Går det att överklocka med detta moderkortet?

Permalänk

Går det att överklocka med detta moderkortet?

hej! Jag sitter just nu på ett asus M5A97 EVO R2.0 och jag undrar om det går att overklocka med det, jag har läst någonstans att det var ett väldigt dåligt moderkort att overklocka med. Är det någon som har erfarenhet med detta moderkort eller vet någonting om det? Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är inte top of the line pga A970, men överklocka går alltid. Till och med automatisk överklockning finns

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

beror också på vad det är för cpu.

Permalänk
Skrivet av versions:

beror också på vad det är för cpu.

Amd fx 8120, den ska klocka bra från vad jag har hört

Permalänk
Medlem

Inga problem att klocka alls på det moderkortet. Bra extra kylning på den också för att bättre hantera extra värmen detta medför.
Tänk bara på att ha ordentligt med kylning på CPUn och ventilation i chassit.

Om du installerar AI Suite mjukvaran. Så bör det nog finnas en rätt bra auto överklocknings funktion som klockar upp, startar om och stresstestar systemet åt dig.
Bra att köra ifall man är ny med överklockning och skapar en hyfsad grund bas att sen tweaka på ytterligare i efterhand.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Inga problem att klocka alls på det moderkortet. Bra extra kylning på den också för att bättre hantera extra värmen detta medför.
Tänk bara på att ha ordentligt med kylning på CPUn och ventilation i chassit.

Om du installerar AI Suite mjukvaran. Så bör det nog finnas en rätt bra auto överklocknings funktion som klockar upp, startar om och stresstestar systemet åt dig.
Bra att köra ifall man är ny med överklockning och skapar en hyfsad grund bas att sen tweaka på ytterligare i efterhand.

Tack! Jag har just nu en 212 evo, som CPU kylare, det bored väll räcka ganska långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrorkossan:

Tack! Jag har just nu en 212 evo, som CPU kylare, det bored väll räcka ganska långt?

Nja, ingen super kylare direkt. men långt mycket bättre än stock. Så du lär definitivt få ut lite extra prestanda med den. Bara håll koll på tempsen vid stress tester. Har för mig att AMD rekommenderar max 61 grader enligt deras specs.

EDIT: Yup, max 61 grader. länk

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro