Permalänk
Medlem

Nästa generation för PC

Vad finns det för info om nästa generation (efter 9xx)? CES mässan presenterade nvidia bara mobilgrejer om jag förstått det rätt. Inte riktigt ännu sugen på att byta upp mig gtx460 så jag är nyfiken på vad kommande generation har att erbjuda och vilken tidshorizont. Någon som vet något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Todilo:

Vad finns det för info om nästa generation (efter 9xx)? CES mässan presenterade nvidia bara mobilgrejer om jag förstått det rätt. Inte riktigt ännu sugen på att byta upp mig gtx460 så jag är nyfiken på vad kommande generation har att erbjuda och vilken tidshorizont. Någon som vet något?

10-20% mer prestanda, lite lägre värmeutveckling. Några nya flashiga funktioner. Kommer nån gång under året.
Precis som vanligt, med andra ord.

Det är en sån marknad där utvecklingen går snabbare än förtjänsten, vilket innebär att de håller på det nya tills de tjänat tillräckligt på det gamla. Så man kan under rådande förutsättningar aldrig vänta sig stora steg vad gäller prestanda.

Har nvidia investerat X antal hundra miljoner på utvecklingen av generation Y, så kommer de aldrig släppa en generation Z som är enormt mycket bättre innan de tjänat in tillräckligt på generation Y.

Därför håller de sig till vad de anser vara gångbart ekonomiskt, och det är att göra årliga släpp av nya generationer med relativt små prestandaökningar.

På det viset får de med sig alla tänkbara köpare.

Hade det däremot funnits tre fyra aktörer till på marknaden, istället för bara nvidia och amd så hade utvecklingen (sett ur konsumentens ögon) gått mycket snabbare.

Det är precis samma historia på CPU-marknaden, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nu när 4K-5K skärmar börjar finnas på marknaden kommer nog snart finnas ett behov att fylla med bättre grafikkort.

Edit: det verkar som det dröjer till 2016 innan det kommer grafikkort anpassade för dom upplösningarna.

Nvidia’s next-generation graphics processors are code-named “Pascal”. Based on the company’s roadmap that it demonstrated back in March, Pascal GPUs are due sometime in 2016. Next-generation graphics chips from Nvidia will support stacked high-bandwidth dynamic random access memory (DRAM) (SK Hynix’s high-bandwidth memory (HBM) or Micron’s hybrid memory cube (HMC)), unified memory addressing for CPU and GPU, NVLink interconnection for high-performance computing platforms as well as new graphics, compute and multimedia features that will be a part of DirectX 12, OpenGL 5.0 and other forthcoming application programming interfaces.

In 2016 displays with ultra-high-definition (UHD) resolutions like 4K (3840*2160, 4096*2160) or 5K (5120*2160) will get much more popular than they are today. Therefore, dramatically improved graphics processing horsepower of Pascal GPUs as well as extreme bandwidth provided by stacked HMC or HBM DRAM devices (we are talking about 1TB/s – 2TB/s bandwidth here) will be appreciated by the market.

Given the availability timeframe of the “Pascal” family of graphics processors, it is very likely that they will be manufactured using 16nm FinFET+ process technology at Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Although Jen-Hsun Huang has not confirmed anything about Pascal, he did indicate that he is happy with the forthcoming fabrication processes.

“We are excited about the next generation FinFET [manufacturing technologies],” said Mr. Huang. “I can tell you that for the next couple of nodes, I feel pretty good about [them].”

Källa: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss uppgradering från gtx 280 till 970 så där blev det skillnad, borde klara mig några år nu

Permalänk
Medlem

Detta gör mig deprimerad. Ser dock fram emot att 4k skärmar och dylikt kanske forcerar ett lite större kliv. Tycker inte det har hänt särskilt mycket de senaste åren förutom de årliga standardökningarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia väljer att hålla samma nivå som 970 och 980 gjort, priset för 970 tyckte i alla fall jag var guld. Vill man ha det bästa i serien får man ju skicka på en hel del extra för prestanda som kanske inte är värt det för några, och då är det bra att det finns ett hopp neråt som blir mycket billigare. Det KÄNNS som att 970 slagit mycket mer än 570/670 gjorde så vi får hoppas att Nvidia ser det också....om det nu stämmer och min magkänsla inte ljuger.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Multiplatformspel med förra generationens konsoler som prestandalås har fått allt att avstanna enormt senaste två åren. Det bör hända lite mer under andra halvan av 2015.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Detta gör mig deprimerad. Ser dock fram emot att 4k skärmar och dylikt kanske forcerar ett lite större kliv. Tycker inte det har hänt särskilt mycket de senaste åren förutom de årliga standardökningarna.

Du blir deprimerad för att grafikkortstillverkarna inte kommer med nya serier med nya funktioner som du inte är medveten om att du vill ha än?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du blir deprimerad för att grafikkortstillverkarna inte kommer med nya serier med nya funktioner som du inte är medveten om att du vill ha än?

Jag vill ju ha 10000% snabbare grafikkort som klarar av 40k upplösninging i 144hz ....
Deprimerad att det går så "långsamt", man vill ju alltid att utvecklingen ska gå fortare. Att jag började fundera över detta var för att jag vill uppgradera men tänkte vänta till nästa generation, men frågan är när kommer den och hur mycket bättre blir det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Jag vill ju ha 10000% snabbare grafikkort som klarar av 40k upplösninging i 144hz ....
Deprimerad att det går så "långsamt", man vill ju alltid att utvecklingen ska gå fortare. Att jag började fundera över detta var för att jag vill uppgradera men tänkte vänta till nästa generation, men frågan är när kommer den och hur mycket bättre blir det?

Visst vill också ha 27"-30" med minst 300dpi