Byta ut stock kyl till nån av dessa, vilken?

Permalänk
Medlem

Byta ut stock kyl till nån av dessa, vilken?

Visa signatur

I7 2700k @ 3,8Ghz | CM 212 evo kylare | MSI b75ma-p45 | 500w psu | GTX 660ti | 8gb ddr3 1600Mhz | 250gb SSD | 1TB HDD | AOC 2460 144hz

Permalänk
Medlem

Ingen av dem är någon höjdare, en 120mm vattenkylare med tunn radiator presterar sämre än många billigare luftkylare.

212 Evo är den enklaste eftermarknadskylaren som är värd att köpa, en luftkylare sämre än den är inte värd att köpa.

Av dom två är Evo det bättre köpet, jag har dock svårt att rättfärdiga ett köp av Evo till fullpris då du kan få mycket bättre kylare för inte så mycket mer pengar.
T.ex den här, för 70kr extra får du dubbla radiatorytan, mer yta som kan avleda värme http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2073949

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ingen av dem är någon höjdare, en 120mm vattenkylare med tunn radiator presterar sämre än många billigare luftkylare.

212 Evo är den enklaste eftermarknadskylaren som är värd att köpa, en luftkylare sämre än den är inte värd att köpa.

Av dom två är Evo det bättre köpet, jag har dock svårt att rättfärdiga ett köp av Evo till fullpris då du kan få mycket bättre kylare för inte så mycket mer pengar.
T.ex den här, för 70kr extra får du dubbla radiatorytan, mer yta som kan avleda värme http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2073949

såg intressant ut tills jag läste en kommentar på inet
"Kyler bra. Tänk bara på att montera den så att fläkten blåser mot alla heatpipes.
Dock gav jag den en 4 eftersom det är verkligen pain in the ass att montera, speciellt på moderkort med delar som sticker ut, då man måste ta ut hela moderkortet när man monterar fläkten."

dock skulle jag vilja ha något lätt monterat då detta blir första gången.?

Visa signatur

I7 2700k @ 3,8Ghz | CM 212 evo kylare | MSI b75ma-p45 | 500w psu | GTX 660ti | 8gb ddr3 1600Mhz | 250gb SSD | 1TB HDD | AOC 2460 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMej:

såg intressant ut tills jag läste en kommentar på inet
"Kyler bra. Tänk bara på att montera den så att fläkten blåser mot alla heatpipes.
Dock gav jag den en 4 eftersom det är verkligen pain in the ass att montera, speciellt på moderkort med delar som sticker ut, då man måste ta ut hela moderkortet när man monterar fläkten."

dock skulle jag vilja ha något lätt monterat då detta blir första gången.?

Kan du tänka dig att lägga lite mer pengar?
Det finns få kylare som är så lätta att montera som Noctuas, Noctua är bland de bästa kylarna på marknaden, deras fläktar likaså, garanti på sex år men du kan räkna med att behålla kylaren lägre än så för de skickar även kostnadsfritt nya fästen för att kunna montera äldre kylare på moderkort med ny standard.

Dom kostar dock en hel del men jag tror inte att någon är missnöjd med sin Noctua, förutsatt att man inte stör sig på färgen som inte går hem hos alla. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1822028

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Kan du tänka dig att lägga lite mer pengar?
Det finns få kylare som är så lätta att montera som Noctuas, Noctua är bland de bästa kylarna på marknaden, deras fläktar likaså, garanti på sex år men du kan räkna med att behålla kylaren lägre än så för de skickar även kostnadsfritt nya fästen för att kunna montera äldre kylare på moderkort med ny standard.

Dom kostar dock en hel del men jag tror inte att någon är missnöjd med sin Noctua, förutsatt att man inte stör sig på färgen som inte går hem hos alla. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1822028

Jag tror att om ingen kan ge något bättre förslag så blir det en Noctua NH-U14S vill väl samtidigt inte lägga en förmögenhet på kylning så dyrare föslag behöver inte komma men tack för hjälpen iaf

Visa signatur

I7 2700k @ 3,8Ghz | CM 212 evo kylare | MSI b75ma-p45 | 500w psu | GTX 660ti | 8gb ddr3 1600Mhz | 250gb SSD | 1TB HDD | AOC 2460 144hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Jag bytte precis min stock-kylare till en Evo 212. Det kanske inte är den bästa kylaren direkt men det är en rejäl skillnad i alla fall. Dock var budget en prioritet för mig, och jag hittade den för 199 på kompletts mellandagsrea, så för det priset är det svårt att hitta nåt bättre. 4GHz utan problem och i princip tyst för min Pentium AE duger gott för mig.

