Permalänk
Medlem

i5 4690 vs i5 4690K

Kommer det vara någon skillnad på dessa två processorer rent prestanda mässigt?

(Jag är ganska ny till datorer och sånt)

Permalänk
Entusiast

Om du inte har tänkt använda varken den integrerade iGPUn och överklockning så, nix. Ingen skillnad.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebbzki:

Kommer det vara någon skillnad på dessa två processorer rent prestanda mässigt?

(Jag är ganska ny till datorer och sånt)

K-modellen har upplåst multipel och är lättare att överklocka, i övrigt bör det inte vara någon skillnad. För utförligare svar rekommenderar jag att du gör en snabb sökning i forumet på 4690K, det finns ganska många trådar som avhandlar den skillnaden, både här och i köpråds-avdelningen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Det beror på om du väljer att överklocka 4690K:n. Om processorna körs på samma standarfrekvens så kommer du inte märka någon skillnad. Eftersom båda processorerna kostar ungefär lika mycket så råder jag dig att ta K-modellen, då kan du överklocka processorn mycket lättare och även om du inte vill göra det i dagsläget har du den möjligheten i framtiden.