Absolut bästa och mest prisvärda kortet just nu?

Permalänk
Medlem

Absolut bästa och mest prisvärda kortet just nu?

Hejsan Sweclockare! <3

Har funderat på ett nytt grafikkort och tänkte vart är bättre att fråga än Sweclockers forum? Ingenstans förmodligen.

So...

Jag sitter just nu på ett GTX 760 och det funkar utmärkt men eftersom jag har lite cash att spendera och har allt jag behöver i burken i övrigt mer eller mindre så skulle det sitta fint med ett riktigt bra kort.

Så vad tycker ni jag ska köpa? Har kollat lite på GTX 970 kort och de verkar intressanta.

Är det värt att byta upp från ett 760 just nu? Vilket är det bästa och mest prisvärda kort just nu? Ska jag vänta på ett nysläpp eller på att prisen sjunker på några andra bra kort?

Har väl tänkt något kort runt 3,000-5,000 kronor eller så. Men kan tänka mig att både betala lite mindre och lite mer, beroende på vad ni rekommenderar.

Så, ge mig lite tips och info här nu boys & girls!

Gott nytt år på er! <3
-Gabbe

Permalänk
Medlem

med den budgeten kan du lika gärna gå all-in på ett GTX 980,
eller ett GTX 970 god prestanda i förhållande till vad man betalar.

Om du inte har alltför bråttom kan avvakta och se om AMD har nån ny serier på gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tror det finns redan 97 sånna här frågor och inlägg redan. Testat att söka på forumet??

Orkar du inte det så besvarar föregånde inlägg ovan mig det bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

absolut bästa och absolut prisvärdaste är 2 totalt olika saker, inom din budget är nog 970 ett bra val dock.

har inte kolla på mest prisvärda kortet just nu men gissar att det är nåt i stil med 280x / snäppet under i nåt av lagen.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tror det finns redan 97 sånna här frågor och inlägg redan. Testat att söka på forumet??

Orkar du inte det så besvarar föregånde inlägg ovan mig det bra.

Jo visst, men det förändras ju ganska så snabbt. Det kan ju komma ut ny information imorgon liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tror det finns redan 97 sånna här frågor och inlägg redan. Testat att söka på forumet??

Orkar du inte det så besvarar föregånde inlägg ovan mig det bra.

När man ändå ska lägga så mycket pengar känns det rätt bra att få någon sorts personlig feedback även om det redan är besvarat i tidigare trådar. Just my 2 cents.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

har fyndat 2 st MSI GeForce GTX 970 Gaming på netonnet för runt 3200kr st bara att kolla priserna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

Jo visst, men det förändras ju ganska så snabbt. Det kan ju komma ut ny information imorgon liksom.

Gtx 960 kommer snart och bör bli ett riktigt fint kort för 2000kr.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

När man ändå ska lägga så mycket pengar känns det rätt bra att få någon sorts personlig feedback även om det redan är besvarat i tidigare trådar. Just my 2 cents.

Håller inte med där. Naturligtvis ska man ha gjort en bra research innan man köper en dyr pryl , därav man "iaf jag" lägger ner lite tid på att googla/söka på fler än ett forum för att få information på det man är ute efter. Frågar man bara på ett ställe och litar på det är det lätt att man får begränsad och/eller felaktig information pga tycke och smak, samt många som skriver påhittad fakta, eller fakta baserad på rykte eller rent av fanboy,s åsikter.

Sen ska man nu fråga något kan man väl lära sig via andras redan besvarade frågor hur man frågar och vilken fakta man själv bör bidra med :

* Resterande hårdvara? , Cpu,Psu osv.
* Vilken upplösning man tänker använda kortet i. Tex : 1080p,1440p,4k. 60hz/120hz/144hz , med eller utan Vsync.
* Är det avsett för spel eller något annat.
* Vid spelande säg krav på grafik inställning man vill/önskar köra i och vilken fps man vill uppnå.
* Vid spelande så vilken typ av spel, gärna lite exempel. Bf4, wow, crysis, Harpan osv.
* Vilket OS man kör.
* Om man vill köra sli/xfire nu eller i framtiden.

Finns säkert mer o tänka på , men har man fakta på det jag skrev kan man besvara TS fråga direkt.

Mvh Mogwaii

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Håller inte med där. Naturligtvis ska man ha gjort en bra research innan man köper en dyr pryl , därav man "iaf jag" lägger ner lite tid på att googla/söka på fler än ett forum för att få information på det man är ute efter. Frågar man bara på ett ställe och litar på det är det lätt att man får begränsad och/eller felaktig information pga tycke och smak, samt många som skriver påhittad fakta, eller fakta baserad på rykte eller rent av fanboy,s åsikter.

