Minnesbandbredd, hur räknar man ut det och vad används egentligen?

Permalänk
Medlem

Minnesbandbredd, hur räknar man ut det och vad används egentligen?

Bakgrund:
Blir bara mer och mer intresserad av överklockning varje dag.
Hade en tight budget när jag satte ihop min dator (GPU är köpt senare, köpte ett 970 först). Tanken var först att uppgradera till Broadwell när det kommer ut, ska vänta och se vad det kommer för trevliga saker då jag ändå har BK modellen från Gigabyte.

Frågan:
Satt och kollade på 5960x, 5930k & 5820k. Min tanke är att köra SLI i framtiden och tyckte därför att 5930k eller 5960x såg bäst ur för att få två fulla 16x pci-e lanes.
Kollade dock på Sweclockers test och såg där att i spel så är skillnaden noll och ingenting även i cf/tri-sf. I spel dock, de testade aldrig cf/tri-cf i tex 3dmark.
Märker man egentligen någon skillnad från 16x, 16x från 16x, 8x?
Försökte luska fram detta själv då jag sett att det är ett väldigt prat om minnesbandbredd, blev väldigt förvånad när jag kollade på wikipedia och såg att hastigheten för 16x v4.0 ligger på 31.51 GB/s?
I Sweclockers test av GTX 980 Superclocked ACX 2.0 så skriver de att minnesbandredden efter överklockning kommer upp i 256 GB/s. Är det "felskrivning" av Sweclockers och de menar egetnligen 256 Gb? Vet att det inte är en felskrivning per say eftersom det inte finns en standard att skriva bitar med litet b och byte med stort. Men det är rekommenderat.
Vilket leder mig till min fråga, hur räknar man ut minnesbandbredden? Hade tex vid första oc tillfället på mitt kort 1493 MHz core clock och 8012 MHz memory.
Har problem att få in nytt bios så coren vill inte riktigt åka högre atm.

Skrivet av EVGA Geforce GTX 980 Superclocked ACX 2.0:

Trots sina redan förhöjda klockfrekvenser ur kartong hade vårt exemplar av EVGA:s Superclocked ACX 2.0 ytterligare lite att ge. GPU:n hängde här med ytterligare 110 MHz upp vilket resulterade i en basfrekvens på 1 376 MHz samt en nominell turbofrekvens på 1 477 MHz. I slutändan kunde dock kortet ligga och sväva kring sin maximala turbofrekvens runt 1 501 MHz, vilket är vår högsta uppnådda klockfrekvens med ett Geforce GTX 980-kort hittills.

Som vi nämnde tidigare fanns det även möjlighet till en viss spänningshöjning, vilket i vissa fall lät GPU-frekvensen springa iväg ytterligare lite granna. I de flesta titlarna slog dock kortet i sin maximala strömbudget och i slutändan valde vi att skippa de förhöjda spänningarna då dessa endast gav extremt små prestandavinster med ett desto större påslag vid energimätningarna.

Sist men inte minst pumpade vi upp grafikkortets minnesfrekvens med cirka 1 000 MHz, vilket resulterade i en effektiv klockfrekvens på 8 000 MHz och således en minnesbandbredd på 256 GB/s.

Edit: Insåg att minnesbandredden på 256 GB/s givetvis är till det interna minnet på kortet.
Frågan kvarstår dock hur man räknar ut den.
Och nu även hur mycket som faktiskt skickas över PCI-e porten?

Edit: Fick svar i en annan tråd på annat håll att skillnaden är försvinnande liten, hittade detta testet, http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.