MSI GT80 SLI Titan är världens första bärbara dator med mekaniskt tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

På dig låter det som att det finns ingen anledning för någon att köpa den då den är för tung, men som du ser så finns det folk som inte bryr sig om vikten och inte ha ett så stort behov att bära den så mkt att det faktiskt blir nåt problem (jag inkluderad). Så du har fel, du kan inte tro att dina personliga åsikter är applicerbart på alla, det är som sagt bara dina personliga åsikter.

Tycker man att vikten har stor betydelse så köper man den inte, enkelt! Finns andra alternativ, ju fler alternativ ju bättre tycker ialf jag. Hade den varit lättare hade jag inte klagat direkt, men som sagt är tyngden inte en avgörande faktor för mig, men för dig.

Jag som ev bara kanske flyttar den från olika rum om jag tex vill sitta bredvid frugan och spela mmorpg samtidigt som vi kollar på tv är den ju klockers för mig. Ta med den till svärföräldrarna och kanske sitta med den på tåg nån gång. Perfekt, vikten kommer inte beskymmra mig. Och skulle ja gå maraton med den så skulle jag inte använta axelrem, utan ha den på ryggen. Man får va lite smart:)

Har jag fel i att säga att den har ett annat användningsområde än andra bärbara spelmaskiner? För det är det enda jag sagt. Du som kommer med massor personliga åsikter och tillskriver andra sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har jag fel i att säga att den har ett annat användningsområde än andra bärbara spelmaskiner? För det är det enda jag sagt. Du som kommer med massor personliga åsikter och tillskriver andra sådana.

Du skriver "du" och i sådana sammanhang att det tolkas "oklart" om det är dina åsikter eller vad du tycker andra ska tycka. Tycker jag var tydlig med att poängtera att det var jag och vad jag tycker, inte vad "du" tycker. bara man är tydlig med vad som är personligt och kan skilja på det så är det för mig helt ok, eller?

Citerar dig "Även om du använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin att använda på tåget när du ska tvärs över landet." Det är ju riktat till den som läser det ("du"), alltså läsaren (jag själv) som lever in sig i den situationen. Jag tycker inte den är otymplig tvärs över landet på tåg. Eller menar du "du" som i dig själv i tredje person ?

Hade det inte varit tydligare att skriva "Även om jag använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin för mig att tänkas använda på tåget när jag ska tvärs över landet" Eller helt enkelt bara skriva "den är för tung för att dras med på långa resor med tåg" (va bra att du tycker så) är det per automatik ett subjektivt yttrande.

Skriv PM om du vill fortsätta diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du skriver "du" och i sådana sammanhang att det tolkas "oklart" om det är dina åsikter eller vad du tycker andra ska tycka. Tycker jag var tydlig med att poängtera att det var jag och vad jag tycker, inte vad "du" tycker. bara man är tydlig med vad som är personligt och kan skilja på det så är det för mig helt ok, eller?

Citerar dig "Även om du använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin att använda på tåget när du ska tvärs över landet." Det är ju riktat till den som läser det ("du"), alltså läsaren (jag själv) som lever in sig i den situationen. Jag tycker inte den är otymplig tvärs över landet på tåg. Eller menar du "du" som i dig själv i tredje person ?

Hade det inte varit tydligare att skriva "Även om jag använder den på fritiden endast så är det en något otymplig maskin för mig att tänkas använda på tåget när jag ska tvärs över landet"

Skriv PM om du vill fortsätta diskutera.

Jag diskuterade med den personen jag citerade. Det är du som verkar vilja tillskriva åsikter som inte uttryckts.

