Överklockning av i7-4790K på ett Z97-A. Tips?

Permalänk
Medlem

Överklockning av i7-4790K på ett Z97-A. Tips?

Hej alla glada överklockare.
Är ny här på forumet så tänkte passa på att säga hej och i samma veva även ställa en fråga om min senaste överklockning av en i7-4790K processor på ett Z97-A moderkort.

Är rätt ny inom överklockning så är inte jättehaj på alla begrepp och oc-termer, men har läst en rad olika guider, tillvägagångssätt, kikat här i forumet och nu lyckats åstadkomma en stabil överklockning från 4ghz till 4.7ghz på 1.247V som fungerar fint i Intel Extreme Tuning Utility & HWMonitor på en temperatur om 76C i 100% load.

Syftet med denna tråd är dels att dela med mig av mitt tillvägagångssätt för att nå 4.7ghz men också för att få tips på eventuella förbättringar man kan göra med denna OC för att eventuellt:

  1. Få upp klocken ännu mer?

  2. Sänka temperaturerna?

  3. Eventuella andra förbättringar/inställningar man kan göra för att snabba upp, stabilisera m.m?

  4. Se hur ni lyckats med era överklockningar med ungefär samma hårdvara?

Hårdvara:

  • Moderkort: ASUS Z97-A ATX

  • Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

  • Minne: HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP

  • PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulär

  • Chassi: Corsair Obsidian 450D

  • Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO

Överklockning till 4.7ghz:

  1. Började med att ändra om TPU-switchen på moderkortet (Den som möjliggör överklockning typ).

  2. Ändrade Ai Overclock Tuner till "XMP".

  3. Ändrade CPU Core Ratio till "Sync All Cores" och satte klocken på x47.

  4. Under CPU Core Voltage valde jag "Offset Mode" och satte den på +0.010V

  5. I samband med XMP sattes "DRAM Voltage" automatiskt till 1.650

  6. Lämnade alla andra inställningar, körde bara på AUTO.

  7. Under Advanced CPU inställningar ser det ut så här:

  8. Och så här:

  9. Under "QFAN CONTROL" satte jag alla fläktar till "Full Speed".

Resultat:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem

Tack för en detaljerad guide! Jag kommer ihåg att jag nådde 4.6 enkelt med min 4790k när jag köpte den, men sen var det som en vägg att komma uppåt.

Sen insåg jag att jag märker 0 skillnad mellan stock och 4.6, så jag satte ner den på 4.0 ändå. Men denna guide är klockren för alla nybörjare som jag! En dag när behovet kommer så kommer jag tillbaka hit.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för en detaljerad guide! Jag kommer ihåg att jag nådde 4.6 enkelt med min 4790k när jag köpte den, men sen var det som en vägg att komma uppåt.

Sen insåg jag att jag märker 0 skillnad mellan stock och 4.6, så jag satte ner den på 4.0 ändå. Men denna guide är klockren för alla nybörjare som jag! En dag när behovet kommer så kommer jag tillbaka hit.

Tackar! Själv märker jag stor skillnad på 4.0 och 4.7 Det var dock inte tänkt som en guide utan ville visa vad jag gjort för att sen få feedback och eventuellt förslag på hur man kan förbätta överklockningen, men kul att du gilla den!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem

En fråga bara, vad kör du för överklockning 24/7? Hur mycket lät datorn när kylaren gick på fullt blås?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En fråga bara, vad kör du för överklockning 24/7? Hur mycket lät datorn när kylaren gick på fullt blås?

Har nu ändrat vCore Offset till Adaptive Mode som jag nu kör på 24/7 med samma inställningar.
Fungerar riktigt bra måste jag säga. Maxtemp ~70 samt ca ~35 i idle.
Känns ändå rätt OK för att vara med en Evo212 Funderar dock på att uppgradera CPU-kylningen för att få ner tempen ytterligare i 100% load. Vete fan vad man ska köra på bara.

Datorn låter endel i fullt blås men inget som tar över och stör i mitt tycke.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Har nu ändrat vCore Offset till Adaptive Mode som jag nu kör på 24/7 med samma inställningar.
Fungerar riktigt bra måste jag säga. Maxtemp ~70 samt ca ~35 i idle.
Känns ändå rätt OK för att vara med en Evo212 Funderar dock på att uppgradera CPU-kylningen för att få ner tempen ytterligare i 100% load. Vete fan vad man ska köra på bara.

