell). Ökar volten när man kör prime95 har man gjort fel helt enkelt.

Linpack belastar CPUn otroligt mycket, mer än vad du någonsin kommer att uppnå i ett spel / icke-syntetiskt test. Läste guiden ovan och detta är kopierat ifrån den :

Citat:

'I must pass all stress tests!'
This kind of thinking might had merit in previous generation CPUs, but in Haswell at least, it is a load of bollocks. As you can see from my chart below, the range of temperatures vary wildy from test to test. We are talking about a 45C difference in temperatures. If I had stuck to Linpack or go home, I would be down from 4.6ghz to 4.1ghz. (This is backed up by testing.) This is insane. Linpack is so ridiculously hot, so completely out there, it's not worth counting. The mentality of passing all tests for the sake of stability is more irrational than you might presume at first glance. That kind of mentality means passing whatever test people happen to be able to make. If nobody made Linpack, then you would think your CPU is stable. If somebody made Linpack 2.0 that makes Linpack 1.0 look like child's play, then you might as well never overclock, because Linpack is throttling a few people at STOCK. Indeed, Linpack uses AVX2 which is a new instruction set, but so does x264, and that is one of the coldest benchmarks. Stressing AVX2 set doesn't nessesarily mean high temps and failing Linpack doesn't mean AVX2 instability. And how will you know when to stop stress testing under the original ideology? You can only estimate. Computers are built for using, not for stress testing. If you're running Linpack, and you're under the opinion that you must pass all possible tests, you need to update the math logic for Linpack and run it at MAX setting. That means using up all of your available ram for the largest problem size.

Dold text
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Linpack belastar CPUn otroligt mycket, mer än vad du någonsin kommer att uppnå i ett spel / icke-syntetiskt test. Läste guiden ovan och detta är kopierat ifrån den :

Dold text

Att det belastar cpun hårt är ju känt, lite det som är meningen. Förstår fortfarande inte varför prime95 är dåligt. Enligt han du refererade så var ju prime95 inget bra då han inte uppnåde lika hög överklock med det, så han stressar enligt han själv inte så hårt för det gör ju inte dator i vardagligt bruk ändå.

"Computers are built for using, not for stress testing. " Han har missat poängen med stress test.

Är x264 lika snabb på att hitta fel som prime95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Att det belastar cpun hårt är ju känt, lite det som är meningen. Förstår fortfarande inte varför prime95 är dåligt. Enligt han du refererade så var ju prime95 inget bra då han inte uppnåde lika hög överklock med det, så han stressar enligt han själv inte så hårt för det gör ju inte dator i vardagligt bruk ändå.

"Computers are built for using, not for stress testing. " Han har missat poängen med stress test.

Är x264 lika snabb på att hitta fel som prime95?

Det finns nog inget program som hittar felen lika snabbt som prime, men istället för att uppnå otroligt höga temps (som kan skada din CPU) så tar det lång tid - något jag hellre väljer, tex när jag sover.
x264 är vad jag förstått, inte jätte snabb på att hitta fel, men tvingar inte heller upp din CPU till orealistiska temperaturer.

Det enda jag faktiskt hittat som försöker förklara varför haswell och prime95 är en dålig kombination, är för att haswell blir redan tillräckligt varma jämfört med tidigare generationer. Redan vid stock-klockning kommer temperaturen vara riktigt hög, och vid högre volt blir det helt enkelt för mycket. Det går liksom inte att stresstesta sin CPU uppe kring 100grader...

Sen finns det inge bevis på att prime95 är skit för haswell, men jag och flera andra tycker det - då temperaturen blir alldeles för hög, och med andra program kan du nå högre klockningar utan att cpun brinner upp.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel om det jag skriver, är inte direkt speciellt insatt i det hela ang. överklockning, men har läst en del de senaste dagarna då jag blivit mer intresserad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vill du ha hjälp så testa att kör Aida64 eller occt istället för prime

Ge oss temp idle/load med 1.2v i något av de programen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ianmoon123:

Du ska inte använda prime för att stresstesta Haswell, den höjer spänninger alldeles för mycket. Använd aida64 istället

Jag vet inte riktigt hur aida64 belastar processorn. Är inte det också en högre belastningsgrad än man någonsin kommer upp i under reella förhållanden (även om det är snällare än prime)?

