Mitt GTX 660 throttlar ibland(?)

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 660 throttlar ibland(?)

Ibland när jag spelar BF4 så kan jag efter ett tids spelande få throttlande(gissningsvis) av mitt grafikkort.

Det sjunker till 5-10 fps istället för normala 40-70 fps. Det håller i sig i 5-10 sekunder och sen så blir det som vanligt i några sekunder, sen sjunker fpsen igen i ett tiotals sekunder.

Kör lägsta kvalitet och shadowplay igång. Drivrutiner är uppdaterade.

Vad kan problemet vara?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Vild gissning, men överhettning kanske? Kolla tempen med t.ex. hwmonitor på processor och grafikkort. När datorn verkar throttla minimera spelet och se vilken temperatur de kommer upp i.

Permalänk
Medlem

Den högsta temperatur jag sett i afterburner är kring 60-70 grader.. Normalt?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inaktiv

Det där är vad som händer när man får slut på v-ram. Datorn börjar använda vanligt ram vilket är mycket långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det där är vad som händer när man får slut på v-ram. Datorn börjar använda vanligt ram vilket är mycket långsammare.

Ska det ens ske när jag kör på lägsta kvalitet?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersB:

Ska det ens ske när jag kör på lägsta kvalitet?

Du startade väl om spelet helt när du bytte inställningar? Annars kan det vara så att ditt shadowplay lider av en extrem minnesläcka.

Du har väll inte modifierat spelet som du spelar medans du testar? Det finns mycket man kan tvinga på som drar en hel del v-ram. Bortsett från det så kan det vara skit bakom spakarna.

Permalänk
Medlem

Det tror jag bestämt att jag gjorde..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara nå med spelet? Uppdateringar och krejjer..

För jag har ju spelat med detta kort i över ett år utan problem.. förrens nu senaste veckorna..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN