MSI GT80 SLI Titan är världens första bärbara dator med mekaniskt tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ful som stryk!
Men ändå modigt att MSI att dom vågar skapa en så udda best.

4.5 kg, man kan använda den för att gymma med också, om man inte har hantlar och skivstav.

Jag läste först skidstav, och styrketränar med en sådan så är ju 4,5 kg en utmaning
Tog några sekunder innan jag spårade in på skivstång.

OnT, 80-talet går igen med tangentbordet i framkant.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ääh 4.5 kg är ju ingenting. Min stationära väger ju 10 kg utan komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av yellonet:

Den första? Brukade inte alla bärbara ha mekaniska tangentbord?

http://www.karen-strong.com/wp-content/uploads/2010/05/laptop...

Och tycker man inte att det duger med en 17" skärm så kan man alltid skaffa en Mapcom olle 3D SLI

Det är vad jag kallar en släpbar. 10-14 Kg

Visa signatur

Dyslektiker, Så förvänta inte er värden bästa meningsbyggnad ;)

Chassi: Fractal Design Define S | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: i9 9900K @3.6GHz | RAM: G.skill 16Gb | GPU: Gigabyte GTX 1080 Ti | PSU: Fractal design Ion+ 860W| M.2: 3X Intel p660 1TB | Skärm: 3X MSI Optix 1440p | Targentbord: Razer Blackwidow TKL | Mus: Steelseries Rivla | Headset: Sennheiser GAME Zero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För den som inte vill fingra på något mindre än mekaniska brytare introducerar MSI en ny bärbar värsting med fullfjädrade Cherry MX.

Microsoft Surface PRO har mekaniska tangentbord.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Clas.loden:

Och tycker man inte att det duger med en 17" skärm så kan man alltid skaffa en Mapcom olle 3D SLI

http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.157313.1208783719!image...

Det är vad jag kallar en släpbar. 10-14 Kg

Nice, Inga problem för mig att släpa omkring på jämfört med den tunga packningen man bar omkring på i lumpen då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nice, Inga problem för mig att släpa omkring på jämfört med den tunga packningen man bar omkring på i lumpen då.

Håller med de här datorerna är ju inte gjorda för att vara smidiga att plocka med sig överallt varje dag men ändå vara tillräckligt portabla för att inte ta 20min att plocka ihop och sätta upp med massa kablar etc..

Och 4,5kg är ingenting om du nu inte ska promenera genom Sverige, om du bara ska från punkt a till b är det inte mycket bara att ställa ner den ibland när man sitter ner tex...
(Och för er information: En full laddad AK5A väger 4,5kg, så ingenting att bara bära i en rem runt axeln.... En vanlig lumpare bär runt +15kg utrustning utan ryggsäck etc. sen har vi ju jägarna som lätt kan få 50kg+ att kånka runt, men de förstod inte att man kunde lämna trippel skärms gaming riggen med hemma...(finns ju inte tillräckligt med el i fält...duh)
Jag hade tur och slapp bli det, det räckte med att vara skytteslusk med >45kg (KSP58 ensam FTW!!!) på en 8h marsch...)

Jag räknar inte mig själv som särskilt stark förresten var ju en av de svagaste i gruppen så dags att träna gubbar och gummor låt mig se tio desktop lyft (med skärm) och 20 laptop lyft (utan laddare) på momangen

Permalänk
Medlem

Hoppas att sweclockers gör ett test av denna brutala laptop

Jag har burit runder på min m18xr2 som väger 5.4kg nu i 3 år till och från jobb platser och aldrig haft något problem med vikten.
Men de flesta här kanske inte har mycket till muskelbyggnad?

Dra med sig ett "liten stationär" med skärm, tangentbord, chassi samt mus, hörlurar är vad jag kallar släpbart.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

När man kommer till dessa "släpbara" datorer så måste det vara bättre att göra en AIO lösning med separat t-bort.
För hur man än vrider och vänder på det så får man ju ändå en extern PSU och mus.
Då kan man ju lika gärna ha datorn byggd i skärmen och vinna oändligt mycket bättre ergonomi.
Så varje gång den används som stationär så blir det bättre.
Och släpbarheten behöver ju inte påverkas negativt om det medföljer en bra väska som har plats för PSU, t-bord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Aldrig insett poängen med fula klumpiga mekaniska tangentbord till saftiga överpriset och med minimalt med övriga funktioner eller snabbknappar men detta tar ju priset av de alla. Fullkomligt gräsligt.

Men visst, det är ett fritt land och du som läser detta och som tydligen gillar mekaniska tangentbord så absolut, det är din turdag idag!

