Kan inte ansluta mitt GTX 970 i nätagget.

Permalänk

Kan inte ansluta mitt GTX 970 i nätagget.

Jag beställde en ny dator i delar, och kan inte koppla in mitt grafikkort
http://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970-spel... i pci-e kontakten.
Har detta nätagget,

http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4... , fick 1x6 hone kontakt & 2x3 hane kontakt.

Problem är att jag inte kan koppla in hane kontakten i nättaget eftersom den passar inte i pci-e kontakten. måste jag köpa nytt nätagg?

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du behöver 2 st 6 pinnars, ditt nätagg är bara utrustad med en (då det är ganska klent och de inte räknar med att man ska ha ett speciellt kraftfullt grafikkort till det)

Edit:
Ja, det bästa är iaf att köpa nytt nätagg. Kanske hade gått att få det att orka i någon fullösning med splitters eller adaptrar, men inte att rekommendera alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du behöver 2 st 6 pinnars, ditt nätagg är bara utrustad med en (då det är ganska klent och de inte räknar med att man ska ha ett speciellt kraftfullt grafikkort till det)

Ett 970 drar inte så himla mycket. Om han inte har miljarder hårddiskar så kan kan säkert köpa en billig adapter och ta strömen från de kablarna. Varför skulle det vara en fullösning? För den är billig och fungerar minst lika bra?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrbleInParadise:

Jag beställde en ny dator i delar, och kan inte koppla in mitt grafikkort
http://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970-spel... i pci-e kontakten.
Har detta nätagget,

http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4... , fick 1x6 hone kontakt & 2x3 hane kontakt.

Problem är att jag inte kan koppla in hane kontakten i nättaget eftersom den passar inte i pci-e kontakten. måste jag köpa nytt nätagg?

Tack för hjälp!

Finns adapter Molex till PCI 6pin

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

finns 2 molex kontakter så koppla in dom och kör 2x molex PCI-E 6 pin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Ett 970 drar inte så himla mycket. Om han inte har miljarder hårddiskar så kan kan säkert köpa en billig adapter och ta strömen från de kablarna. Varför skulle det vara en fullösning? För den är billig och fungerar minst lika bra?

Det är väl mest bara att jag resonerar som att nätdelen inte är en del som man bör snåla på rent generellt. Skulle personligen inte köpa ett nätagg som har färre än 2 st 6+2 portar på en dator då jag tänkt att ha ett grafikkort och 4 i motsvarande dator då dubbla grafikkort är tänkt att användas. Men som jag skrev så trodde jag fortfarande att det kommer att fungera.

Edit:
Fullösning blir det ju eftersom man gör om en port som är tänkt att uppfylla en spec (190W har jag för mig?), i detta fall 8 pinnars till 2 st 6 pinnars (runt 140 w per st lr liknande) som då inte med 100% säkerhet kommer att klara sina specade maxeffekter.

Permalänk

Tack för svaren!

Men problemet är att det är 8 pin hona i nättaget och den kontakten oliver länkade på bild, den har jag. Hane kontakten på den går inte att koppla in i nätagget för att plasten är för tjock runt om kring.

Någon som rekommenderar ett bra nättagg?

Permalänk
Medlem

Det ska fungera om du kopplar rätt. Tror inte Fractal Design har så dålig kvalitet att kontakterna inte passar där de är tänkta att passa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har valt att skicka tillbaka mitt nätagg och ta ett nytt, tänkte ta ett med 600W om det är nödvändigt. Har ett fractal chassi betyder det att jag måste köpa ett fractal nätagg?

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska fungera om du kopplar rätt. Tror inte Fractal Design har så dålig kvalitet att kontakterna inte passar där de är tänkta att passa.

Fick hjälp när jag beställde delarna, står att graffet behöver minimum ett 600W nätagg, kanske är detta nätagget utset för lite sämre grafikkort?

Permalänk
Medlem

Nej du kan välja vilken tillverkare du vill på nätaggregatet. Du behöver inte 600W. 500W räcker om det har två PCI-E strömkablar. Men du måste koppla kablarna rätt för att det ska fungera. (Adaptern som är 2 molex -> PCI-E ska du inte använda om du köper ett nytt nätaggregat.)

T.ex.
http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530w-80-bronze-modular
http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-550w-80-bronze-modular

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du behöver absolut inte 600W för ett 970. Rekommendationen är krafigt överdriven. Hela datorn kommer att dra runt 300W som max.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av TrbleInParadise:

Fick hjälp när jag beställde delarna, står att graffet behöver minimum ett 600W nätagg, kanske är detta nätagget utset för lite sämre grafikkort?

