Permalänk
Medlem

Chassi fläktar snurrar inte

Tjena, Har fått ett problem med fläktarna i min dator. Dem snurrar inte, vi snackar om två chassifläktar alltså inte cpu eller gpu fläktar för dem funkar bra.
Problemet är helt enkelt att dem inte snurrar och datorn blir fort ganska varm då. Jag tror problemet uppstod när jag gjorde en ominstallation av mitt operativsystem, win 7. Vad jag kan se så sitter alla sladdar som går från och till fläktarna fast så ingen sladd är lös eller något.
Finns det någon kontrollpanel för fläktarna så man kan få igång dem där ifrån?
Min set-up finns i signaturen.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Finns det någon kontrollpanel för fläktarna så man kan få igång dem där ifrån?

BIOS

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vart hittar men det?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZapeX:

Vart hittar men det?

Var du hittar BIOS? Du trycker på DEL knappen innan Windows börjar ladda.
Sen in på "Hardware monitor" eller liknande

Permalänk
Skrivet av ZapeX:

Tjena, Har fått ett problem med fläktarna i min dator. Dem snurrar inte, vi snackar om två chassifläktar alltså inte cpu eller gpu fläktar för dem funkar bra.
Problemet är helt enkelt att dem inte snurrar och datorn blir fort ganska varm då. Jag tror problemet uppstod när jag gjorde en ominstallation av mitt operativsystem, win 7. Vad jag kan se så sitter alla sladdar som går från och till fläktarna fast så ingen sladd är lös eller något.
Finns det någon kontrollpanel för fläktarna så man kan få igång dem där ifrån?
Min set-up finns i signaturen.

Tack på förhand

Har du installerat chipset drivrutinerna till moderkortet? Finns på moderkorts skivan eller på msi hemsida.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Har du installerat chipset drivrutinerna till moderkortet? Finns på moderkorts skivan eller på msi hemsida.

Installerade precis chipset drivrutinerna men det verkade inte funka

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk

Fläkktarna är kopplade till fläktkontrollern i ditt chassi eller ? Isåfall kanske det är så att kontakten till fläktkontrollern lossnat, händer lätt om man t.ex råkar ha loss fronten. Kan va värt att kolla iallafall. Har hänt mig en gång när ja skulle flytta datorn o råkade jucka av frontpanelen.

Enkelt att kolla, dem sitter precis bakom där spakarna för de olika lägena sitter.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:
Skrivet av makn:

Var du hittar BIOS? Du trycker på DEL knappen innan Windows börjar ladda.
Sen in på "Hardware monitor" eller liknande

Var inne i BIOS nu och såg att de var inställda på att snurra vid 40 grader så jag tog bort det men fläktarna började inte snurra för det ?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||