Det är inte klumpig i det minsta så länge man inte köper ett klumpigt mekaniskt tangentbord, vilket i för sig gäller alla tangentbord och inte bara mekaniska. Sen varför mekaniska ? För att folk som spelar oftast infinner mekaniska tangentbord bara generellt bättre. För att skriva är det väl inte de bästa, men fungerar utan problem när man blir van vid det.

Men om du frågar mig varför man ska ha ett mekaniskt tangentbord på en bärbar ? Absolut ingen aning.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Aldrig insett poängen med fula klumpiga mekaniska tangentbord till saftiga överpriset och med minimalt med övriga funktioner eller snabbknappar men detta tar ju priset av de alla. Fullkomligt gräsligt.

Men visst, det är ett fritt land och du som läser detta och som tydligen gillar mekaniska tangentbord så absolut, det är din turdag idag!

Har du ö.h.t. provat ett mekaniskt tangentbord en längre stund? Det är inga överpriser heller då ett mekaniskt tangentbord har längre livstid än vilket membran-skräp som helst. Extraknappar har jag dålig koll på då jag aldrig behövt några. Numpads är också onödigt bihang så det har jag inte heller någon.

Vad gäller datorn i artikeln så verkar den stor, klumpig och ful. Kan kanske se ett litet behov om man t.ex. bor på två ställen och spelar mycket men annars är laptops och spel sällan en bra kombo i min värld.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kul att du säger att den inte väger så mycket men ändå benämner den som "släpbar".

Ja det var ju menat som ett skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK, en dator som enbart marknadsförs som en speldator ... och så har den en 60 Hz-skärm?! Och 980M SLI?! Med den GPU-kraften och den låga upplösningen ska det självklart sitta en panel med minst 120 Hz (ja, även om det innebär TN) i datorn. Eller ge iallafall kunden möjlighet att välja det. Gör om, gör rätt!

Detta.

Är precis just detta jag har efterfrågat sista året. Det är ju idag relativt mainstream med 120/144Hz-skärmar för gamers. Varför vill jag då köpa en superpåkostad laptop som erbjuder 60Hz-skärm när hårdvaran i egentligen kan producera långt mycket mer än så. Idiotiskt.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Är det bara jag här som tycker att mekaniska tangentbord (cherry) på bärbara datorer är klockrent? Efterlängtat tycker jag.

Nej då. Dessa medlemmar tycker nog också det.

http://www.sweclockers.com/profil/msi-official

http://www.sweclockers.com/profil/msi_jerry

http://www.sweclockers.com/profil/msi_anna

http://www.sweclockers.com/profil/meantek

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Alltid kul när företag testar nya saker, och Alienware / Clevo etc kan behöva lite konkurrens på värsting laptop marknaden.
Tyvärr blir väl design lidande när man ska få in ett mekaniskt tangentbord i en laptop, som samtidigt ska vara ergonomisk.

Hade man valt att lägga tangentbordet på traditionell plats hade datorn med all säkerhet blivit orimligt obekväm att använda.
Med denna design blir det mer likt ett vanligt mekaniskt tangentbord som är utbyggt med en skärm. Och så all hårdvara under dvs.

Men det behövs företag som vågar testa för att få utvecklingen att gå framåt.
Sen att marknaden är väldigt nischad är väl ganska uppenbart. Men som alltid, ALL publicitet är bra för företagen och marknaden.

Nu kanske det är dags för företagen och släppa en 120 hz laptop med IPS och 16:10 så kommentarerna kan fyllas med annat än gnäll från folk.

Permalänk
Medlem

Allt över 2,5Kg på en bärbar är mer eller mindre helt vansinnigt att kånka på, sen så är ju ändå så en bärbar bara är att betrakta som en nöddator i brist på en riktig, och ska bara användas när man MÅSTE ha nått som är smidigt och just bärbart...

Bärbar är bara ett komplement till en riktig dator och är inget som någon kan ha enbart som ända dator, eller borde inte kunna ha iallafall..
Dom som tycker annorlunda är nog lite masochistiskt lagda

Köper dock argumentet med att ha en lite större bärbar när man åker på tex lan, eller besöker kompisar för spelande, men inte denna, den är för stor och tung för att vara bekväm även för detta ändamål..

Missförstå mig inte nu, har inget emot bärbara eller använda dessa, bara dom är någorlunda lätta och smidiga.
Själv brukar jag sitta på stadens caféer och jobba ibland på sommaren bl.a med någon av mina bärbara. en 13.3" och en lätt 15.6" större än så finns det ingen chans i världen att jag skulle använda. inte ens för tunga spel..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Detta ser ju helt sjuk ut :doh:

Ser ju ut som en transformersleksak. Sen förstår jag inte konceptet riktigt... Hardcorespela gör man ju på en Stationär, man vill ju sitta riktigt och ha en bra skärm, på rätt höjd om man vill lira många timmar.

Laptop ja kanske lite lättare spel... Men ändå hyfsat lätt att ta med gärna i ryggan och hellre batteritid på 5 timmar minst timmar för vissa syften... Hellre att en laptop är ful på grund av ett stort batteri. Har den SIMplatts ?

I bland är mindre bättre... Det bara är så-.

Ni kinds får förklara för jag förstår inte konceptet riktigt? Finns ju knappt nån vettig lätt dator under 15 tum med bra batteritid på marknaden med SIM under 10? Med en skärm med vettig upplösning och bra betraktningsvinklar.

Att det skall vara så svårt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Föredetting
Skrivet av yellonet:

Den första? Brukade inte alla bärbara ha mekaniska tangentbord?

Pressreleasen gör gällande att det är den första bärbara gamingmaskinen med mekaniskt tangentbord. Eller ja, den gjorde det de första tio gångerna jag korrade den i alla fall.

Gällande 60Hz på skärmen: sorry. Det finns inga notebookpaneler med högre frekvens. Så fort de finns landar de i en MSI-dator illa kvickt, kan jag lova. Däremot använder datorn inte Optimus, så det är fritt fram för externa skärmar med uppdateringsfrekvenser högre än 60Hz.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Det är inte det att det inte går att bära den, den är väldigt tung för att vara en bärbar dator. Över 2 kilogram så börjar det bli tungt att bära på, till och med i en ryggsäck.

Märker att det är många i tråden som inte gjort lumpen.. 10 sådana i väskan under tre dagar sen kan ni klaga. Min laptop sen ca 5 år tillbaka @ 17" väger säkert 4kg+ men det hindrar inte mig

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, kör ICA-kassen med axelrem och bär runt på den hela dagen. Spelar ingen roll hur stark du är, det krävs ordentlig avlastning och att vikten fördelas över mer än ena axeln om du ska klara dig längre sträcker/längre tid än det tar att gå från matvaruaffären. Den finns senor, leder, diskar osv i axel/rygg också. De påverkas redan vid noll bärvikt.

Och vem går o bär på en bärbar dator HELA dagen? Ganska lätträknat om man inte orkar bära ut datorn till t.ex bilen och sen åka iväg till kompisen och sen bära den från bilen in i huset o ställa på ett bord t.ex då ska man nog fasen inte ens spela dator ens en gång. Man bär ju inte en bärbar dator speciellt långa sträckor. Detta är ju ett jättebra allternativ om man vill kunna röra på sig t.ex som för mig jag vill gärna gå ner till grannen o lana med honom men jag orkar inte plocka ihop min stationära o bära ner skärm o hela fan hade man då haft denna kluns på 4,5kg så hade ja lätt kunna gå ner dit o sen hem igen utan att behöva tumma på prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Och vem går o bär på en bärbar dator HELA dagen? Ganska lätträknat om man inte orkar bära ut datorn till t.ex bilen och sen åka iväg till kompisen och sen bära den från bilen in i huset o ställa på ett bord t.ex då ska man nog fasen inte ens spela dator ens en gång. Man bär ju inte en bärbar dator speciellt långa sträckor. Detta är ju ett jättebra allternativ om man vill kunna röra på sig t.ex som för mig jag vill gärna gå ner till grannen o lana med honom men jag orkar inte plocka ihop min stationära o bära ner skärm o hela fan hade man då haft denna kluns på 4,5kg så hade ja lätt kunna gå ner dit o sen hem igen utan att behöva tumma på prestandan.

Tja det är rätt vanligt med en bärbar över axeln hela dagen vid jobb eller studier. Pendling, till och från möten, studiegrupper, föreläsningar osv. Det blir lätt ett tiotal längre och kortare resor om dagen, med vikten på axeln timvis. Det är en bärbar dator, till och från bilen går bra om den så väger 40 kg. Det är mindre skadligt än att bära en 5 kg dator i axelväska. Och på batteri går den ändå inte att använda.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska börja diskutera vem som skulle kunna köpa denna så verkar det ganska korkad med 1080p(sannolikt 60Hz eftersom ingen verkar uppge uppdateringsfrekvens). PLS är bättre än TN men denna skulle varit 1440p 144/120 Hz eller tom 4K. 2x 980m SLI presterar i nivå med en gtx 980. Enligt AnandTech har MSI uppgett att beror på att det är brist på paneler i denna udda storleken. Har man lagt ihop allting och letat panel i slutet?

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Om man nu ska börja diskutera vem som skulle kunna köpa denna så verkar det ganska korkad med 1080p(sannolikt 60Hz eftersom ingen verkar uppge uppdateringsfrekvens). PLS är bättre än TN men denna skulle varit 1440p 144/120 Hz eller tom 4K. 2x 980m SLI presterar i nivå med en gtx 980. Enligt AnandTech har MSI uppgett att beror på att det är brist på paneler i denna udda storleken. Har man lagt ihop allting och letat panel i slutet?

Enligt vad MSI skriver i tråden finns tydligen inga paneler för laptops över 60Hz, men att det skulle gå att ansluta en extra skärm med högre Hz:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Men vad har hänt med Sweclockers på senaste åren, varför ens skriva ett inlägg om man bara vill gnälla samt eller lustig över en produkt? Tillför liksom inget alls, menar såklart inte alla en del som kritiserar gör det på ett bra och metodiskt sätt som tillför något det är det menlösa gnället jag pratar om.

Kan iofs inte motivera ett köp här heller samt om jag skall vara helt ärlig så har jag nog inte råd med en iaf, dessutom gillar inte jag heller utseendet men kan absolut se behovet för en del andra och speciellt då gamers som reser runt mycket etc, etc..

Att kunna släpa med sig all denna kraft/lyx/bekvämlighet i ett 4.5kg laptop-paket är ju f_n så mycket bättre än att släpa med sig burken hemifrån till spel afton or whatever el t.o.m bättre än specialbyggda mITX lan datorn för den delen då den kräver skärm, tangentbort, ljud, kabelhärva etc.

Självklart är den inte riktad mot office användaren/slösurfaren som pendlar långt till/från jobbet, dvs den är inte för alla det står då klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Detta ser ju helt sjuk ut :doh:

Ser ju ut som en transformersleksak. Sen förstår jag inte konceptet riktigt... Hardcorespela gör man ju på en Stationär, man vill ju sitta riktigt och ha en bra skärm, på rätt höjd om man vill lira många timmar.

Laptop ja kanske lite lättare spel...

Förstår heller inte riktigt poängen med dessa skapelser. Jag förstår att man kan vilja ha en dator för alla sina saker, men det blir för mycket praktiska problem med en så stor dator. Då tycker jag bättre om MSIs koncept med en riktig bärbar som kan paras ihop med en kraftfull docka:

https://www.komplett.se/msi-gs30-133-full-hd/832879

MSIs är lite för stor och opraktiskt för att vara intressant, men själva grundiden är sund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Pressreleasen gör gällande att det är den första bärbara gamingmaskinen med mekaniskt tangentbord. Eller ja, den gjorde det de första tio gångerna jag korrade den i alla fall.

Gällande 60Hz på skärmen: sorry. Det finns inga notebookpaneler med högre frekvens. Så fort de finns landar de i en MSI-dator illa kvickt, kan jag lova. Däremot använder datorn inte Optimus, så det är fritt fram för externa skärmar med uppdateringsfrekvenser högre än 60Hz.

Nog var det 120 Hz paneler i dessa?
http://www.makeuseof.com/tag/3-laptops-support-nvidia-3d-visi...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Finns/Har funnits många gaming laptops med 120hz paneler, Men dom ligger väl på 15,6" eller 17,3" medans MSI GT80 SLI Titan ligger på 18,4"

Eller så är det helt enkelt svårt att få tag i 120hz laptop paneler just nu.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja det är rätt vanligt med en bärbar över axeln hela dagen vid jobb eller studier. Pendling, till och från möten, studiegrupper, föreläsningar osv. Det blir lätt ett tiotal längre och kortare resor om dagen, med vikten på axeln timvis. Det är en bärbar dator, till och från bilen går bra om den så väger 40 kg. Det är mindre skadligt än att bära en 5 kg dator i axelväska. Och på batteri går den ändå inte att använda.

Mm men har man den i jobb eller studier så behöver man inte ha en gamingdator heller då kan man ha en lättare variant borde ju du också förstå om man studerar behöver man ingen gamingdator som väger 4,5kg tror knappast skolorna kommer börja köpa in sånna

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Mm men har man den i jobb eller studier så behöver man inte ha en gamingdator heller då kan man ha en lättare variant borde ju du också förstå om man studerar behöver man ingen gamingdator som väger 4,5kg tror knappast skolorna kommer börja köpa in sånna