Allt i min sign körs på ett 550w nättag, så du har ett hum om vad som behövs.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrbleInParadise:

Fick hjälp när jag beställde delarna, står att graffet behöver minimum ett 600W nätagg, kanske är detta nätagget utset för lite sämre grafikkort?

Grafikkortstillverkarna garderar sig mot att användarna sitter på 200-kronars 500W nätdelar, dvs nätdelar med hittepåsiffror som inte klarar mer än halva effektangivelsen. Tex Ace Raw Deal som i Swecs testlabb exploderade/brann upp när de ökade lasten från 50% till 75%. Vill minnas att 4 av 4 nätdelar small.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrbleInParadise:

Har valt att skicka tillbaka mitt nätagg och ta ett nytt, tänkte ta ett med 600W om det är nödvändigt. Har ett fractal chassi betyder det att jag måste köpa ett fractal nätagg?

Nej det är inget som du behöver ha. Det är universalpassning på dem så du kan köpa vilket du vill.
Men du sade att det inte gick att koppla den 6+2 pinsen till ditt kort? En dum fråga men hade du rättvänd kabel eller ens rätt kabel när du testade?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska fungera om du kopplar rätt. Tror inte Fractal Design har så dålig kvalitet att kontakterna inte passar där de är tänkta att passa.

Skrivet av Jalle64:

Nej det är inget som du behöver ha. Det är universalpassning på dem så du kan köpa vilket du vill.
Men du sade att det inte gick att koppla den 6+2 pinsen till ditt kort? En dum fråga men hade du rättvänd kabel eller ens rätt kabel när du testade?

Jag använde den kablen jag fick med GTX970, den passade inte in i nätaggets uttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrbleInParadise:

Jag använde den kablen jag fick med GTX970, den passade inte in i nätaggets uttag.

Nej, de ska kopplas i de fyrapins molex som du bör ha på någon av dina kablar som följde med nätagget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nej, de ska kopplas i de fyrapins molex som du bör ha på någon av dina kablar som följde med nätagget.

De va just sånna jag fick med grafikkortet hane, problemet är bara att det inte finns någon sladd från nätagget med hone kontakt.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nej, de ska kopplas i de fyrapins molex som du bör ha på någon av dina kablar som följde med nätagget.

http://www.inet.se/files/img/max/6909982_3.png

Permalänk

Den ström kablen jag fick med från nät agget den är 6 pin där man ska koppla in molex:en från grafikkortet, problemet är de att de är 8pin Pci-e i nätagget

Permalänk

Jag har molex sladdarna ikopplade med grafikkortet, men det är 6 pin kontakt, det är 8 pin i nätagget, ska jag beställa en 6+2 pci-e, som går till nätagget?

Permalänk
Entusiast

En del grafikkort kan känna av att man använder molex till PCIe strömadapter. Detta sker genom avkänning på ett av de jordade stiften, som molex-adaptrarna i regel utesluter.
Det i sin tur medför att vissa grafikkort begränsar sitt effektuttag, som i sin tur kan resultera i att grafikkortet kan sänka sin hastighet något.
Kolla upp om ert grafikkort gör detta.

Man sätter dessa begränsningar för att undvika kabelbrand i datorn. Grafikkort kan dra mer ström än vad en eller ett par molex-kontakter och tillhörande sladdar kan leverera.
Det är en stor fördel om man använder ett nätaggregat som har de strömkontakter som behövs. Även om man inte behöver det idag, kan det vara vettigt inför framtida uppgraderingar.

Tillägg:
Molex-adaptrarna kräver att man använder två separata molex-sladdar direkt från nätaggregatet. Att koppla in båda molex-kontakterna på adaptern till samma nätaggs-kabel medför en risk för kabelbrand.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrbleInParadise:

Den ström kablen jag fick med från nät agget den är 6 pin där man ska koppla in molex:en från grafikkortet, problemet är de att de är 8pin Pci-e i nätagget

Om du tittar på bilden så är det just en sådan du behöver som ligger tvåa från vänster. (den bild du lade upp på kablarna). Har du ingen sådan med nätagget 6+2?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

1. Ta den kabeln Jalle64 pratade om (tvåa från vänster med markering "6+2" på dom svarta kontaktern) och anslut den vita änden i nätaggets vita port.
2. Ta kontakterna på samma kabel, märkta "6+2", och anslut dessa i ditt grafikkort. Om ditt kort bara använder 6pins kontakter, låt "2orna" hänga på sidan.
3. PROFIT!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T