Acer Aspire V17 Nitro utrustas med Intels Kinect-liknande kamera Realsense

Permalänk
Melding Plague

Acer Aspire V17 Nitro utrustas med Intels Kinect-liknande kamera Realsense

Den djupseende kameran Intel Realsense gör det möjligt att styra gränssnitt med händer och fingrar. På CES 2015 visar Acer upp en bärbar dator med tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att någon vill betala tusen kronor extra för modellen med Intel RealSense kamera som dom ändå aldrig kommer att använda.

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut nyttan med detta på en TV men det känns bara som en gimmick på en liten laptop skärm.

Permalänk
Relik 📜

Något som är värt att nämna på det mer subjetiva planet är hur fruuuuuktansvärt buggig tekniken är. Jonas fick testa både en, två och tio gånger innan allt flöt på och att viftandet fungerade under hela videon är rent otroligt. Personligen är jag förvånad att Intel ens vågar släppa konceptet som skarp produkt i dagsläget, det känns helt enkelt som många månaders extra utveckling behövs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kommer floppa lika mycket som laptops med touch skärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Jag ser absolut nyttan med detta på en TV men det känns bara som en gimmick på en liten laptop skärm.

Kanske vill använda datorn fast man i andra sidan av rummet, kommer funka prima på dens lilla skärm... XD

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Kommer floppa lika mycket som laptops med touch skärmar.

Kommer bli värre än det, touch skärmarna hade åtminstone någon lite trevlig funktion beroende på vad man skulle göra.

Permalänk
Medlem

Härligt med videor, skulle vilja be om mer videor från mässgolvet och montrarna så man får känna på stämningen också.
Spelar ingen roll om det ni tittar närmare på är intressant eller ej, kollar alltid videon

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Härligt med videor, skulle vilja be om mer videor från mässgolvet och montrarna så man får känna på stämningen också.
Spelar ingen roll om det ni tittar närmare på är intressant eller ej, kollar alltid videon

Min egenerfarenhet säger att det kommer att spruta in videos från mässgolvet, så har alla andra mässor varit.
CES har just startat ju.... Ta det lite lugnt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är myyyycket mer intresserad av röststyrning än hand-gester. Jag har aldrig förstått i vilket scenario man ens vill kunna styra en enhet med handen.

Permalänk
Medlem

Jag förstod aldrig vitsen med touch skärmar på laptops har ännu mindre förståelse för det här.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Något som är värt att nämna på det mer subjetiva planet är hur fruuuuuktansvärt buggig tekniken är. Jonas fick testa både en, två och tio gånger innan allt flöt på och att viftandet fungerade under hela videon är rent otroligt. Personligen är jag förvånad att Intel ens vågar släppa konceptet som skarp produkt i dagsläget, det känns helt enkelt som många månaders extra utveckling behövs.

Det kanske löser sig med en uppdatering senare? Har Jonas kollat att han har senaste versionen av sin hand? Det kanske ligger en liten uppdatering till hand 1.1 där de fixar kompatibiliteten?

Blev för övrigt trött i armen bara av att se videon. Antar att de riktar in sig mot vissa nischade tillämpningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kanske löser sig med en uppdatering senare? Har Jonas kollat att han har senaste versionen av sin hand? Det kanske ligger en liten uppdatering till hand 1.1 där de fixar kompatibiliteten?

Blev för övrigt trött i armen bara av att se videon. Antar att de riktar in sig mot vissa nischade tillämpningar.

Håller med om det med tröt arm det är nog det som hindrar framfarten! Kommer aldrig orka sitta så en hel dag viftandes...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Håller med om det med tröt arm det är nog det som hindrar framfarten! Kommer aldrig orka sitta så en hel dag viftandes...

Det är min största kritik på de flesta motion controll system, speciellt till spel. Dålig feedback och man blir trött, jag vill helst vara så snabb och effektivt när jag lirar.

Permalänk
Medlem

Den här tekniken är intressant, men jag ser inget som helst värde i detta förrän vi pratar om sensorer som kan läsa av minimala fingerrörelser utan lagg. Ärligt talat, vem har lust att stå/sitta sådär framför datorn? Det är hur klumpigt och laggigt som helst. Men det är väl en bit på vägen till Iron Man UI

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Den här tekniken är intressant, men jag ser inget som helst värde i detta förrän vi pratar om sensorer som kan läsa av minimala fingerrörelser utan lagg. Ärligt talat, vem har lust att stå/sitta sådär framför datorn? Det är hur klumpigt och laggigt som helst. Men det är väl en bit på vägen till Iron Man UI

Finns ju de holografiska "skärmarna" med feeback, ser riktigt tuffa ut, skulle gärna vilja testa en sådan.

Permalänk
Medlem

Kan möjligen kunna tänka mig, när tekniken blir mera mogen och finslipad, att det kan fungera vid områden med hög bakterie smitta t.ex bankomater, sjukhus osv osv att istället för att trycka på knappar så håller man handen framför som 'pekare' eller vad jag ska kalla sånt.
Skulle vara nåt ochså att göra samma sak om det är sjukt kallt ute och kan inte ta av sig vantarna ^^

Permalänk
Medlem

Knappast något för saker som kräver snabba rörelser. Verkade extremt segt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skrivet av folzar:

Kan möjligen kunna tänka mig, när tekniken blir mera mogen och finslipad, att det kan fungera vid områden med hög bakterie smitta t.ex bankomater, sjukhus osv osv att istället för att trycka på knappar så håller man handen framför som 'pekare' eller vad jag ska kalla sånt.
Skulle vara nåt ochså att göra samma sak om det är sjukt kallt ute och kan inte ta av sig vantarna ^^

Lite det som är tänkt med de holografiska "skärmarna" med feedback, första tänkta användningsområde har jag för mig är just bankomater, funkar det bra så kommer det nog användas på en hel del andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag är myyyycket mer intresserad av röststyrning än hand-gester. Jag har aldrig förstått i vilket scenario man ens vill kunna styra en enhet med handen.

Röststyrning är svårt när det låter eller när man sitter någonstans där man inte vill prata med enheten. Vet inte hur många gånger jag gjort röstsökningar på telefonen vid matbordet för att behöva be alla vara tysta och göra om det. Och även om man sitter ensam hemma kan det bli omöjligt bara man har lite musik eller en film igång.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd

Så Jonas hand är inte jätte kompatibel med datorn.... det lät både bra och dåligt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Och vart ska man ta produkten och konceptet när Windows 8.1 fasas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Min egenerfarenhet säger att det kommer att spruta in videos från mässgolvet, så har alla andra mässor varit.
CES har just startat ju.... Ta det lite lugnt.

Du har så rätt, flera videor idag Jag är lycklig

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

såg oerhört laggigt ut, känns som dom behöver 10dubbla uppdateringsfrekvensen lr dyl.