Datorn låter endel i fullt blås men inget som tar över och stör i mitt tycke.

Bra temps men synd om det låter Funderat på en AIO? Fast det kanske låter lika mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra temps men synd om det låter Funderat på en AIO? Fast det kanske låter lika mycket.

Ska fan testa köra på Standard på Fansen så att de anpassar sig efter load och se vad tempsen hamnar på. Återkommer med temps och ljudnivå på det.

Funderat på en Corsair H100i eller en Noctua NH-D15, dock osäker på om Noctuan passar i ett Obsisidan 450D chassi.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem

Tror att TPU ska vara avslaget.
Om jag förstått rätt har det med den automatiska överklockningen att göra och kan röra om i dina inställningar.

Det fungerar i alla fall utmärkt att överklocka utan TPU påslaget. Sedan om av eller på är bäst vete sjutton.

Permalänk

Nästa steg i kylning vore kanske en av Noctuas luftkylare alt. ett vattenkit? Om jag själv hade haft planer på att köra vattenkit i dagsläget hade jag förmodligen siktat in mig på Enermax Liqtech/Liqmax. Detta för dess ljudnivå och prestanda-balans. Finns säkert alternativ som kyler bättre om man inte är petig med ljudet, samt att det nästan ändå är rekommenderat att byta ut de medföljande fläktarna för många av Asetek-paketen (Corsair, Cooler Master etc.) till t.ex. Noctua NF-F12 alt. NF-A15.

Med själva överklockningen har jag inte så mycket att komma med egentligen. Verkar som att du ändå har tillräcklig koll själv. Något jag dock tänkte på var SpeedStep-inställningen. Som jag förstår det kan den inställningen skapa en något ojämn strömförsöjning till processorn då den ju ställer ner frekvens samt spänning vid låg belastning. Detta är givetvis en god funktion om man vill spara in någon watt här och där, men som jag förstår det ska det vara något bättre att köra utan då det kommer till livslängd på processorn. Det betyder naturligtvis inte att det skapar processorn inom någon månad eller ens något år, men den kan dö en aning fortare med det påslaget som jag förstått det. Kan förstås ha förstått fel också. Kör själv utan idag och det funkar helt ok. Ligger runt 35-40 idle med en 3570K kyld av en Thermalright True Spirit 120 M BW rev. A med en Corsair SP120 Quiet Edition på på 4.4 med 1.225V.

Hade jag haft bättre kylning hade jag förmodligen försökt krypa uppemot 1.3V och försökt mig på 4,6+. Dock tycker jag att runt 80° C under Prime95 small FFT är alldeles tillräckligt samt att prestandavinsten mellan 4,4 och 4,6 förmodligen inte är så pass avgörande i alla all. Knappast ens för videoarbete.

Något jag bör göra så småningom är att lägga på ny kylpasta, eftersom den jag har nu suttit där i snart två år.

Om allt går enligt planerna kommer jag förmodligen att införskaffa en 4790K jag också under året och i så fall ser jag ju i denna tråd att den överklockar fantastiskt väl.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Ska fan testa köra på Standard på Fansen så att de anpassar sig efter load och se vad tempsen hamnar på. Återkommer med temps och ljudnivå på det.

Funderat på en Corsair H100i eller en Noctua NH-D15, dock osäker på om Noctuan passar i ett Obsisidan 450D chassi.

Vet inte heller om den passar i chassit, men fråga på komplett.se i deras chatt så får du snabbt svar!

Det jag kan säga är att den kyler bra! går inte över 50grader i load, sitter med HAF X chassi med 1x 230mm, 3x200mm och 1x140mm chassifläktar.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Ska fan testa köra på Standard på Fansen så att de anpassar sig efter load och se vad tempsen hamnar på. Återkommer med temps och ljudnivå på det.

Funderat på en Corsair H100i eller en Noctua NH-D15, dock osäker på om Noctuan passar i ett Obsisidan 450D chassi.

Väldigt intressant detta

Angående AIO så släpper Corsair H110i GT i Februari med förmonterade SP fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tror att TPU ska vara avslaget.
Om jag förstått rätt har det med den automatiska överklockningen att göra och kan röra om i dina inställningar.

Det fungerar i alla fall utmärkt att överklocka utan TPU påslaget. Sedan om av eller på är bäst vete sjutton.

Det stämmer att TPU ändrade inställningarna när jag slog på det. Den ändrade bland annat Busspeeden till 125x och vCoren till ~1.3.
Ändrade dessa manuellt sen till default. Kanske en dum fråga men i vilka sammanhang brukar man använda TPU?

Skrivet av Finlandssvensken:

Nästa steg i kylning vore kanske en av Noctuas luftkylare alt. ett vattenkit? Om jag själv hade haft planer på att köra vattenkit i dagsläget hade jag förmodligen siktat in mig på Enermax Liqtech/Liqmax. Detta för dess ljudnivå och prestanda-balans. Finns säkert alternativ som kyler bättre om man inte är petig med ljudet, samt att det nästan ändå är rekommenderat att byta ut de medföljande fläktarna för många av Asetek-paketen (Corsair, Cooler Master etc.) till t.ex. Noctua NF-F12 alt. NF-A15.

Tack för tipset! Vattenkit känns definitivt som det bästa alternativet men är det inte rätt svårmonterat och kostsamt? Hur pass mycket i temperaturer skiljer sig ett väl genomfört vattensystem mot exempelvis en Corsair Hydro H100i?

Skrivet av Finlandssvensken:

Med själva överklockningen har jag inte så mycket att komma med egentligen. Verkar som att du ändå har tillräcklig koll själv. Något jag dock tänkte på var SpeedStep-inställningen. Som jag förstår det kan den inställningen skapa en något ojämn strömförsöjning till processorn då den ju ställer ner frekvens samt spänning vid låg belastning. Detta är givetvis en god funktion om man vill spara in någon watt här och där, men som jag förstår det ska det vara något bättre att köra utan då det kommer till livslängd på processorn.

Enligt diverse guider för Haswell i7-4790K så har jag sett att i princip alla har SpeedStep påslaget. Om avslaget borde inte detta påverka temperaturerna?

Skrivet av Finlandssvensken:

Om allt går enligt planerna kommer jag förmodligen att införskaffa en 4790K jag också under året och i så fall ser jag ju i denna tråd att den överklockar fantastiskt väl.

Vad jag sett i olika test kan i7-4790K komma upp i rätt trevliga klocks. Med ett bra kylsystem känns 4.7ghz+ rätt enkelt. Så det tycker jag absolut att du ska göra

Skrivet av imjohannes5670:

Vet inte heller om den passar i chassit, men fråga på komplett.se i deras chatt så får du snabbt svar!

Det jag kan säga är att den kyler bra! går inte över 50grader i load, sitter med HAF X chassi med 1x 230mm, 3x200mm och 1x140mm chassifläktar.

Tack för tips! Frågade på komplett.se och de trodde att det skulle bli på millimetern då chassit har stöd för max 163mm på höjden och noctuan är exakt 163mm. Med andra ord så skulle det bli trångt Så i mitt huvud så betyder det NEJ, använd inte Noctua NH-D15 i ett Obsidian 450D Chassi.

Skrivet av Mocka:

Väldigt intressant detta

Angående AIO så släpper Corsair H110i GT i Februari med förmonterade SP fläktar.

Åh nice. Finns det några tester ute än på hur GT:n presterar mot Corsair Hydro H100i?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Skrivet av wilykit:

Det stämmer att TPU ändrade inställningarna när jag slog på det. Den ändrade bland annat Busspeeden till 125x och vCoren till ~1.3.
Ändrade dessa manuellt sen till default. Kanske en dum fråga men i vilka sammanhang brukar man använda TPU?

Tack för tipset! Vattenkit känns definitivt som det bästa alternativet men är det inte rätt svårmonterat och kostsamt? Hur pass mycket i temperaturer skiljer sig ett väl genomfört vattensystem mot exempelvis en Corsair Hydro H100i?

Enligt diverse guider för Haswell i7-4790K så har jag sett att i princip alla har SpeedStep påslaget. Om avslaget borde inte detta påverka temperaturerna?

Vad jag sett i olika test kan i7-4790K komma upp i rätt trevliga klocks. Med ett bra kylsystem känns 4.7ghz+ rätt enkelt. Så det tycker jag absolut att du ska göra

Tack för tips! Frågade på komplett.se och de trodde att det skulle bli på millimetern då chassit har stöd för max 163mm på höjden och noctuan är exakt 163mm. Med andra ord så skulle det bli trångt Så i mitt huvud så betyder det NEJ, använd inte Noctua NH-D15 i ett Obsidian 450D Chassi.

