Samsung med kvantpunkter och ny LED-belysning för tv-året 2015

Permalänk
Medlem

Detta är det enda jag har att säga om böjda TV

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Förstår inte alls poängen med curved tvs så länge dom kommer i storlekar av hela väggar. På monitorer ser jag däremot ett större behov eftersom man sitter så nära och man får skifta blicken en hel del från vänster till höger för att se allt. Pratar då givetvis om 34+ WS.

Men eftersom tekniken står rätt stilla innan OLED gäller det väl att komma på så mycket nya fräna beteckningar och finesser som möjligt för att mjölka marknaden.

Har inte kollat på välvda monitorer själv men är de kurvade nog för att man ska kunna sitta i mittpunkten på den tänkta cirkeln utan att hamna för långt ifrån? Folk tenderar ju sitta klart närmare sina monitorer än sina tvapparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Curved? Är dom galna. Låter som en sjuk gamble. De där quantum tjohejset tror jag min Sony w905 från 2013 har... Inte nåt nytt direkt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är local-dimming fast förbättrad med ännu fler zoner.

Varför LG ligger före är mycket tack vare att de har patent på vita oled vilka ger en yield på över 80%.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Har inte kollat på välvda monitorer själv men är de kurvade nog för att man ska kunna sitta i mittpunkten på den tänkta cirkeln utan att hamna för långt ifrån? Folk tenderar ju sitta klart närmare sina monitorer än sina tvapparater.

Det ger nog inte en fullständig upplevelse, men jämför du med en rak 34" så lär det förbättra vyn lite iaf. Mycket beror ju på hur nära man sitter dock.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av merdique:

Och LG kommer springa ifrån Samsung på tv-fronten. Ytterst få entuasiaster vill ha välvd TV. Och ofta är det vi (självutnämnd entusiast) som påverkar familj och bekantskapskrets. LG har verkligen visat framfötterna detta CES och jag tror starkt på att 2016 kommer vi mindre bemedlade kunna komma över en icke-välvd OLED UHDTV i större storlek för en human summa. Gillar också att SC själva bidrar till att ge välvdheten ett dåligt namn.

Vi har som du säger säkert påverkan på vår närmsta bekantskapskrets och familj men jag tror nog att det finnas ganska många som inte har en TV-entusiast i sin bekantskapskrets och där efterforskningen inför ett TV-köp istället går ut på att gå till elektronikvaruhusen och se vad som ser häftigast ut, med andra ord vilken TV som har klisterlappar med flest namngivna features så som "curved" "ultra" "smart".

En TV med ultra HD är väl självklart automatiskt bättre på alla punkter än en som bara har full HD, precis som att kameran med flest megapixlar tar bäst bilder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Är det någon som har välvd tv hemma och kan ge en åsikt om hur det funkar med att sitta fyra pers och titta utan att det är kramkalas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Är det någon som har välvd tv hemma och kan ge en åsikt om hur det funkar med att sitta fyra pers och titta utan att det är kramkalas?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en Lg oled 55" curved. Sitter ca 2.5-3m ifrån. Sitter ofta på kanterna och man tänker inte på böjningen som något positivt/negativt. Så i slutsats för egen del kvittar det med böjd tv men det stör mig inte heller. Har även suttit ca 1-1.5m ifrån och i mittenpunkten utan att känna av någon positivt/negativt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Stolpskott Samsung. Böjda TV apparater är ju ett skämt. Vad vi kommer kunna skratta åt detta koncept (böjd TV, för det finns andra områden för sådan här teknik) om ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Böjda=NEJ
Gammal LED-teknik=NEJ
Synd Samsung ni uppfyller inte alls mina krav.

Ser fram emot en mid-range LG OLED flat 65 tummare under 20000:- innan året är slut istället.

Permalänk
Medlem

Varför lägger man så mycket resurser på att göra en så tunn TV när den ändå är böjd och kommer ut flera decimeter ifrån väggen?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför i hela världen skulle man vilja ha en ljusstyrka på 1000 cd/m2? Ett eget rum för ljusterapi?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av Samsung.
1: Är p12or, som inte begriper sig på Oled tillverkning
2: Är motståndare av Oled, och anhängare till LCD, av ovannämnda anledning.
3: Försöker desperat framhäva sina reliker med någon halvsunkig finess per generation så gott det går, medans alla vettiga tillverkare utvecklar nya Oled apparater.
____________________________________

Så varför lägger dom inte bara ner tillverkningen, när dom inte begriper sig på tekniken som skall ersätta befintliga tekniker helt och hållet?
Slår Oled igenom via LG bland-annat, och Samsung står kvar och gråter med en tiggarhatt och en LCD-apparat bredvid sig på gatan, lär dom knappast få mycket pengar i den hatten direkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Välvd TV, ja vettigt om storleken var som Cosmonova.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tragiskt och konstigt att Vizio inte har internationell försäljning utan bara finns i USA, de har annars de mest prisvärda 4K-tv:arna just nu. Och platt-tv FTW!

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lifooz:

Sammanfattning av Samsung.
1: Är p12or, som inte begriper sig på Oled tillverkning
2: Är motståndare av Oled, och anhängare till LCD, av ovannämnda anledning.
3: Försöker desperat framhäva sina reliker med någon halvsunkig finess per generation så gott det går, medans alla vettiga tillverkare utvecklar nya Oled apparater.
____________________________________

Så varför lägger dom inte bara ner tillverkningen, när dom inte begriper sig på tekniken som skall ersätta befintliga tekniker helt och hållet?
Slår Oled igenom via LG bland-annat, och Samsung står kvar och gråter med en tiggarhatt och en LCD-apparat bredvid sig på gatan, lär dom knappast få mycket pengar i den hatten direkt.

/Lifooz

Som det diskuterades i nyheten om LGs OLED-TVs så är det bara LG som har löst problemet med att gröna (tror jag det var) pixlar har mycket kortare livslängd än de med andra färger. Detta med ett färgfilter på vita pixlar istället. Patent sätter käppar i hjulen för andra och gör att det bara är LG som får använda tekniken. Samsung är väl rätt angelägna om att sälja sina TV-apparater trots detta och satsar därför på LCD för det är vad de kan tillverka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Som för övrigt är Vizios verk.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Som det diskuterades i nyheten om LGs OLED-TVs så är det bara LG som har löst problemet med att gröna (tror jag det var) pixlar har mycket kortare livslängd än de med andra färger. Detta med ett färgfilter på vita pixlar istället. Patent sätter käppar i hjulen för andra och gör att det bara är LG som får använda tekniken. Samsung är väl rätt angelägna om att sälja sina TV-apparater trots detta och satsar därför på LCD för det är vad de kan tillverka.

Men om LG kunde lösa nöten på ett sätt, så borde Samsung kunna lösa det med någon detalj annorlunda bara.
Som sagt, P12or är vad dom är. Ungefär lika moget som när nVidia skyllde ifrån sig, och sade att dom inte såg någon vinst i konsolerna.
Säg som det är istället, ni står och tjurar för att AMD small hem hela helvetet rakt framför pittarna på er.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Sammanfattning av Samsung.
1: Är p12or, som inte begriper sig på Oled tillverkning
2: Är motståndare av Oled, och anhängare till LCD, av ovannämnda anledning.
3: Försöker desperat framhäva sina reliker med någon halvsunkig finess per generation så gott det går, medans alla vettiga tillverkare utvecklar nya Oled apparater.
____________________________________

Så varför lägger dom inte bara ner tillverkningen, när dom inte begriper sig på tekniken som skall ersätta befintliga tekniker helt och hållet?
Slår Oled igenom via LG bland-annat, och Samsung står kvar och gråter med en tiggarhatt och en LCD-apparat bredvid sig på gatan, lär dom knappast få mycket pengar i den hatten direkt.

/Lifooz

1. Samsung är som jag har förstådd det de som kommit längst med OLED-utvecklingen, näst efter LG. Tyvärr så var deras väg inte den bästa att satsa på med dagens teknik. Ska de byta inriktning och satsa på en mer lönsam tillverkningsmetod måste de förmodligen satsa lika mycket pengar igen för att komma till den punkt LG är vid i dagsläget. Knappast en smart strategi när man redan plöjd ner miljoner på en icke lönsam teknik.
2. Självklart, allt annat vore harakiri ur företagssynpunkt. De kan inte precis säga "Nä, OLED är bättre än våra LCD-apparater, vi har förlorat." Om LG satt i samma sits skulle de göra EXAKT likadant.
3. Se punkt 2.

Du vill de ska lägga ner OLED-tillverkningen, men samtidigt påstå att de inte kommer att ha några pengar kvar i kassan om de inte satsar på OLED? Motsägelsefult, eller missförstår jag?

Skrivet av Lifooz:

Men om LG kunde lösa nöten på ett sätt, så borde Samsung kunna lösa det med någon detalj annorlunda bara.
Som sagt, P12or är vad dom är. Ungefär lika moget som när nVidia skyllde ifrån sig, och sade att dom inte såg någon vinst i konsolerna.
Säg som det är istället, ni står och tjurar för att AMD small hem hela helvetet rakt framför pittarna på er.
/Lifooz

Fast det är ju knappast bara att öppna en annan dörr och *poof* så står det en lösning där magiskt. Jag är ganska säker att de fortfarande för utveckling av OLED, bara det att de inte försöker marknadsföra den lika hårt som LG just på grund av den nuvarande lönsamheten.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lifooz:

Men om LG kunde lösa nöten på ett sätt, så borde Samsung kunna lösa det med någon detalj annorlunda bara.
Som sagt, P12or är vad dom är. Ungefär lika moget som när nVidia skyllde ifrån sig, och sade att dom inte såg någon vinst i konsolerna.
Säg som det är istället, ni står och tjurar för att AMD small hem hela helvetet rakt framför pittarna på er.

http://dcmartin.files.wordpress.com/2011/08/bitch-please.jpg

/Lifooz

Det är bara att skicka in ditt CV! Med den lösningen så borde du bli chef direkt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Jag tror helt enkelt att Samsung kör så himla hårt på Curved, för den enkla anledningen att dessa TV är dyrare än de platta. Böjda skärmar är ju dyrare att tillverka, och det gäller väl oavsett om man snackar om själva panelen eller plasten som omger panelen. Båda bör logiskt sätt kosta mer att tillverka än platta dito'n. TV marknaden har ju så himlade små marginaler som diverse medier skrivit, att man "måste hitta" på något nytt för att kunna höja prislappen en aning och tjäna några kronor mer. För någon "förhöjd" upplevelse verkar ingen ha upplevt, iaf på de ställen jag läst om dessa tv-apparater.

Synd bara att Samsung går som ett ångvält på denna linje, för nästan alla deras nya apparater verkar ju bli böjda. Har de endast fåtalet platta kvar, varav några från gamla generationer, så finns det ofta inget val, om man nu har bestämt sig för Samsung.

Först 3D skiten, och nu det här. Har inget emot 3D, vill man inte använda tekniken så gör man inte det. Fast jag tycker att tekniken inte var där än, när de första släpptes, och inte är det idag heller.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är bara att skicka in ditt CV! Med den lösningen så borde du bli chef direkt!