Den är otymplig på tåget p.g.a. storlek, tangentbordsplaceringen och vikt, detta gör den näst intill omöjlig att använda på långdistans/expressbussen. Viss subjektivitet finns självklart, men jag framhåller bara att den är annorlunda till hur andra använder sina bärbara spelmaskiner och dessa har quad-coreprocessorer och grafik upp till GTX 980M. De är med andra ord starka nog att driva runt spelen oavsett vad du spelar. De råkar också vara billigare. Bärsystem är givetvis fritt att välja, du kan ha den i din resväska med hjul på också. Däremot kan du fortfarande bära med dig andra bärbara spelmaskiner i en axelremsväska. Vad jag själv föredrar hade jag redan svarat på när jag skrev meningen du verkar vilja haka upp dig på. Behöver man något värre än Quad-core Haswell och GTX 980M så får man nog räkna med att köpa något som är tyngre än 3.4kg däremot. Strömadaptern kommer också väga något kilo på dessa modeller. I samma stycke skrev jag även "Så den har inte riktigt samma användningsområde som andra bärbara spelmaskiner.". Något otymplig jämfört med en ~2.5kg maskin tycker nog de flesta att den är, eller påstår du att det inte är någon skillnad alls? I så fall vet jag inte varför inte folk som rör sig mycket inte köper 18-tumsmaskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag diskuterade med den personen jag citerade. Det är du som verkar vilja tillskriva åsikter som inte uttryckts.

Den är otymplig på tåget p.g.a. storlek, tangentbordsplaceringen och vikt, detta gör den näst intill omöjlig att använda på långdistans/expressbussen. Viss subjektivitet finns självklart, men jag framhåller bara att den är annorlunda till hur andra använder sina bärbara spelmaskiner och dessa har quad-coreprocessorer och grafik upp till GTX 980M. De är med andra ord starka nog att driva runt spelen oavsett vad du spelar. De råkar också vara billigare. Bärsystem är givetvis fritt att välja, du kan ha den i din resväska med hjul på också. Däremot kan du fortfarande bära med dig andra bärbara spelmaskiner i en axelremsväska. Vad jag själv föredrar hade jag redan svarat på när jag skrev meningen du verkar vilja haka upp dig på. Behöver man något värre än Quad-core Haswell och GTX 980M så får man nog räkna med att köpa något som är tyngre än 3.4kg däremot. Strömadaptern kommer också väga något kilo på dessa modeller. I samma stycke skrev jag även "Så den har inte riktigt samma användningsområde som andra bärbara spelmaskiner.". Något otymplig jämfört med en ~2.5kg maskin tycker nog de flesta att den är, eller påstår du att det inte är någon skillnad alls? I så fall vet jag inte varför inte folk som rör sig mycket inte köper 18-tumsmaskinerna.

Detta var bra skrivet och jag håller med dig också, den är otymplig, men det är också något jag kan ha överseende med om jag nu skulle få för mig att köpa nån liknande maskin. Jag har en stationär också men skulle vilja ha en endå, argument som att sitta vid tv:n och vara mer social med familjen är skäl nog för frugan (inte för att jag sitter så mkt vid datorn endå)

Nånting jag skulle vilja se mer utav här på forumet är mer tekniska diskussioner om prylar en subjektiva åsikter om allt "den är ful" "jag gillar gult" etc, därav att jag råkade "hoppa" på dig. Jag har ägt massor med bärbara datorer, och nåt som jag tycker är under kritik är ju oftast undermåliga tangentbord, sax brytare och rubber dome. Har haft MSI och Asus och det var flimsiga trångt ihopsatta tangenter på båda. Dessa mekaniska brytare som kommer i bärbara ser jag fram emot, och kommer nog köpa mig en sån maskin (förmodligen inte denna då priset är lite väl högt tycker jag).

Hur är byggkvaliten på denna dator tror du? Och hur bra kylning är det må tro, samma som deras GT serie?

Permalänk

Har du skrivbord? >> stationär + platta med trådlöst tangentbord för mobila behov

Har du inte skrivbord ->> stor gaminglaptop för hemmet som går att flytta mellan olika ställen i lägenheten + platta för mobila behov.

Ovanstående klump är knappast något man drar med sig till en föreläsning, om man är rädd om ryggen.... men portabilitet inom det egna hemmet är en poäng för många, och då kan en laptop vara en bra lösning. Frånsett det ser jag just inga fördelar med en sån här framför en stationär, så jag är lite tveksam till den praktiska nyttan?

Med det sagt: ovanligt snygg design för en så stor grej, och imponerande specs

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"