Samsung med kvantpunkter och ny LED-belysning för tv-året 2015

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

55" är på tok för litet för att ha på en bananskärm, och blir knappast en omslutande upplevelse (imo). Sen är det vansinnigt ur många andra aspekter som att man egentligen måste sitta i sweet spot för att får en bra upplevelse. Det där med storleken på skärm är precis som du skriver högst personligt. Jag har själv suttit med en 52" sedan 2007 så för mig känns det väldigt smått på det avstånden jag har till TV'n (3-4m). Använder man dessutom TV'n som datorskärm så blir det ohållbart. Går ju knappt urskilja mellan 720p och 1080p på det avståndet, än mindre 4K.

Nu kom jag lite ifrån topic här, men det här med att Samsung snackar ner OLED. Det har ju den mest självklara förklaringen som finns:

Samsung vill fortsätta med TV-apparater. De kan i dagsläget inte producera OLED i volym (till rimliga priser). De känner med största sannolikhet till det begränsningar som finns i LG's OLED-modeller och försöker skapa nåt mellanting som i princip har bättre bildegenskaper på allt förutom just svärta.

Jag rackar inte alls ner på dig som sagt alla tycker olika.

Jo det är väl det man försöker göra. Känns dock som att både Samsung och övriga aktörer kan komma att bli avhängda om nu LG kan få ner OLED i lägre prisnivåer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Detta är det enda jag har att säga om böjda TV

Det slog mig nu... Samma bild kan förövrigt användas för att beskriva från vilka platser man har riktigt bra bildkvalité från en VA-baserad LCD, kanske speciellt Samsungs som ofta har en extremt smal optimal betraktningsvinkel.

Så så länge Samsung håller på med VA LCD så får de slänga in hur många LED:ar och kvantprickar de vill, kunde inte bry mig mindre om vad de håller på med - anser att en tv ska kunna presentera riktigt god bild för fler än 1 tittare (alternativt 3 - som tycker väldigt mkt om varandra )...

Sitter man riktigt nära en stor VA, typ så nära som krävs för att det här med 4K ska få lite vikt, så är det förövrigt så kurvningen faktiskt hjälper den som sitter i sweet-spot. Sitter man nära en platt VA så är det faktiskt så att bildkvalitén droppar utåt kanterna, även om man sitter mitt för. In kommer kurvningen som faktiskt vinklar problemet åt rätt håll om man säger så. Inte för att jag är nån fan av kurvning för det men det finns faktiskt en liten poäng, i vissa sammanhang.

Permalänk
Medlem

Jag deltog i ett test av en Samsung 65" Curved UHD-TV i höstas. Jag sitter ca 3.5m från TV:n och upplevde ingen vinst av den välvda panelen i sweetspot. Från kantplatserna i soffan är det båda bra och dåligt, bra för den bortre sidan av bilden då den "viks" mot dig men sämre mot den sidan närmst dig. Som sagts tidigare är det betydligt större panel som krävs för att det ska bli någon effekt av det.

Om någon är intresserad av testet finns det här:
http://smartson.se/samsung-curved-uhd-tv.html

Jag var tydligen bara en av två som inte rekommenderade TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag deltog i ett test av en Samsung 65" Curved UHD-TV i höstas. Jag sitter ca 3.5m från TV:n och upplevde ingen vinst av den välvda panelen i sweetspot. Från kantplatserna i soffan är det båda bra och dåligt, bra för den bortre sidan av bilden då den "viks" mot dig men sämre mot den sidan närmst dig. Som sagts tidigare är det betydligt större panel som krävs för att det ska bli någon effekt av det.

Om någon är intresserad av testet finns det här:
http://smartson.se/samsung-curved-uhd-tv.html

Jag var tydligen bara en av två som inte rekommenderade TV:n.

Väldigt väl skrivet av dig (om det är du som är Kristofer Alexis)!
De flesta övriga tycks knappt ha sett en tv innan...iofs, på nått sätt räknas deras åsikt med.

Ang "omslutningseffekten", jag skulle snarare säga att det handlar om ökad djup-illusion, så har jag faktiskt upplevt den 2 ggr. Dels när jag kikade på en setup i över halvmiljon-klassen som innefattade en ~140" kurvad Stewart-duk och faktiskt, om än i mindre grad, då jag nyligen kikade på 78-tums varianten av just den tv du testa. Inget som ställer tillvaron på ända men ändå, upplevelsen är faktiskt lite annorlunda ijmf med en platt tv av samma storlek (och här är som sagt kurvningen nödvändig för uniform bildkvalité över hela ytan).

Med det sagt så gör det mig inget om hela trenden dör imorgon, eller tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Väldigt väl skrivet av dig (om det är du som är Kristofer Alexis)!
De flesta övriga tycks knappt ha sett en tv innan...iofs, på nått sätt räknas deras åsikt med.

Ang "omslutningseffekten", jag skulle snarare säga att det handlar om ökad djup-illusion, så har jag faktiskt upplevt den 2 ggr. Dels när jag kikade på en setup i över halvmiljon-klassen som innefattade en ~140" kurvad Stewart-duk och faktiskt, om än i mindre grad, då jag nyligen kikade på 78-tums varianten av just den tv du testa. Inget som ställer tillvaron på ända men ändå, upplevelsen är faktiskt lite annorlunda ijmf med en platt tv av samma storlek (och här är som sagt kurvningen nödvändig för uniform bildkvalité över hela ytan).

Med det sagt så gör det mig inget om hela trenden dör imorgon, eller tidigare...

Tackar 😊 Japp, det är jag det. För min del spelade kurvningen ingen större roll, inte för frugan heller. Men det kostar säkert extra och är säkert något som kommer förfölja branchen ett tag. Är det något de är duktiga på så är det att trycka in massa onödigt man inte behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

det som är meningen med kurvade tv-apparater är att det ska bli samma kruva som man får med båda ögonen om man sitter mitt framför och exakt så långt bort från tv:n man ska (2,5ggr tv:ns tum tror jag det va). men vem gör det? och är det inte meningen med tv att flera ska sitta framför den? nej raka tv-apparater men fler kurvade datorskärmar i 21:9 vill jag se

Lite det problemet som jag ser, om man inte har ett "optimerat möblerat" vardagsrum och sitter i princip alltid en till två personer så kan det nog lätt bli problematiskt, som dig vill jag hellre ha det på min datorskärm =3