Finns ju fullt med olika LCD tekniker. Bara en tidsfråga innan LG har hittat ytterliggare en fet finess att lägga till, och då stryps Samsung ännu mer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

1. Samsung är som jag har förstådd det de som kommit längst med OLED-utvecklingen, näst efter LG. Tyvärr så var deras väg inte den bästa att satsa på med dagens teknik. Ska de byta inriktning och satsa på en mer lönsam tillverkningsmetod måste de förmodligen satsa lika mycket pengar igen för att komma till den punkt LG är vid i dagsläget. Knappast en smart strategi när man redan plöjd ner miljoner på en icke lönsam teknik.
2. Självklart, allt annat vore harakiri ur företagssynpunkt. De kan inte precis säga "Nä, OLED är bättre än våra LCD-apparater, vi har förlorat." Om LG satt i samma sits skulle de göra EXAKT likadant.
3. Se punkt 2.

Du vill de ska lägga ner OLED-tillverkningen, men samtidigt påstå att de inte kommer att ha några pengar kvar i kassan om de inte satsar på OLED? Motsägelsefult, eller missförstår jag?

Fast det är ju knappast bara att öppna en annan dörr och *poof* så står det en lösning där magiskt. Jag är ganska säker att de fortfarande för utveckling av OLED, bara det att de inte försöker marknadsföra den lika hårt som LG just på grund av den nuvarande lönsamheten.

Det ligger nog en hel del i det du säger. Men Samsung får försöka skynda på så gott det går.
Svensson börjar få upp ögonen för Oled nu och då kommer LCD att bli liksom CRT, en förgången teknik.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av OLED än böjda paneler och "smarta" funktioner som ändå blir redundanta när man kör med riktig HTPC.

Skulle i övrigt inte OLED åtminstone i teorin möjliggöra en formbar TV, som man kan böja om man vill ha den böjd, eller bara låta den vara som den är om man vill ha den plan? Det handlar väl egentligen bara att komma på ett smart och estetiskt tilltalande sätt att bygga ett flexibelt TV-skal.

Men som redan konstaterat, från tillverkarnas synvinkel handlar det väl mer om att komma med det man tror man kan dyvla på gemene man snarare än att göra apparater som ett fåtal entusiaster vill ha.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan vi också nyansera diskussionen lite mer och pratar om OLED vs. LED/LCD. Det är ju de facto så att dagens "LED-skärmar" är LCD-teknik och LED-bakbelysta medans OLED är både och så att säga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan inte ni sänka volumen på introt lite... Erat intro bankar skiten ut mina grannar såhär på morgonen sedan får jag höja för att få bra ljudnivå på era röster efter. Så sänk intro volymen och höj röstvolymen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Om de ska gå ifrån platta modeller så måste de samtidigt sänka prislappen med ett flertal tusenlappar för det är knappast en egenskap som förhöjer värdet.

Att ha alla TVna stående på lagret och inga sålda till det priset man hoppas ger inte mer inkomst. Det handlar inte om att sätta högsta möjliga pris, utan att få produkterna sålda.

Skrivet av Trigger:

Precis vad jag tänkte!

Samsung missbedömmer marknaden för välvda Tv apparater med kvantpunkter. Som dessutom, om jag förstått saken rätt behöver specialmaterial för att utnyttja det extra färjdjupet.
Tycker Samsung missat målet allt oftare på sista tiden, både med telefoner och annan teknik.

Skrivet av Gilgamesh:

fuck de här ge oss OLED

Skrivet av Swedish Berserk:

Tror precis som dig att Samsung kommer få ändra sina planer. Att tvinga på konsumenter något som de inte vill ha är aldrig en bra ide att köra på. Sen att dom inte satsar något större på OLED är nog något dom kommer att få ångra längre fram. Detta kommer dessutom spela LG rakt i händerna känns det som.

Skrivet av Svensktiger:

*gääsp*
Ge oss prisvärda OLED's istället för att utveckla gammal LCD teknik.
Och framförallt ge oss OLED datorskärmar !