Sen ska man nu fråga något kan man väl lära sig via andras redan besvarade frågor hur man frågar och vilken fakta man själv bör bidra med :

* Resterande hårdvara? , Cpu,Psu osv.
* Vilken upplösning man tänker använda kortet i. Tex : 1080p,1440p,4k. 60hz/120hz/144hz , med eller utan Vsync.
* Är det avsett för spel eller något annat.
* Vid spelande säg krav på grafik inställning man vill/önskar köra i och vilken fps man vill uppnå.
* Vid spelande så vilken typ av spel, gärna lite exempel. Bf4, wow, crysis, Harpan osv.
* Vilket OS man kör.
* Om man vill köra sli/xfire nu eller i framtiden.

Finns säkert mer o tänka på , men har man fakta på det jag skrev kan man besvara TS fråga direkt.

Mvh Mogwaii

Självklart har jag sökt runt och kollat på olika kort i min prisklass. Jag har också sökt runt lite här, men som en herre tidigare sade här är det skönt att få lite fräscha och personliga tips. Dessutom kan jag inte så överdrivet mycket om korten jag kollat på.

Men visst, jag kan gärna bidra med lite information!

* Sitter på en Intel Core i7-3820 Processor och Silver Power SP-S850 850W PSU

* Kommer att användas i 1080p i 60hz och ibland med vsync ibland utan beroende på vilket spel det handlar om.

* Kortet ska indeed användas för spel som huvudsyfte

* Jag spelar allt möjligt. Alla nya spel skulle jag vilja klara av i 1080p och Ultra settings osv. Mitt 760 klarar ju BF4 i 1050p med ultra väldigt bra. Till och med 1080p klarar den ganska bra (lite drops under 40 fps då och då).
Basically: Jag siktar på 1080p på Ultra allting och i hög FPS (60-100+ fps) i förhoppning!

* Jag kör Windows 8.1

* Jag är inte helt säker på om jag vill köra SLI i framtiden men att ha möjligheten skulle ju vara najs så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

Självklart har jag sökt runt och kollat på olika kort i min prisklass. Jag har också sökt runt lite här, men som en herre tidigare sade här är det skönt att få lite fräscha och personliga tips. Dessutom kan jag inte så överdrivet mycket om korten jag kollat på.

Men visst, jag kan gärna bidra med lite information!

* Sitter på en Intel Core i7-3820 Processor och Silver Power SP-S850 850W PSU

* Kommer att användas i 1080p i 60hz och ibland med vsync ibland utan beroende på vilket spel det handlar om.

* Kortet ska indeed användas för spel som huvudsyfte

* Jag spelar allt möjligt. Alla nya spel skulle jag vilja klara av i 1080p och Ultra settings osv. Mitt 760 klarar ju BF4 i 1050p med ultra väldigt bra. Till och med 1080p klarar den ganska bra (lite drops under 40 fps då och då).
Basically: Jag siktar på 1080p på Ultra allting och i hög FPS (60-100+ fps) i förhoppning!

* Jag kör Windows 8.1

* Jag är inte helt säker på om jag vill köra SLI i framtiden men att ha möjligheten skulle ju vara najs så klart.

Bästa enligt min uppfattning är geforce 980 , bra och mer prisvärt är geforce 970.

Har du inte allt för brått om att byta så invänta amd,s kommande kort då det verkar ev vara bra, svårt o säga men tiden får utvisa.

Jag hade valt geforce då de presterar bättre än amd , drar mindre ström och går svalare.
Hur det ser ut om 3-6 månader återstår o se.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Eftersom du drar upp BF4 så kan du ju kolla skillnaden i boost du kommer få här med ett 970/980:
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mycket som revolverar runt 970/980 just nu. Om jag skulle köpa ett 970 eller 980, vilken modell och tillverkare är bäst?
Och vilken tillverkare slipper jag COILWHINE ifrån? Läst att detta tydligen är ett problem med dessa modeller.

Permalänk
Medlem

Tänk ett steg längre, t ex:
Kommer du att spela i högre upplösning än 1080p i framtiden?
Kan/vill du köra SLI?

Det är alltid bra att ha en strategisk plan/känsla för hur ditt system skall uppgraderingsprioriteras, och utifrån det se till att man inte målar in sig i ett hörn genom att pga snålhet eller uppgraderingskåthet köpa fel (mindre optimala) komponenter.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tänk ett steg längre, t ex:
Kommer du att spela i högre upplösning än 1080p i framtiden?
Kan/vill du köra SLI?

Det är alltid bra att ha en strategisk plan/känsla för hur ditt system skall uppgraderingsprioriteras, och utifrån det se till att man inte målar in sig i ett hörn genom att pga snålhet eller uppgraderingskåthet köpa fel (mindre optimala) komponenter.

