Asus prispressade flaggskeppslur Zenfone 2 kostar runt 3 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus prispressade flaggskeppslur Zenfone 2 kostar runt 3 000 kronor

Efter fjolårets framgångar fortsätter Asus satsningen på mobiltelefoner med Zenfone 2, som trots påkostad hårdvara landar på en relativt blygsam prispunkt i mellanskiktet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Försöker dom konkurera med 1+1 eller?
1+1 kostar fortfarande under 3000kr trotts 64gb lagring + gorilla glass3.
1+1 har ju också 13mp kamera gjord av Sony som enligt mig är mycket bra.
Har tagit många fina bilder på mina 2 barn.
Stod det nått om glaset på asusen?
Hur som helst så är jag super nöjd med min 1+1.
Till och med syrran och morsan har beställt en var med invites från mig + 1st till en kille här på forumet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

"Zenfone Zoom" verkar ju intressant.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Fler detaljer är ett batteri på 3 000 mAh, som sa kunna snabbladdas från noll till 60 procent på endast 39 minuter.

Gillar att ni börjat med västgötska i era artiklar. Härligt pöjkah!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Onekligen intressanta lurar, zenphone 2 är väl direkt utmanare till g3, s5, z3 och liknande. Frågan är bara om intel chipet verkligen levererar.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att den hade klarat Windows 8.1 galant.

Permalänk
Medlem

Känns som Asus sneglat lite på LG och Nokia iom dessa 2 lurar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja det tråkiga är ju sen att dom kommer förstöra den med Android, när den hade klarat Win 8.1 Pro.

Permalänk
Medlem

Några tester kring hur denna prolle står sig? Borde vara väldigt bra och 4 kärnor känns rimligare än 8 även om jag tror 2 skulle räcka väldigt bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att de inte släppte en variant med skärm runt 5tum, vill inte ha större än min nuvarande LG G2.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Några tester kring hur denna prolle står sig? Borde vara väldigt bra och 4 kärnor känns rimligare än 8 även om jag tror 2 skulle räcka väldigt bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag fått en telefon med två löjligt snabba CPU kärnor, lagom snabb GPU, 2GB minne, 5" 1080p skärm och +4000mAh batteri hade jag jublat.
Mer batteritid åt folket.
Sen o andra sidan kanske det finns effektiva strömsparfunktioner i processorerna idag o det inte spelar nån större roll om man har två eller fyra kärnor.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Synd att de inte släppte en variant med skärm runt 5tum, vill inte ha större än min nuvarande LG G2.

Fast den är lika stor (till yttermåtten) som förra årets modell på just 5 tum, jämför yttermåtten med din G2 och se om den är större.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Fast den är lika stor (till yttermåtten) som förra årets modell på just 5 tum, jämför yttermåtten med din G2 och se om den är större.

Sjukt stor även jämfört med med LG G3 som har samma skärmstorlek: http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Asus-ZenFo...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur snabb Asus är på att dra iväg uppdateringar till sina lurar? Om de inte är allt för sena med det så känns denna luren intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Några tester kring hur denna prolle står sig? Borde vara väldigt bra och 4 kärnor känns rimligare än 8 även om jag tror 2 skulle räcka väldigt bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandan ska vara runt en tegra k1 vid cpu sidan och gpun ska vara lite snabbare än snapdragon 800s adreno 330.
http://www.notebookcheck.net/Intel-Atom-Z3580-SoC.123974.0.ht...
Edit: några benchmarks jämfört med s805,801. http://www.fool.com/investing/general/2014/06/05/how-does-int...

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag blev helt klart nyfiken på Zenfone Zoom efter deras presentation.

Jag önskar dock ASUS kunde göra ett nytt försök med en Fonepad Note igen. Det stod mellan Fonepad Note 6 och Galaxy Note 3 när jag bytte upp mig förra året. Blev den sistnämnda för att den på några punkter var bättre men konkurrens på det området är välkommet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hur är enkeltråd prestandan i denna?

Permalänk
Medlem

Hur bra batteritid har intels mobilprollar?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Det tråkiga är att den hade klarat Windows 8.1 galant.

Denna systemkrets är specifikt framtagen för Android och använder därför inte Intels egen HD-graphics utan PowerVR där man inte alls fokuserat på finesser som krävs för DX, därför stöds bara DX10 av G6430 medan HD-graphics stödjer DX11.

Visst skulle man ändå rent tekniskt kunna köra Win8.1, men detta är en telefon och inte en laptop så Android är ett långt bättre val sett till antal applikationer anpassade för enheten.

Skrivet av Paontuus:

Prestandan ska vara runt en tegra k1 vid cpu sidan och gpun ska vara lite snabbare än snapdragon 800s adreno 330.
http://www.notebookcheck.net/Intel-Atom-Z3580-SoC.123974.0.ht...
Edit: några benchmarks jämfört med s805,801. http://www.fool.com/investing/general/2014/06/05/how-does-int...

GPU-delen är exakt samma som i Apples A7-krets fast klockad till 533MHz mot 400MHz/450MHz i iPhone5s/iPadAir. De resultat som finns för tillfället på Z3580 är inte helt representativt då denna krets var från start designad för 64-bitars Android och inga sådana enheter finns ute ännu, Zenfone 2 kommer nog vara en av de absolut första.

Nu är detta enheter som är väldigt begränsade av värmeutveckling, men rent teoretiskt så presterar Silvermont i de flesta fall bättre än Cortex A15 (som sitter i Tegra K1) per MHz redan i 32-bitars läge och 64-bitars läge ger typiskt 10-15% extra (i genomsnitt, finns saker som ger mer andra ger mindre).