Åh nice. Finns det några tester ute än på hur GT:n presterar mot Corsair Hydro H100i?

Vattenkit i standardutförande (utan extra fläktar) rör sig i samma kretsar prismässigt som en högpresterande luftkylare (läs Noctua NH-D15), d.v.s. 1000-kronorssnåret. Enermax-paketen kan vara lite mindre t.o.m. Finns mycket recensioner online för både prestanda och ljudnivå för den intresserade, men de är någorlunda jämna skulle jag vilja påstå. Det är främst ett estetiskt val mellan att gå med en högpresterande luuftkylare eller ett vattenkit.

Förmodligen påverkar Speedstep temperaturen något, då frekvensen ligger på max hela tiden. Jag har egentligen bara hört detta rkyte från en enda källa, så kanske inte så mycket att fundera på. Plus att de flesta datorsystem ändå bara har ett par år som livslängd, så det ska nog inte vara några som helst problem att lämna det på.

Japp, om jag får tag i ett Z97 baserat system under året lär det bli en himla massa överklockning. 900-seriens nVidia-kort verkar ju inte överklocka så illa heller, så.

Själv kommer jag förmodligen köra på ett luftkylt system, förmodligen Noctuas NH-U14S alt. NH-D15. Det skiljer någon enstaka grad mellan de två, medan man kan spara någon hundralapp med U14S samt att minneskompabiliteten ökar en hel del p.g.a. den mindre kylarformen. Går också fint att montera på en fläkt till om man så skulle önska, även om det med en så liten kylare inte bör göra någon större skillnad, till skillnad från något i still med NH-D15 som egentligen är formad som två kylare på en plattform med sin dubbeltornskonstruktion.

Mitt råd är att Googla t.ex. "Noctua NH-D15 review" och jämföra med lite olika kylarlösningar.

Ett väl utfört custom vattensystem är absolut bäst och absolut tystast, det är helt klart. Det kostar dock fort många tusenlappar om man tänker kyla hela systemet på så vis, det vill säga både cpu och gpu. Så det är en balans helt enkelt mellan pris och prestanda. För de allra flesta är definitivt luft eller vattenkit nog kylning, även med en överklock runt 4,6-4,8 med en "vanlig" vcore (under 1.35), men vill man gå över det börjar det förmodligen bli dags för tungare grejer, så ett vattensystem för tusentals kronor är att rekommendera i dylika fall. För den extreme överklockaren börjar det bli frågan om flytande kväve, men det är inget som någon kör till vardags, utan då handlar det mer om att tävla och att försöka slå nya rekord.

Glömde också ta upp monteringen av vattenkit. Jag har inte själv monterat ett någon gång, men de allra flesta (läs Corsair, Cooler Master etc.) är helt enkelt Asetek-kylare med en annan logga på och följer ungefär samma procedur. Det är så gott som identiskt med en luftkylare men är ofta mindre bökigt då vattenblocket inte tar upp samma rum kring monteringsanordningen som ett stort kylningstorn. Om du vill kan du tita på YouTube, finns mycket installationsguider där också så får du se hur exakt man går tillväga för att montera en om du vill.

Lycka till med valet!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Åh nice. Finns det några tester ute än på hur GT:n presterar mot Corsair Hydro H100i?

Googlade men hittade inget. Den är ju inte släppt än så det är nog därför.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra och enkel guide, fick hem exakt samma mobo/cpu och kylare igår, så ska bli att testa detta ikväll

Visa signatur

| Z97-A | 4790K | Vengeance 4x4 | GTX780 ti | Samsung 840 PRO | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ska hämta ut min I7 4790K och ASUS Z97-A om ngn timme, perfekt timing att hitta denna guide!

Hur stabilt är klockningen? jag tänkte försöka mig på att klocka lite jag med, men har väl kanske inget behov att pressa systemet till max, hur skulle man göra för o få till t ex 4.5GHz?

jag kör bara Luftkylning och kommer ha en Noctua NH-U9B-SE2 som processorkylare, så jag vill nog kanske inte få upp tempen allt för mkt eftersom den lär kyla sämre än era kylare..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har ni använt intels extreme tuning? Läste om de lite och ändrade bland annat max tdp till 88 då vill CPUn inte klocka upp till 4.6 ändra jag den till 97watt så är de lugnt.
Antar 88watt är om man bara kör stock?

Får en max tempel på 68 med deras benchmark