Gigabyte Z97-MX GAMING 5 och 4790K 100 grader?

Permalänk
Medlem

Gigabyte Z97-MX GAMING 5 och 4790K 100 grader?

Byggde ny rigg igår men har problem med höga temperaturer, har testat både prime95 och OCCT men hamnar ändå runt 100c i 100% load.

Jag har senaste bios versionen F4 och har satt vore till 1.2 manuellt i bios.

Jag har testat att montera om kylaren och applicera ny pasta (riskorn)

Den ligger ju runt 35-40 i idel men så fort jag anstränger den så hoppar den upp rejält.

Jag funderar på att köra en ar01 eller ar02 kylare idag och testa om det blir bättre men det känns inte som att den ska nå nästan 100 med stock ändå?
Tips?

La upp några bilder här: http://imgur.com/a/wIBEv

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

1.2 vcore låter lite högt för stockkylaren. Kan mycket väl ha med saken att göra. Jag rekommenderar att låta vcore hantera sig själv eller också lägga på en ny kylare.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

1.2 vcore låter lite högt för stockkylaren. Kan mycket väl ha med saken att göra. Jag rekommenderar att låta vcore hantera sig själv eller också lägga på en ny kylare.

testat var gjort med en vvore på 1.150

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

testat var gjort med en vvore på 1.150

Aha, det låter bättre i så fall. Som sagt, om det är något du kan tänka dig, testa med en annan kylare och se om det blir annorlunda.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Finns ganska mycket om Haswell och Prime på forat och att dom fungerar inte ihop.
Såg att det finns Bios version F7 till ditt kort, även om dom nyare versionerna inte tycks ha något med processorn att göra så hade jag testat den vägen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Finns ganska mycket om Haswell och Prime på forat och att dom fungerar inte ihop.
Såg att det finns Bios version F7 till ditt kort, även om dom nyare versionerna inte tycks ha något med processorn att göra så hade jag testat den vägen.

Jag vet, dock så funkar ju inte AIDA eller OCCT eller Prime v26 så det känns ju inte som det.

Var hittar du F7? Kan bara se F4 som senaste.

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4968&dl...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Prime95 ska du inte köra om du INTE har låst din volt, för den spikar uppåt samt går extremt varmt. Farligt för haswell, speciellt med dålig kylning. 4790k kräver mer volt en 4690k och går varmare, en stock kylare på den i senaste prime95 (om du inte fixerar volten) så låter 100c rätt så normalt faktiskt. Undvik det.

Köp bättre kylning först, det skulle jag rekommendera oavsett, sen börja testa

Permalänk
Medlem

Funderar på en H60 vad tror ni om en sådan?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

Funderar på en H60 vad tror ni om en sådan?

Undvik sånna slutna vattenkylare. Hur mycket plats har du i chassit? Rekommenderar starkt en stor tornkylare så som Noctua NH-D15 eller Be Quiet Dark Rock Pro 3/Phanteks motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Undvik sånna slutna vattenkylare. Hur mycket plats har du i chassit? Rekommenderar starkt en stor tornkylare så som Noctua NH-D15 eller Be Quiet Dark Rock Pro 3/Phanteks motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 148mm på höjden i chassit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Jag vet, dock så funkar ju inte AIDA eller OCCT eller Prime v26 så det känns ju inte som det.

Var hittar du F7? Kan bara se F4 som senaste.

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4968&dl...

My bad, tittade på fel modell :/

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??