Jag listade mestadels av svaren på de frågorna i några poster ovan. Men absolut, sånt har jag i åtanke! Därför jag frågar här vilken modell av 970 eller 980 som är bäst och inte har coilwhine issues osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

Mycket som revolverar runt 970/980 just nu. Om jag skulle köpa ett 970 eller 980, vilken modell och tillverkare är bäst?
Och vilken tillverkare slipper jag COILWHINE ifrån? Läst att detta tydligen är ett problem med dessa modeller.

Sitter du inte redan på en SSD är självklara valet 970 + SSD istället för enbart ett 980.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Sitter du inte redan på en SSD är självklara valet 970 + SSD istället för enbart ett 980.

I så fall är det bättre att köpa ett 980 nu och en SSD senare.

Han kommer inte få högre FPS i BF4 av en SSD.

Permalänk
Medlem

köpte ett Asus 290x Matrix Platinum för 2990kr

överklockar som ett monster om du är intresserad av sådant

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

I så fall är det bättre att köpa ett 980 nu och en SSD senare.

Han kommer inte få högre FPS i BF4 av en SSD.

Vill minnas FZ gjorde ett test kring detta då SSD var nytt å fräscht och kom till att man kan förvänta sig runt 0.1fps mer eller nått sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sitter du inte redan på en SSD är självklara valet 970 + SSD istället för enbart ett 980.

Har en 120 GB SSD men kör bara windows på den i stort sett. Hur skulle det hjälpa mig in terms of game performance? Har väl bara med laddningstider att göra?

So, ingen som har tips på de bästa 970 och 980 prestandamässigt + utan coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

Har en 120 GB SSD men kör bara windows på den i stort sett. Hur skulle det hjälpa mig in terms of game performance? Har väl bara med laddningstider att göra?

So, ingen som har tips på de bästa 970 och 980 prestandamässigt + utan coilwhine?

Du kan inte få både det absolut bästa och mest prisvärda samtidigt. Det ät liksom varandras motpoler. Det absolut bästa kommer alltid med ett rejält prispåslag.

Skillnaden mellan korten är inte stora prestandamässigt i standardläge. Kylarens egenskaper är vad som skiljer korten åt, och avgör hur mycket de kan klockas. Först då syns skillnaden. Ett kort som i Swecs recension anges som lite spoltjut kan i kommentarsfältet få omdömen allt mellan knäpptyst till att låta som en visselblåsare. Kortet är inte ensamt avgörande för om det låter. Alla andra komponenter påverkar.

Din fps påverkas inte av SSD. Du får först och främst lägre laddningstider. Du kan även få färre eller mindre hack/ryck. Tex om du startar banan inomhus, och när du första gången får syn på utomhusmiljön. Nya texturer måste laddas in i grafikminnet, vilket kan få spelet att hacka till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Prisvärt och bäst går inte ihop.

Prisvärt då tar du priset på alla kort och delar med ngt prestandaindex(t.ex. sweclockers) så du får kostnad per prestandaenhet. Det med lägst kostnad per prestandaenhet är det mest prisvärda kortet.

Bästa kortet är i regel det dyraste men det är i princip aldrig det mest prisvärda.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

För att klara upp lite:
Jag ville veta både de bästa korten ute just nu (som inte är typ 15k+ utan för privat bruk) och vilka utav dessa som är mest prisvärda. Till exempel har jag hört att GTX 980 ger ungefär 15% mer prestanda än 970 i snitt men kostar typ 60% mer (jag vet att dom numren kanske inte stämmer helt och hållet, men det var principen jag var ute efter).

Hoppas det klarar upp det, och lämna gärna några faktiska tips nu. Vilka 970 eller 980 är bäst? MSI? Gainward? Osv

Permalänk
Medlem

Mycket besserwissrande från personer i den här tråden. Ni vet mycket väl vad ts menar. Det finns 100-tals sådana här trådar.

Ska själv byta upp mig snart från gtx 670 till ett 970. Imo så har alltid gtx -70 varit den bästa blandningen mellan pris/prestanda. Lutar mot Asus eller MSI-modellen som verkar vara snarlika (båda har passiv kylning upp till 60c då fläkten drar igång. En smidig funktion tycker jag.

Det kortet som skiljer sig lite är Gigabytes G1 gaming-modell som är strömhungrigare (8+6 pin vs 8 pin på msi/asus), betydligt längre (kan vara ett problem i vissa chassin) och generellt mer högljud pga en ganska agressivt satt fläktkurva som standard. Det som talar för kortet är att det är "handplockat" för att vara extra överklockningsvänligt. Gigabyte har en backplate också vilket är ett +.