Tror det helt enkelt handlar om att de inte har mycket val med LCD vs OLED. Ang böjda vs platta, jo så klart har de valt galet. Att ha några böjda är kanske inte fel för de som vill ha, men att helt satsa på det är ett misstag (iaf inom TV branschen).
När det gäller just OLED så verkar inte Samsung har bra nog teknik för det. Deras paneler kommer ut trasiga, med sämre funktion än man planerat och man kan helt enkelt inte leverera OLED. LG har ju pga patent och andra sätt kommit runt en stor del av dessa problem och sitter nu iaf 1-3 år framför ALLA konkurrenter på OLED TV/Skärm. Problemet är ju att pga de är de enda, så kan de också sätta den prislappen de vill. Så hur man än ser det, så måste konkurrenterna ge det bästa de kan, vilket Samsung typ försöker göra med dessa turboladdade LCD paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Sammanfattning av Samsung.
1: Är p12or, som inte begriper sig på Oled tillverkning
2: Är motståndare av Oled, och anhängare till LCD, av ovannämnda anledning.
3: Försöker desperat framhäva sina reliker med någon halvsunkig finess per generation så gott det går, medans alla vettiga tillverkare utvecklar nya Oled apparater.
____________________________________

Så varför lägger dom inte bara ner tillverkningen, när dom inte begriper sig på tekniken som skall ersätta befintliga tekniker helt och hållet?
Slår Oled igenom via LG bland-annat, och Samsung står kvar och gråter med en tiggarhatt och en LCD-apparat bredvid sig på gatan, lär dom knappast få mycket pengar i den hatten direkt.

/Lifooz

Samsung är inte motståndare mot OLED, de har bara ingen bra tillverkningsprocess ännu. De verkar inte vilja apa-efter LG's vita oleds utan har skapat sin befintliga panel med röda, gröna och blå organiska dioder, vilket skall ge en del fördel i bildkvalité om jag förstått det hela rätt. Samtidigt så ger det in nuläget svårigheter vid tillverkning och panellivslängd.

Vilka tillverkare är det du tänker på som hoppat på OLED-tåget? Jag har inte sett någon annan än LG och Samsung som överhuvudtaget släppt en OLED modell. LG har naturligtvis en stor fördel en tid framöver, men det kan ändras snabbt. Sen kan det även nämnas att de OLED modeller LG släppt hittills verkar vara sämre på precis allt förutom på just svärta jämfört med de bästa LCD-modellerna på marknaden.

Men inte ens svärtan är perfekt på dagens OLED-modeller. Det går att hitta en hel del trådar om dålig rörelsehantering och ex black crush (där vissa svaga färgernyanser osv försvinner i det svarta).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Uppenbarligen så har curved sålt väldigt bra för dem, kanske inte i Sverige men i övriga länder verkar det som. De flesta är ju flockdjur som bara blint följer med. Snart vaknar förmodligen flocken och inser att curved inte är så mycket att ha. Åtminstonde inte i så små modeller som 55". Angående OLED, Samsung har ännu ingen möjlighet att konkurrera med LG där. Jag antar att de forskar för fullt för att kunna komma ifatt, men än så länge ser det inte så ljust ut. Tråkigt med tanke på att "vi" eller rättare sagt våra plånböcker hade mått bättre med lite OLED konkurrens.

Det kan säkert sälja riktigt bra men det säger sig själv att det är en totalt onödig grej som inte fyller någon funktion alls med böjda paneler. Det är en gimmick som Samsung snackat sig varma om.

Sen att sätta ihop små med 55 tum förstår jag inte överhuvudtaget! Nu är det helt upp till var och en men 55 tum enligt mig är rejält stort. Om man tycker 55 tum är litet skulle jag vilja veta vilka gigantiska rum man sitter i. Eller så sitter man alldeles för nära inpå skärmen för 55 tum känns inte som små apparater direkt.

Samsung försöker säkert komma ikapp LG på OLED fronten men samtidigt verkar de som att de snackar ner OLED som är den riktiga grejen och istället snackar upp böjda paneler som känns helt onödigt att ha för många.