Skrivet av hest:

Hur bra batteritid har intels mobilprollar?

Svårt att säga hur bra Z3xxx står sig innan vi ser tester, föregångaren Z2460/Z2480 har visat sig ha väldigt konkurrenskraftig strömförbrukning. Z2480 baserade Motorola Razr i var länge ledande på GSM Arenas "endurance rating" för Android-mobiler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Hade jag fått en telefon med två löjligt snabba CPU kärnor, lagom snabb GPU, 2GB minne, 5" 1080p skärm och +4000mAh batteri hade jag jublat.
Mer batteritid åt folket.
Sen o andra sidan kanske det finns effektiva strömsparfunktioner i processorerna idag o det inte spelar nån större roll om man har två eller fyra kärnor.

/S

Tja, klockfrekvenserna på kärnorna styrs ju individuellt, och de kan till och med stängas av individuellt. I CPU-Z på min Nexus 5 tror jag aldrig jag set mer än 2 kärnor påslagna samtidigt... Men det är iofs inte under de mest krävande omständigheterna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPU-delen är exakt samma som i Apples A7-krets fast klockad till 533MHz mot 400MHz/450MHz i iPhone5s/iPadAir. De resultat som finns för tillfället på Z3580 är inte helt representativt då denna krets var från start designad för 64-bitars Android och inga sådana enheter finns ute ännu, Zenfone 2 kommer nog vara en av de absolut första.

Vet du hur det är med kompabilitet och apputbud till 64-bitars versionen av Android? Är alla appar i play store kompatibla med 64-bitars versionen också? Om inte: hur mycket finns för 64-bitars?

Permalänk
Snusfri

Väldigt synd att den kör Android, skulle varit intressant om den haft WP8.1.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DevilsDad:

Vet du hur det är med kompabilitet och apputbud till 64-bitars versionen av Android? Är alla appar i play store kompatibla med 64-bitars versionen också? Om inte: hur mycket finns för 64-bitars?

Allt som använder DEX-formatet kommer automatiskt bli 64-bitars applikationer då ART (ersättaren för Dalvik JVM) översätter DEX-formatet till maskinkod för den aktuella enheten vid installation. De applikationer som är skrivna i C, C++ eller liknande behöver kompileras om för att ge 64-bitars stöd, men det fungerar att köra 32-bitars versionen också.

Vet inte om det finns någon statistik över hur stor andel av applikationerna i play-store som använder DEX. Alla lite mer avancerade spel lär använda NDK (och därmed vara skrivna i C eller C++), men gissar att i stort sett allt annat är skrivet i Java och därmed använder DEX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Detta känns otroligt prisvärt, måste finnas en hake..

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Interesting!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Avstängd

Hur är batteritiden då?

Den har en Intel Atom och dom presterar bra, men dom drar väl mer ström än en ARM processor också?

Sen i diagrammet så jämförde dem med A53 men inte A57.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Hur är batteritiden då?

Den har en Intel Atom och dom presterar bra, men dom drar väl mer ström än en ARM processor också?

Sen i diagrammet så jämförde dem med A53 men inte A57.

Atom drar definitivt mindre ström än Corex A15 och Cortex A57 (som i stort sätt är A15 med 64-bitars stöd) vid samma frekvens. Strömförbrukningen är ett problem som Atom-systemkretsarna inte haft problem med, tvärt om har de få telefoner som finns med Atom legat i topp just på den punkten. Problemet har nog mest varit extremt lågt pris från kina-tillverkare som MediaTek, RockChip och AllWinner samt att Qualcomm haft de bästa systemkretsarna totalt sett (modem och liknande) i den prisklassen Intel ligger i. Nu verkar Intel till slut börjat få in den teknik man köpte in för något år sedan i form av LTE-modem och andra funktioner man förväntar sig av en smart-telefon.

Det jag läst är att A57 drar mer ström än A15 vid samma frekvens, så den prestandaförbättring på 10-20% man får tack vare att Aarch64 är bättre designat än Aarch32 äts i princip upp av att man måste klocka A57 något lägre. Verkar som Snapdragon 810 kommer ha sina A57 klockade på 2.0GHz mot 805 Krait400 (som har ytterst marginellt sämre IPC än A15) på 2.5GHz, så frågan är om CPU-delen i 810 ens kommer vara bättre än 805...

Överhuvudtaget verkar Cortex A53 mycket mer intressant än Cortex A57. Cortex A53 är en förbättrad Cortex A7 med 64-bitars stöd, den relativa skillnaden mellan A7->A53 verkar klart större jämfört med A15->A57 då A53 dels fått Aarch64 och kan klockas högre än A7. Cortex A53 kanske inte vinner några CPU-benchmarks, men perf/W var riktigt bra för Cortex A7 och av allt att döma gäller det även för Cortex A53.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om det faktiskt släpps för 3000kr kan det bli ett köp. 1+1 fungerar, men det märks att det är ett nystartat företag och moddare som gjort telefonen. Ska bli intressant att följa Asus, gillar dem generellt när det kommer till datorkomponenter så varför inte.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

"Super Quad Core Power" där dog intresset, låter som dom billiga kines leksaksbilarna på rusta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

"Super Quad Core Power" där dog intresset, låter som dom billiga kines leksaksbilarna på rusta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är marknadsföring min vän. Det finns människor som enbart jobbar med sådant på heltid