Hur som helst är den sjukt mycket större och väldigt mycket bättre än stock-kylaren. Se exempelvis på stock-kylaren i hyper-förpackningen, ganska patetisk i mina ögon :

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMej:

såg intressant ut tills jag läste en kommentar på inet
"Kyler bra. Tänk bara på att montera den så att fläkten blåser mot alla heatpipes.
Dock gav jag den en 4 eftersom det är verkligen pain in the ass att montera, speciellt på moderkort med delar som sticker ut, då man måste ta ut hela moderkortet när man monterar fläkten."

dock skulle jag vilja ha något lätt monterat då detta blir första gången.?

Har inget att jämföra med, men jag tyckte inte den var så svår att montera på mitt MSI-kort. Första bygget jag gjort,. Det var lite knepigt men inget större problem.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ingen av dem är någon höjdare, en 120mm vattenkylare med tunn radiator presterar sämre än många billigare luftkylare.

212 Evo är den enklaste eftermarknadskylaren som är värd att köpa, en luftkylare sämre än den är inte värd att köpa.

Av dom två är Evo det bättre köpet, jag har dock svårt att rättfärdiga ett köp av Evo till fullpris då du kan få mycket bättre kylare för inte så mycket mer pengar.
T.ex den här, för 70kr extra får du dubbla radiatorytan, mer yta som kan avleda värme http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2073949

Det är inget fel med 212 evo.
Visst ska man försöka maxa sin överklockning finns det absolut bättre kylare. Men för den vanliga användaren så räcker 212 evo långt, väldigt långt till och med, med en lättare överklockning. Det verkar som att många tycker det är "roligt" att slänga mycket pengar på kylare som de egentligen inte behöver.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Det är inget fel med 212 evo.
Visst ska man försöka maxa sin överklockning finns det absolut bättre kylare. Men för den vanliga användaren så räcker 212 evo långt, väldigt långt till och med, med en lättare överklockning. Det verkar som att många tycker det är "roligt" att slänga mycket pengar på kylare som de egentligen inte behöver.

Lättare OC?

Min 2600k var uppe i 4.8, max 65c med hyper 212+.
Det som är det svaga punktet är fläkten tyvärr.

Om man byter ut till dyrare fläkt, då kan man lika gärna köpa en kylare som kostar mer. Phanteks eller liknande. Macho hr-02 brukte kosta 400 om man hittar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lättare OC?

Min 2600k var uppe i 4.8, max 65c med hyper 212+.
Det som är det svaga punktet är fläkten tyvärr.

Om man byter ut till dyrare fläkt, då kan man lika gärna köpa en kylare som kostar mer. Phanteks eller liknande. Macho hr-02 brukte kosta 400 om man hittar det.

Skickades från m.sweclockers.com

4.8 på 65c med en 212?
Låter riktigt bra!
Då ser jag verkligen inget behov av en dyrare kylare

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Hade tidigare en Cooler Master Hyper 212 Evo i ca 1v. Den gillade jag inte och tempsen sjönk inte jättemycket, lite halvknepig att montera också tyckte jag. Sålde skiten och köpte en Noctua NH-U14S som visserligen inte är speciellt billig men den är för J***a bra och grymt stabil och enkel att montera. Tempsen ligger på ca 66c som mest när jag kör Prime95 och med CM Evo kylaren på ca 80-85c och med Intel stock drygt 90c. Inte speciellt viktigt men Idle tempsen ligger på ca 26-29c med Noctua kylaren på ca 400rpm.

Vill du ha lättmonterat och effektivt, välj Noctua.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Skrivet av RobinMej:

Jag tror att om ingen kan ge något bättre förslag så blir det en Noctua NH-U14S vill väl samtidigt inte lägga en förmögenhet på kylning så dyrare föslag behöver inte komma men tack för hjälpen iaf

Hare haft 212+ körde då dubbla fläktar, funkar okej. Men bytte till Noctua och den är riktigt bra Betydligt bättre montering med, behövde ingen skiftnyckel

Är denna jag har http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591 (om jag inte minns fel), var ett bra tag sen jag köpte den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror killen som gjort tråden kommer bli riktigt nöjd med 212 evo. Duger helt klart och är klass skillnad mellan den och intels. Hade lätt kört på den ifall jag inte velat köra på noctuas ! Är sjukt jävla bra kylare. Ganska enkel och montera med faktiskt Givetvis beror det på din dator men men:)

Permalänk
Medlem

Blev en 212 evo, men tänkte höra ni som har samma kylare vad ni har för Temp i 100% load? Min ligger på 55-59 grader efter 1-1,5 timme 100% load prime95 bra eller dåligt vet jag inte men jag är nöjd då stock kylaren klev upp till 90 grader efter 10-15min.

Visa signatur

I7 2700k @ 3,8Ghz | CM 212 evo kylare | MSI b75ma-p45 | 500w psu | GTX 660ti | 8gb ddr3 1600Mhz | 250gb SSD | 1TB HDD | AOC 2460 144hz

Permalänk

om du maxar 59° C i 100% load är det väldigt bra. Ser att du har en väldigt mild överklockning, vilket förstås också ger en låg och bra temperatur, så det hjälper ju.

Har hört mycket gott om Enermax Liqtech och Liqmax, måste jag bara tillföra tråden. Det är inte en Asetek-enhet som 95% av AIO-kylarna är och pumpen lär vara extremt tystgående jämfört med just Aseteks produkter. Emermax gör ju också sina egna Twister-fläktar som presterar mycket bra även vid lägre varvtal. Radiatorn är också extremt stryktålig jämfört med Asetek-serierna från t.ex. Corsair, Cooler Master etc, etc.

Det finns naturligtvis andra vattenkylare som inte är Asetek-designer, men känner att jag måste slå ett slag för Enermax som i princip inte fått annat än lysande recensioner så vitt jag sett.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Sorry för lite off topic här, men kändes inte värt att starta en ny tråd för detta. Är det värt att byta ut stock fläkten som följer med 212:an mot en Noctua NF F12? Har en liggandes och är inte helt säker.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Skrivet av Nepeta:

Sorry för lite off topic här, men kändes inte värt att starta en ny tråd för detta. Är det värt att byta ut stock fläkten som följer med 212:an mot en Noctua NF F12? Har en liggandes och är inte helt säker.

Om ljudnivån stör dig, kommer Noctuan förmodligen att upplevas som mer tystgående. Om du frågar för prestandans skull, tror jag skillnaden är någorlunda marginell.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Om ljudnivån stör dig, kommer Noctuan förmodligen att upplevas som mer tystgående. Om du frågar för prestandans skull, tror jag skillnaden är någorlunda marginell.

Tänkte främst för prestanda, ljudnivån kommer jag inte bry mig om. Får väl testa bara, enklast så.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer sedan kanske 10 år tillbaka.
Noctuas kylare är enligt mig bäst, enklast att montera, men även de dyraste och fulaste färgen på fläktar.

Men bäst i test enligt mig, alla kategorier utom prisvärdhet.
Men om du vill ha en svinbra kylare som är enkel att montera och sitter som berget (Inte glider runt som Evo 212), välj Noctua.

Permalänk
Skrivet av Nepeta:

Tänkte främst för prestanda, ljudnivån kommer jag inte bry mig om. Får väl testa bara, enklast så.

Kör med dubbla fläktar då. Ger rätt mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör med dubbla fläktar då. Ger rätt mycket.

Det är också ett alternativ, men är det lungt att använda stock + nf f12 bara om de kör på samma RPM? Tänker ju på att de flyttar olika mycket luft och jag vet inte om det kan orsaka några problem.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Skrivet av Nepeta:

Det är också ett alternativ, men är det lungt att använda stock + nf f12 bara om de kör på samma RPM? Tänker ju på att de flyttar olika mycket luft och jag vet inte om det kan orsaka några problem.

Jo, körde så själv, med olika luftflöde och funka helt okej. Jag märkte inte någon försämring. Ger bäst boost om man kör dubbla fläktar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den andra fläkten ger inte så mycket mer. En grad eller 2.

Hitta en gentle typhoon 1850 rpm på marknaden. Då ser du den riktiga potentialen till hyper 212

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W