gtx 970 och i5-3570k 500w aggregat, någon idé ens?

Permalänk

gtx 970 och i5-3570k 500w aggregat, någon idé ens?

Som titeln lyder så har jag en i5-3570k och msi-gtx 970 under huven med blygsamma 500w kraft från ett be quiet kraft aggregat.
Min cpu flaskhalsar lite när jag spelar far cry 4 så jag blir sugen att överklocka denna en smula men undrar om det är värt risken innan jag innhandlar ett nytt aggregat.

Har läst att det går att klocka den helt okej med bara 30-40 watt extra i förbrukning men jag har aldrig gjort detta innan.
Några tankar? Tips om program för att mäta hur många watt som används av systemet? Jag är en otålig idiot och borde vänta tills jag har nytt aggregat?

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du kan överklocka lite utan problem.

Inte hela sanningen men kan iaf få en uppfattning:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Permalänk
Medlem

Program för att mäta förbrukningen finns inte, du får köpa en effektmätare som du kopplar in mellan datorn och vägguttaget.
Effektmässigt borde du dock ligga på den lugna sidan, kör på!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Inga problem alls. Klocka på du.

Redaktionens processor är mycket med strömförbrukande. Samt överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8937?k=e2910c4a25a20...

Inga problem alls. Klocka på du.

Redaktionens processor är mycket med strömförbrukande. Samt överklockad.

Finns det inte något test med ett vanligt Zotac 970? Den som står med i listan är ju AMP varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Finns det inte något test med ett vanligt Zotac 970? Den som står med i listan är ju AMP varianten.

Osäker. Men det har en lägre förbrukning än Omega:n, med säkert 20 watt eller något i den stilen. Kring Strix:et och MSI:t. -ish...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Osäker. Men det har en lägre förbrukning än Omega:n, med säkert 20 watt eller något i den stilen. Kring Strix:et och MSI:t. -ish...

Låter rimligt. Den använder ju 2st 6pins, finns det rum för överklockning kanske? Får testa mina temps sen också

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, klockade min phenom II x4 965 till över 4ghz (som är riktigt tröstig) samt hade ett gtx 770 i riggen. Allt detta på ett 400w agg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealGamerPcNoob:

Som titeln lyder så har jag en i5-3570k och msi-gtx 970 under huven med blygsamma 500w kraft från ett be quiet kraft aggregat.
Min cpu flaskhalsar lite när jag spelar far cry 4 så jag blir sugen att överklocka denna en smula men undrar om det är värt risken innan jag innhandlar ett nytt aggregat.

Har läst att det går att klocka den helt okej med bara 30-40 watt extra i förbrukning men jag har aldrig gjort detta innan.
Några tankar? Tips om program för att mäta hur många watt som används av systemet? Jag är en otålig idiot och borde vänta tills jag har nytt aggregat?

Tacksam för råd!

Jag har också ett GTX 970, men jag har cpu I7 860, när jag kör far cry 4, på mer eller mindre max så kan jag inte se att min cpu får 100% belastning en enda gång, tycker dock att min cpu är dags att byta, men måste fråga...

Hur märker du att den flaskar?

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Jag har också ett GTX 970, men jag har cpu I7 860, när jag kör far cry 4, på mer eller mindre max så kan jag inte se att min cpu får 100% belastning en enda gång, tycker dock att min cpu är dags att byta, men måste fråga...

Hur märker du att den flaskar?

Hmm, det laggar ibland och jag drog slutsatsen att det var pga cpu:n. jag baserar det på siffror från MSI afterburner där det står att cpu 1, 2, 3 och 4 har jobbat på 100% i dom högsta spiksen efter jag spelat. Som mitt användarnamn antyder är jag mer eller mindre ny på banan när det gäller pc så kanske jag feltolkar?

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Det ska inte vara några problem, klockade min phenom II x4 965 till över 4ghz (som är riktigt tröstig) samt hade ett gtx 770 i riggen. Allt detta på ett 400w agg.

Nice! Det låter lovande

Permalänk
Skrivet av Santrik:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8937?k=e2910c4a25a20...

Inga problem alls. Klocka på du.

Redaktionens processor är mycket med strömförbrukande. Samt överklockad.

Tack så mycket, då blir det klock snart! Schysst att du tog dig tid att klistra

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Program för att mäta förbrukningen finns inte, du får köpa en effektmätare som du kopplar in mellan datorn och vägguttaget.
Effektmässigt borde du dock ligga på den lugna sidan, kör på!

Okej, tackar för snabbt svar!

Permalänk
Skrivet av fark:

Skulle tro att du kan överklocka lite utan problem.

Inte hela sanningen men kan iaf få en uppfattning:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Grym länk! Tar denna med en nypa salt då men det känns ändå betryggande, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealGamerPcNoob:

Hmm, det laggar ibland och jag drog slutsatsen att det var pga cpu:n. jag baserar det på siffror från MSI afterburner där det står att cpu 1, 2, 3 och 4 har jobbat på 100% i dom högsta spiksen efter jag spelat. Som mitt användarnamn antyder är jag mer eller mindre ny på banan när det gäller pc så kanske jag feltolkar?

Ofan där ser man, var längesedan jag höll på att överklocka osv. Visste inte ens at tman kunde se cpu aktivitet i afterburner...
Men jag har jäkligt svårt att tänka mig att du får bättre prestanda av att överklocka, men det är ju gratis å lite roligt att pilla med så lycka till