Noctuas brusreducerade fläktar på ingång

Permalänk
Avstängd

Tänk om de kunde användas till annat än tekiniska prylar

Sköna vindstilla sommarkvällar, solen går ner, mygg och knott förpestar kvällen. Då tar jag fram en stor bordsfläkt och skapar lite vind. Fungerar perfekt men tjatigt att lyssna på fläktens brummande om man inte har på musik. En sådan här fläkt hade varit perfekt.

Permalänk
Medlem

Fläktljud i all ära. Med höga luftflöden från fläktar med höga varv (dämpade eller inte) kommer ljudet att bli högre från hastigt strömmande luft som möter motstånd, skapar turbulens o.s.v. Tvivlar lite på effektiviteten i att ta bort det ljudet också. Det är därför jag föredrar att i chassit sätta in flera fläktar på låga varv. Mindre fläktljud p.g.a. lägre varv, mindre luftbrus p.g.a. lägre lufthastighet per fläkt, men bibehållet önskat totalt CFM-flöde.

Däremot kan jag tänka mig att pröjsa lite extra när det kommer GPU-kylare med aktiv "ljuddämpning".

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Enkel ljudisolerad bur? Vad är det för någonting? Behövs rättså rejäl isolering för att isolera bort en mässhall.. Speciellt om man ska isolera bort så pass mycket så att man hör om en redan tyst fläkt har blivit tystare med ny teknik eller inte.

En hörselbur kanske skulle funka tex, bygga en modell större på plats så man kan ta in fler än en åt gången. Dom dämpar tillräckligt för att du ska höra en fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är intressant. Men som någon annan sa tidigare i tråden så låter en stor fläkt på 1400rpm inte mycket.
Den här tekniken borde lämpa sig bäst där ljudnivån verkligen är ett problem, dvs små fläktar i högt varvtal.

Frågan är vad som händer om man har fler fläktar. Stör de ut varandra? Kan andra komponenter som tex hårdisk ställa till problem?

Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån expert på detta området, men vore det inte bättre att ta fram en teknik för att slå ut ljudet på hela maskinen istället för varje enskild fläkt? Har funnits maskiner inom bland annat industri (viss industri) som "slår ut" ljud från stora maskiner mm, i många många år. Nu vet jag iofs att dessa maskiner iaf för ett antal år sedan var väldigt dyra men om de ändå skall vara mycket mindre i storlek osv? Har som sagt ingen koll direkt men känns ju mer logiskt i min värld att ha en maskin istället för en på varje fläkt tex. (då får man ju även med sig brummande från mekaniska HD och eventuella optiska lösare på köpet?)

Permalänk
Medlem

Så grymt! När jag såg videon från Rotosub var jag såld=)
Sådana vore en dröm att installera i min Prodigy där jag har 140mm fläktar med till synes samma form på ramen och om dessa nya kommer i vitt så är saken klar.

Undra hur mycket ström en sådan kommer dra jämfört med en vanlig fläkt? En vanligt fan_header på 1A borde man ju klara sig på kan vi hoppas. Kanske drar den mer ström på fullvarv då "utsläckarsignalen" måste förstärkas i samma takt som varvtalen?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Jag är långt ifrån expert på detta området, men vore det inte bättre att ta fram en teknik för att slå ut ljudet på hela maskinen istället för varje enskild fläkt? Har funnits maskiner inom bland annat industri (viss industri) som "slår ut" ljud från stora maskiner mm, i många många år. Nu vet jag iofs att dessa maskiner iaf för ett antal år sedan var väldigt dyra men om de ändå skall vara mycket mindre i storlek osv? Har som sagt ingen koll direkt men känns ju mer logiskt i min värld att ha en maskin istället för en på varje fläkt tex. (då får man ju även med sig brummande från mekaniska HD och eventuella optiska lösare på köpet?)

Ja, helt rätt tänkt. Jag vill minnas att bla SAAB eller om det var Audi (kanske alla tillverkare) hade liknande teknik. Där handlar det om att släcka ut ALLT ljud, eller på något vis förändra/generera "rätt" ljud. Detta styrker min tes som jag tog upp tidigare, att flera fläktar innehållande samma teknik kan störa varandra.

Bättre om Rotosub kunde ta fram en modul som man monterar in i chassit och släcker ut allt ljud.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Ja, helt rätt tänkt. Jag vill minnas att bla SAAB eller om det var Audi (kanske alla tillverkare) hade liknande teknik. Där handlar det om att släcka ut ALLT ljud, eller på något vis förändra/generera "rätt" ljud. Detta styrker min tes som jag tog upp tidigare, att flera fläktar innehållande samma teknik kan störa varandra.