Skrivet av Silcan:

Varför är senaste prime95 så värdelöst? Säg inte hög volt för man testar inte prime95 med adaptiv volt (med haswell). Ökar volten när man kör prime95 har man gjort fel helt enkelt.

Näe, han skrev inte "hög volt" utan TS använde den korrekta benämning spänning ;).
Du har rätt i att adaptive voltage gör det klurigare att hitta rätt värden. Men det är inte så fel som du vill påstå att klocka med adaptive voltage ändå. Iaf för haswell/haswell refresh. Det beror väl lite på vad man är ute efter såklart. Finns för/nackdelar med båda valen, och man får skaffa belastningsmjukvara utefter valet man gör här.
Här är en klockningsvideo producerad av asus som tar upp det hela lite mer. Det relevanta börjar vid 6:20.
https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Skrivet av Pamudas:

Linpack belastar CPUn otroligt mycket, mer än vad du någonsin kommer att uppnå i ett spel / icke-syntetiskt test. Läste guiden ovan och detta är kopierat ifrån den :

Dold text

Yes. Gäller för övrigt en hel del lite mindre belastande tester också som inte är linpackbaserade men ändå orealistiskt tunga. Bra tester för att hitta fel, men det ger också högre temperaturer för tempkänsliga haswell.

Till TS:
Välkommen till OC på haswellplatformen. Svårt otacksamt ;).
Själv sitter jag med liknande uppsättning. En 4670K med Asus z97-a och en NH-D14 (föregångaren till din kylare) och jag känner igen det du beskriver. Visserligen har jag inte varit uppe på riktigt lika höga temperaturer men har svårt att nå 4,4ghz jag med. Kan det vara så att du kör med adaptive mode på CPU core voltage möjligtvis?
Själv testade jag att sätta detta till manual för att temperatur och spänning inte skulle skena så att jag lärde känna komponenterna lite bättre i början.
Men plattformen är jädra temperaturkänslig och jag har nog fått en rätt kass processor för ändamålet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Till TS:
Välkommen till OC på halwellplatformen. Svårt otacksamt ;).
Själv sitter jag med liknande uppsättning. En 4670K med Asus z97-a och en NH-D14 (föregångaren till din kylare) och jag känner igen det du beskriver. Visserligen har jag inte varit uppe på riktigt lika höga temperaturer men har svårt att nå 4,4ghz jag med. Kan det vara så att du kör med adaptive mode på CPU core voltage möjligtvis?
Själv testade jag att sätta detta till manual för att temperatur och spänning inte skulle skena så att jag lärde känna komponenterna lite bättre i början.
Men plattformen är jädra temperaturkänslig och jag har nog fått en rätt kass processor för ändamålet.

Hehe tack så mycket
Jag körde med Adaptive Mode först, men det blev inte direkt bra - då prime95 (detta var det första jag gjorde, vid första försöket att överklocka) drog iväg spänningen till ca 1.33V, detta var inte direkt det jag ville ... då jag satte en vcore på endast 1.200.

Har troligtvis fått det att fungera lite bättre nu med byte utav kylpastan - som för övrigt var väldigt dålig på cpun.
I XTU / x264 kommer jag upp i ca 60-65grader (med spikar upp till 65) vilket jag tycker är helt okej endå - vid 1.252 vcore samt 4.2ghz, med en ring på 4ghz.

Oerhört tacksam för alla svar, då det verkligen har hjälp mig på traven - både frågor samt svar.
Kommer troligtvis nöja mig med 4.2 än så länge då jag inte är i behov utav mer

Tack åter igen!! // Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB