4x ramstickor men hittar bara två av dom

Permalänk
Medlem

4x ramstickor men hittar bara två av dom

uppgraderade nyligen två av hemmets datorer, så när jag var påväg att kasta ut allt gammalt skit så tänkte jag att jag kunde fixa till med min server dator och ge den två extra stickor med ram eftersom min bara hade 2 och skulle verkligen behöva boosten.

när jag går in i bios så säger den dock bara att datorn har 4gb ram, fastän den bör ha 8gb.
ramminnena är av samma timings och hastighet, kanske eventuellt även av samma företag, men jag kan inte få dom att köra tillsammans. har ni något tips på hur jag ska göra så dom paras ihop eller är det bara att kasta stickorna och leva med 4gb?

edit: testade med 2st andra stickor, som jag är hundra på att det är samma märke, samma timing och samma speed på. fortfarande ingen lycka. testade att flytta de fungerande minnena till b1,b2 och dom fungerade ändå så det är inte fel på portarna.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är du säker på då att datorn har support för 8Gb samt just den storlek du har på stickorna?

Så jag antar att du har 4x2Gb stickor, men vad är det för moderkort i den?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör du 32 eller 64bit operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Kör du 32 eller 64bit operativsystem?

Spelar ingen roll i detta fallet då han kollar i bios/uefi.
Jag hade nog (som tidigare nämnts) kollat moderkortets specifikationer.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är du säker på då att datorn har support för 8Gb samt just den storlek du har på stickorna?

Så jag antar att du har 4x2Gb stickor, men vad är det för moderkort i den?

vet faktiskt inte, med datorn är inte speciellt gammal, 2-3 år kanske. den har en i5 iaf. då borde den väl palla 8gb? om inte, kan jag ta en närmare koll och försöka lista ut kompletta namnet, för just nu vet jag bara att det är ett msi bord

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

vet faktiskt inte, med datorn är inte speciellt gammal, 2-3 år kanske. den har en i5 iaf. då borde den väl palla 8gb? om inte, kan jag ta en närmare koll och försöka lista ut kompletta namnet, för just nu vet jag bara att det är ett msi bord

Dra hem CPU-Z och kolla vad du har.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet faktiskt inte, med datorn är inte speciellt gammal, 2-3 år kanske. den har en i5 iaf. då borde den väl palla 8gb? om inte, kan jag ta en närmare koll och försöka lista ut kompletta namnet, för just nu vet jag bara att det är ett msi bord

är det en så pass färsk som i5 så är det inte nån sån limit som spökar, minst 16Gb samt 4Gb stickor ska fungera.

Det kan vara skadade/böjda pinnar i CPU soketen som är orsaken beror lite på om det är första eller andra generationen av i5.
Första generation har minneskontrollerna på moderkortet, andra generation och senare har den inbyggd i CPU.

Vet du vilken CPU det är du har? kolla med CPU-Z annars.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300