Bättre om Rotosub kunde ta fram en modul som man monterar in i chassit och släcker ut allt ljud.

båra är typ rätt, saab montera de på sina tyransportplan och turbo agregat, medan audi S8 är den bil som fick de först

Permalänk
Medlem

Funkar de som utlovat så hamnar dessa snabbt i min htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem

Att släcka ut allt ljud i en burk med omvänt ljud är riktigt svårt. Jag tror att anledningen till varför de har ett rör i videoklippet här i kommentarerna är för att de inte kan släcka ut ljudet från en källa effektivt i alla riktningar. Den "högtalare" som fläktbladen tillsammans med ringen runt om verkar uppenbarligen i luftströmmens riktning, och där funkar de riktigt bra. Men från sidorna tror jag de har haft det svårt att fungera. Kan vara detta de jobbat med i två år nu, utöver tillverkningsproblemen då.

Sen angående om fläkten presterar sämre med damm på är svaret nej. Systemet är aktivt återkopplar med en mikrofon som helt enkelt lyssnar på sitt eget oväsen och spelar upp samma brus med olika fasförskjutning tills det släcks ut. Denna teknik är adaptiv pga återkopplingen vilket gör att över tid när fläktoljudet ändras ändras också ljudet som spelas upp på fläktbladen av "högtalaren". Däremot kan jag se problem med att återkopplingen tar upp missljud som den inte själv skapat vilket den då kanske spelar upp och istället förstärker oväsendet. Tex flera brusreducerande fläktar bredvid varandra. Men med rätt filtrering och adaption i logiken kan systemets återkoppling upptäcka att bruset inte är från sig själv och då filtrera bort mätrubbningar (eller vad nu disturbance blir på svenska).

Får hoppas att nissarna som jobbat med detta kan sina adaptiva filter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Kommer nog absolut att prova på om det kostar 4-500kr per fläkt.

Undrar om tekniken går att installera på gräsklippare och lövblåsar också.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kommer fungera bra, lätt uppgradering om jag kan få en tystare kylning i min itx maskin!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

På ingång?

I somras presenterades flera nya fläktar bl a en 200 mm. Den skulle lanseras i oktober i år sa de. Men den har inte synts till ännu. Prototyp visades förra året, precis som för de ljuddämpande enheterna som varit i ropet ett tag nu. Jag börjar undra om detta mest är marknadsföring, typ hype.

Permalänk
Medlem

När de fixar att synka rotationshastigheten på mina 8 fläktar i olika storlekar med axlar i X-,Y- och Z-led kanske detta funkar någorlunda.
Att också släcka ut icke-axiella vibrationer/ljud med 5 st fläktaxlar i X-, 2 i Y- och och 1 i Z-led blir svårare - men går ju att påverka med reglerbar brusreducering på fläktarna. Intrimning av ett sådant system lär kräva något slags mät- och styrenhet.
Vore nog enklare och billigare med en extern mikrofon/högtalarenhet som någonstans nära användarens skalle kör ut globalt buller i motfas som man gör vid varje säte i passagerarplanet SAAB 300 (eller vad det nu heter).
Tror jag tills vidare får tåla lite fläktbrus .

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Händer det något på fläktfronten ?? Var ju ett halvår sedan denna artikeln

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Händer det något på fläktfronten ?? Var ju ett halvår sedan denna artikeln

Läs artikeln igen så får du se att de har problem med dem, har du inte hört annat så finns det ingen annan uppgift för närvarande och de har bara sagt att om allt går som de ska så hoppas de på release runt årsskiftet, vilket i dagsläget ser väldigt mörkt ut och annan information finns inte tillgänglig.

http://www.noctua.at/main.php?show=presse_archiv&lng=en

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det stämmer ganska bra. Noctua hade en prototyp på plats, komplett med hörlurar och massa fin grafik över aktuell ljudnivå. Med omgivande oljudet och utan referenser ger det dock inte mycket, nästan omöjligt att bedöma hur bra eller dåligt tekniken fungerar.

denna nyhet hade jag missat. hur långt har de kommit nu då på årets CES???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AndersBlomdahl:

denna nyhet hade jag missat. hur långt har de kommit nu då på årets CES???

Noctua ställer inte ut på CES, så det är svårt att veta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det går för deras brusreducerade fläckar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500