Vet inte så mycket om övriga modeller som trillat in på löpande band men kolla sweclockers recensioner så får du en bra uppfattning.

Kortfattat skulle jag i dagsläget välja ett gtx 970 över 980 och AMD finns inte en på tapeten just nu i den prisklassen förrens vi fått se deras nya modeller.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Det kortet som skiljer sig lite är Gigabytes G1 gaming-modell som är strömhungrigare (8+6 pin vs 8 pin på msi/asus), betydligt längre (kan vara ett problem i vissa chassin) och generellt mer högljud pga en ganska agressivt satt fläktkurva som standard. Det som talar för kortet är att det är "handplockat" för att vara extra överklockningsvänligt. Gigabyte har en backplate också vilket är ett +.

Värt att nämna är att Gigabytes kort verkar ha betydligt bättre kylning av spänningsregulatorerna än korten från både Asus och MSI enligt guru3d där Gigabyte G1 ligger på 60-65° C, Asus Strix på ~80° C och MSI Gaming på ~87° C. Det är få recensioner som brukar kolla upp detta tyvärr.

Om det kommer göra någon skillnad i praktiken vet jag inte, men lägre temperaturer brukar ju alltid vara att föredra om man prioriterar längre livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Mycket besserwissrande från personer i den här tråden. Ni vet mycket väl vad ts menar. Det finns 100-tals sådana här trådar.

Ska själv byta upp mig snart från gtx 670 till ett 970. Imo så har alltid gtx -70 varit den bästa blandningen mellan pris/prestanda. Lutar mot Asus eller MSI-modellen som verkar vara snarlika (båda har passiv kylning upp till 60c då fläkten drar igång. En smidig funktion tycker jag.

Det kortet som skiljer sig lite är Gigabytes G1 gaming-modell som är strömhungrigare (8+6 pin vs 8 pin på msi/asus), betydligt längre (kan vara ett problem i vissa chassin) och generellt mer högljud pga en ganska agressivt satt fläktkurva som standard. Det som talar för kortet är att det är "handplockat" för att vara extra överklockningsvänligt. Gigabyte har en backplate också vilket är ett +.

Vet inte så mycket om övriga modeller som trillat in på löpande band men kolla sweclockers recensioner så får du en bra uppfattning.

Kortfattat skulle jag i dagsläget välja ett gtx 970 över 980 och AMD finns inte en på tapeten just nu i den prisklassen förrens vi fått se deras nya modeller.

Ja det känns lite som vissa inte ens läser innehållet i mitt första inlägg, för att inte tala om andra inlägg som har sagt exakt samma sak, utan att svara på någon riktig fråga.

Men men, i vilket fall var ditt svar väldigt hjälpsamt! Ska ha detta i åtanke när jag väljer.
Är coilwhine fortfarande ett problem över huvud taget med 970 modellerna? Bör man vara orolig om man beställer ett t.ex 970 i dagsläget?

Jo jag antar att ett 970 räcker men kanske lika gärna kan smälla på ett 980 eftersom jag inte planerar på att köpa ett nytt kort på ett bra tag efter detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabbe93:

Har en 120 GB SSD men kör bara windows på den i stort sett. Hur skulle det hjälpa mig in terms of game performance? Har väl bara med laddningstider att göra?

So, ingen som har tips på de bästa 970 och 980 prestandamässigt + utan coilwhine?

Som skrivet i typ 99% av trådar omkring detta fenomen (CW) så är detta omöjligt att svara på då det beror på vilken tur du har i lotteriet. Så köp och kolla att du kan byta om du inte är nöjd!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Mest prisvärt i övre prestandasegmentet - valfritt 970 som du nog blir nöjd med. Men om du är beredd att lägga drygt femtusen så skulle jag kört på ett 980. Vill du ha stabila 60fps+ med allt på ultra så finns det större förutsättningar för det med ett 980 i 1080p. Tex så droppar mitt 970 under 60fps titt som tätt i FC4 och ACU. Dåligt optimerade spel, visst, men fler dåligt optimerade och mer krävande spel kommer släppas i framtiden.
Coilwhine finns på alla modeller, inte bara 900 serien, tycks uppmärksammans mer nu dock. De flesta kort har mer eller mindre hörbar coilwhine i menyer där fps hoppar upp i hundratals eller tusentals fps. Kan avhjälpas med adaptive V-sync i nvidia kontrollpanel. Som sagt, lite av ett lotteri.
Varför inte detta: http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Det kortet som skiljer sig lite är Gigabytes G1 gaming-modell som är strömhungrigare (8+6 pin vs 8 pin på msi/asus)

MSI 970 har även det 8+6 pin strömförsörjning.