Permalänk
Medlem

Räcker stock cooler?

Jag hade tänkt att köpa en i7 4790k processor och jag undrar om en stock cooler håller processorn relativt sval?

Och nej, jag tänker inte overclocka den.

Permalänk
Medlem

Hade lagt 200:- och köpt till denna
https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...

Stock cooler brukar inte kunna prestera så jävla bra..

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Håller den inte sval (men okej såklart).
Men den låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Om du inte skall överklocka och inte störs av ljudnivån så finns ingen anledning att byta... om du (som jag) BÅDE vill överklocka och samtidigt få en riktigt tyst dator så MÅSTE du byta och (då kommer det att kosta)... själv kör jag med en Noctua NH-D14.

Dvs - om du inte skall överklocka MEN få ner ljudnivån så skall du byta fläkt men du behöver inte ta i så galet mycket för att få en bra lösning... på mina barns datorer (ej överklockade) har jag installerat SilverStone Argon AR01 och det är kylare som verkligen är tysta (de har kostat 299:- men jag ser att de gått upp lite i pris nu)

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebbzki:

Jag hade tänkt att köpa en i7 4790k processor och jag undrar om en stock cooler håller processorn relativt sval?

Och nej, jag tänker inte overclocka den.

Behövs annan kylare.

Permalänk

ovanstående svar har antingen ett extremt dåligt exemplar av 4790k eller så har han monterat fel...

För att svara på din fråga så ja, stockkylaren kommer med all sannolikhet klara av att kyla din cpu , dock ska det sägas att de är högljudda och kylprestandan är inte den bästa! Det är sant att de blir varma men föregående talare tog i från tårna!

Jag rekommenderar hyper evo 212 om du inte tänkt överklocka.
Kyler bra och är tyst

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

ovanstående svar har antingen ett extremt dåligt exemplar av 4790k eller så har han monterat fel...

För att svara på din fråga så ja, stockkylaren kommer med all sannolikhet klara av att kyla din cpu , dock ska det sägas att de är högljudda och kylprestandan är inte den bästa! Det är sant att de blir varma men föregående talare tog i från tårna!

Jag rekommenderar hyper evo 212 om du inte tänkt överklocka.
Kyler bra och är tyst

Tyvärr så går det inte att få ner 4790k till vettiga temperaturer utan ett vattenkylningssystem större än vad som går att köpa AIO. Möjligtvis så kan man få vettiga temperaturer med extremt många fläktar och en väldigt stor luftkylare. Tyvärr så ligger en 4790k på 81-90 grader i ett välventilerat chassi med stockkylare vid normalt spelande (spelar jag WoW som jag inte räknar som normalt spelande då det kräver så oerhört lite så går den upp till 60 grader).
Kolla t.ex recensionerna till https://www.inet.se/produkt/6308876/fractal-design-kelvin-s36... . En H100i räckte tydligen inte för att få processorn under 90 grader, visserligen med en kraftig överklockning men ändå.

Permalänk
Medlem

Ska återrapportera till TS när jag har siffror på hur min kylning fungerar för en ej överklockad 4790K.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Tyvärr så går det inte att få ner 4790k till vettiga temperaturer utan ett vattenkylningssystem större än vad som går att köpa AIO. Möjligtvis så kan man få vettiga temperaturer med extremt många fläktar och en väldigt stor luftkylare. Tyvärr så ligger en 4790k på 81-90 grader i ett välventilerat chassi med stockkylare vid normalt spelande (spelar jag WoW som jag inte räknar som normalt spelande då det kräver så oerhört lite så går den upp till 60 grader).
Kolla t.ex recensionerna till https://www.inet.se/produkt/6308876/fractal-design-kelvin-s36... . En H100i räckte tydligen inte för att få processorn under 90 grader, visserligen med en kraftig överklockning men ändå.

Tyvärr så är inte alla CPU:er identiska så att bara för att du har såna extrema problem med din så är det inte samma sak för alla andra.
Jag har satt ihop tre olika system med 4790k och olika kyllösningar varav en med stockkylning. Och INGEN har varit omöjliga att få ner till "vettiga" temperaturer.

Min egna dator t.ex med Evo212 som jag hade från början kunde jag klocka upp till 4.5 ghz på 1.25volt med maxtemperatur på 60-62 grader i spel (bf4) och 75 grader som mest i stresstest..

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Tyvärr så är inte alla CPU:er identiska så att bara för att du har såna extrema problem med din så är det inte samma sak för alla andra.
Jag har satt ihop tre olika system med 4790k och olika kyllösningar varav en med stockkylning. Och INGEN har varit omöjliga att få ner till "vettiga" temperaturer.

Min egna dator t.ex med Evo212 som jag hade från början kunde jag klocka upp till 4.5 ghz på 1.25volt med maxtemperatur på 60-62 grader i spel (bf4) och 75 grader som mest i stresstest..

Jag har absolut inga problem med just min processor utan det är nog så att vi har olika bilder av vad som är en acceptabel temperatur, 75 grader var ju precis vad jag gissade att en bra luftkylning kunde ge och det anser jag är totalt värdelöst, men det är ju upp till var och en. Idletemperaturen är mycket låg.

Permalänk

Nu har jag visserligen en 4690K som ej har HT, men som dock är en Devils Canyon CPU som 4790K är.

Jag ligger mellan 25-35c Idle till låg last och har ännu inte lyckats få upp min över 59c full last (utan OC men med 3.9GHz Turbo Core).

Kör med Noctua NH-D15 i sig. och den är helt enastående suverän i mtt tycke, dock så kostar den runt 800:-

Har du stålarna till den så bara köp, du kommer inte att ångra dig, se bara till att den passar i chassit ditt, samt att RAM har "clearance" med.

Den låter ju fan ingenting knappt! (Samma med mitt MSI GTX 970)

Lycka Till!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7