Vid eftergymnasiala studier så köper du in dina egna prylar och bor i korridor eller liten lägenhet på 20-35kvm för 2500-4500kr i hyra. Det är med andra ord fullt rimligt att ha en bärbar speldator i stil med Lenovo, MSI, Asus och diverse Clevo/Compalmodeller under olika varumärken på 15.6-tum till 17.3-tum och 2.3-3.4kg t.ex. Med diskret grafik upp till ensamt GTX 980M. Det finns ju 17-tum modeller som väger 2.66kg. Det finns t.o.m. 14.1-tum modeller med GTX 970M på under 1.8 kg. Så visst finns det bärbara speldatorer som folk bär med sig till föreläsningar – eftersom det är deras enda dator. De får t.o.m. lite studentrabatt på inköpet. Själv föredrar jag att man har en portabel och en stationär för att få det bästa av båda världarna, men det kräver pengar och plats och idag nöjer sig många med bärbar och har inte ens monitor och tangentbord många har inte ens ett skrivbord att ha stationär eller monitor på.

När det gäller jobb så finns det de som har de lite värre bärbara "arbetsstationerna" från Dell, Lenovo och HP t.ex. de som behöver Quadro-grafik. De brukar väga ca 2.5kg. Någon som jobbar från sin personliga maskin kan mycket väl köpa en bärbar spelburk. Oavsett om det gäller som frilans eller BYOD.

Även om du använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin att använda på tåget när du ska tvärs över landet. Buss långväga är nog ännu värre. Så den har inte riktigt samma användningsområde som andra bärbara spelmaskiner. Samt är värre att få med sig i en axelväska.

Permalänk
Medlem

Denna dator är så mycket smidigare att flytta runt en stationär med tillbehör. Den är också inte tänkt att ersätta en arbetsdator där man kanske bär med sig dagarna i ända. Och tycker man 4.5 kg är tungt att flytta till nåt lan kanske man borde träna lite, och spela lite mindre dataspel.

Har man endå stort behov att ha med sig en speldator och desutom använda den som arbetsmaskin så är inte denna dator tänkt som det, är det för tungt så köper man helt enkelt ett lättare dator så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid eftergymnasiala studier så köper du in dina egna prylar och bor i korridor eller liten lägenhet på 20-35kvm för 2500-4500kr i hyra. Det är med andra ord fullt rimligt att ha en bärbar speldator i stil med Lenovo, MSI, Asus och diverse Clevo/Compalmodeller under olika varumärken på 15.6-tum till 17.3-tum och 2.3-3.4kg t.ex. Med diskret grafik upp till ensamt GTX 980M. Det finns ju 17-tum modeller som väger 2.66kg. Det finns t.o.m. 14.1-tum modeller med GTX 970M på under 1.8 kg. Så visst finns det bärbara speldatorer som folk bär med sig till föreläsningar – eftersom det är deras enda dator. De får t.o.m. lite studentrabatt på inköpet. Själv föredrar jag att man har en portabel och en stationär för att få det bästa av båda världarna, men det kräver pengar och plats och idag nöjer sig många med bärbar och har inte ens monitor och tangentbord många har inte ens ett skrivbord att ha stationär eller monitor på.

När det gäller jobb så finns det de som har de lite värre bärbara "arbetsstationerna" från Dell, Lenovo och HP t.ex. de som behöver Quadro-grafik. De brukar väga ca 2.5kg. Någon som jobbar från sin personliga maskin kan mycket väl köpa en bärbar spelburk. Oavsett om det gäller som frilans eller BYOD.

Även om du använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin att använda på tåget när du ska tvärs över landet. Buss långväga är nog ännu värre. Så den har inte riktigt samma användningsområde som andra bärbara spelmaskiner. Samt är värre att få med sig i en axelväska.

På dig låter det som att det finns ingen anledning för någon att köpa den då den är för tung, men som du ser så finns det folk som inte bryr sig om vikten och inte ha ett så stort behov att bära den så mkt att det faktiskt blir nåt problem (jag inkluderad). Så du har fel, du kan inte tro att dina personliga åsikter är applicerbart på alla, det är som sagt bara dina personliga åsikter.

Tycker man att vikten har stor betydelse så köper man den inte, enkelt! Finns andra alternativ, ju fler alternativ ju bättre tycker ialf jag. Hade den varit lättare hade jag inte klagat direkt, men som sagt är tyngden inte en avgörande faktor för mig, men för dig.

Jag som ev bara kanske flyttar den från olika rum om jag tex vill sitta bredvid frugan och spela mmorpg samtidigt som vi kollar på tv är den ju klockers för mig. Ta med den till svärföräldrarna och kanske sitta med den på tåg nån gång. Perfekt, vikten kommer inte beskymmra mig. Och skulle ja gå maraton med den så skulle jag inte använda axelrem, utan ha den på ryggen. Man får va lite smart:)