Permalänk

Noctua NF-F12 PWN låg RPM

Hej!

Jag installerade 2 styckna Nocuta NF-F12 PWN 120mm fans till min H80i Vattenkylare. Jag köpte alltså 2 st fans och kopplade in båda till en Y-Kabel som gör att jag kan ha båda fans till en 4-pin connector som jag satte till CPU_FAN på moderkortet. Min vattenkylare är connectad till CPU_OPT och när jag startade datorn får jag en varning för låg RPM och när jag sedan går jag in på Speedfan och där jag ser att den ligger runt 500 RPM och mac 524 RPM.

Hur är detta möjligt, jag är nästan säker på att jag installerat allt rätt. Innan när jag hade mina "Stock" fans installerade så fungerade det bra.

Här är en skärmdump på olika RPM och på Noctuas : http://gyazo.com/ed51975a6a6f6fa9eb3632f2493e9374

/Jacob

Visa signatur

i7 4790k (4,6GHz) | EVGA GTX1080 FTW | Asus Z87-A | SSD 850 Evo 500Gb , Kingston 128Gb | SSHD Baracuda 3TB | H80i Cooler w/Noctua fans | Asus PB287Q 4k |

Permalänk

Men är det inte pumpen som ska kopplas till CPU_FAN och fläktarna till pumpen?

Permalänk
Medlem

Vad är det som är fel?
Stäng av varningen i BIOS bara.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men är det inte pumpen som ska kopplas till CPU_FAN och fläktarna till pumpen?

Pumpen ska inte kopplas till CPU_FAN och kan heller inte koppas till denna, dock en givare ska kopplas till denna, eller CPU opt
Men annars så fläktarna kopplas normalt till pumpen med H80i.

Klart man kan som TS gjort koppla dessa till CPU_FAN fast man får då mindre nytta av programvaran Link.

Ser inget konstigt med att dom går så pass låga RPM som dom gör, är klart att om bios styrningen är aktiverad så går dom inte i full fart eller sällan i detta, varningen för låg RPM går att justera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Pumpen ska inte kopplas till CPU_FAN och kan heller inte koppas till denna, dock en givare ska kopplas till denna, eller CPU opt
Men annars så fläktarna kopplas normalt till pumpen med H80i.

Klart man kan som TS gjort koppla dessa till CPU_FAN fast man får då mindre nytta av programvaran Link.

Ser inget konstigt med att dom går så pass låga RPM som dom gör, är klart att om bios styrningen är aktiverad så går dom inte i full fart eller sällan i detta, varningen för låg RPM går att justera..

Nu har jag ingen egen att studera ordentligt men tittade här lite och bland tillbehören ser det ju ut som 2x4pin till usb och sen en usb till 1x4pin. Hur ska dessa användas då?

Permalänk
Medlem

2x4pin 1x4 är för inkoppling av fläktarna.

USB kabeln kopplas till pumpen och en ledig intern USB port på moderkortet, är via denna USB kabel som programmet Link får info och för styrning av fläktar osv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

H80i skall kopplas till CPU_FAN. Fläktarna skall kopplas till pumpen tillsammans med adaptrarna som kommer i boxen för H80i:n.
USB kontakten skall fästas i pumphuset och sen dras ner till närmsta lediga interna USB-kontakt på moderkortet.

Därefter lär du installera Corsair Link ifall du vill ha möjlighet att styra fläktarna och pumpens LED-ljus.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

2x4pin 1x4 är för inkoppling av fläktarna.

USB kabeln kopplas till pumpen och en ledig intern USB port på moderkortet, är via denna USB kabel som programmet Link får info och för styrning av fläktar osv..

Fredags ölen som pratar?

Skrivet av Santrik:

H80i skall kopplas till CPU_FAN. Fläktarna skall kopplas till pumpen tillsammans med adaptrarna som kommer i boxen för H80i:n.
USB kontakten skall fästas i pumphuset och sen dras ner till närmsta lediga interna USB-kontakt på moderkortet.

Därefter lär du installera Corsair Link ifall du vill ha möjlighet att styra fläktarna och pumpens LED-ljus.

Tack, då är det som jag trodde! ^^