Skrivet av Paddanx:

Tror det helt enkelt handlar om att de inte har mycket val med LCD vs OLED. Ang böjda vs platta, jo så klart har de valt galet. Att ha några böjda är kanske inte fel för de som vill ha, men att helt satsa på det är ett misstag (iaf inom TV branschen).
När det gäller just OLED så verkar inte Samsung har bra nog teknik för det. Deras paneler kommer ut trasiga, med sämre funktion än man planerat och man kan helt enkelt inte leverera OLED. LG har ju pga patent och andra sätt kommit runt en stor del av dessa problem och sitter nu iaf 1-3 år framför ALLA konkurrenter på OLED TV/Skärm. Problemet är ju att pga de är de enda, så kan de också sätta den prislappen de vill. Så hur man än ser det, så måste konkurrenterna ge det bästa de kan, vilket Samsung typ försöker göra med dessa turboladdade LCD paneler.

Ja och det med böjda paneler har LG löst genom att ha både böjda och platta apparater med andra ord har de lyssnat på konsumenterna.

Håller med om situationen med OLED. Känns som att LG är de ända som försöker få fram OLED paneler medans de andra satsar vidare på LCD paneler. Det leder till som du säger att LG kan sätta priserna helt efter eget tycke vilket är tråkigt för oss men det är så det blir när de andra inte hänger med utan satsar på annan teknik istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det kan säkert sälja riktigt bra men det säger sig själv att det är en totalt onödig grej som inte fyller någon funktion alls med böjda paneler. Det är en gimmick som Samsung snackat sig varma om.

Sen att sätta ihop små med 55 tum förstår jag inte överhuvudtaget! Nu är det helt upp till var och en men 55 tum enligt mig är rejält stort. Om man tycker 55 tum är litet skulle jag vilja veta vilka gigantiska rum man sitter i. Eller så sitter man alldeles för nära inpå skärmen för 55 tum känns inte som små apparater direkt.

Samsung försöker säkert komma ikapp LG på OLED fronten men samtidigt verkar de som att de snackar ner OLED som är den riktiga grejen och istället snackar upp böjda paneler som känns helt onödigt att ha för många.

[Personlig åsikt]

55" är på tok för litet för att ha på en bananskärm, och blir knappast en omslutande upplevelse (imo). Sen är det vansinnigt ur många andra aspekter som att man egentligen måste sitta i sweet spot för att får en bra upplevelse. Det där med storleken på skärm är precis som du skriver högst personligt. Jag har själv suttit med en 52" sedan 2007 så för mig känns det väldigt smått på det avstånden jag har till TV'n (3-4m). Använder man dessutom TV'n som datorskärm så blir det ohållbart. Går ju knappt urskilja mellan 720p och 1080p på det avståndet, än mindre 4K.

Nu kom jag lite ifrån topic här, men det här med att Samsung snackar ner OLED. Det har ju den mest självklara förklaringen som finns:

Samsung vill fortsätta med TV-apparater. De kan i dagsläget inte producera OLED i volym (till rimliga priser). De känner med största sannolikhet till det begränsningar som finns i LG's OLED-modeller och försöker skapa nåt mellanting (med en teknik de redan behärskar), och som i princip har bättre bildegenskaper på allt förutom just svärta.

Lite OOT (med reservationer för eventuella fel):

Att pixelsvarstiden är mycket bättre på OLED märks inte med tanke på "sample and hold tekniken" som både LCD och OLED har naturligt. Samsungs modell (även en del andra LCD fabrikat) använder black frame insertion för att motverka detta. Hur som helst så kommer fortfarande ingen modell upp till Plasma nivå när det gäller detta.

Det som är det största problemet för Samsung (och andra LCD-tillverkare) är att just svärta är mest avgörande, eller iallafall det som de flesta uppfattar som mest avgörande för en bilds kvalité. Djupet i bilden hos OLED är nästan smått hypnotiserande vid första anblick. Sen att modellerna lider av andra problem som dagens LCD'er gör mycket bättre är en detalj som kringgår många.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.